THEPOWERGAME
Πωλήσεις άνω των προβλέψεων, κοντά στα 76 εκατ. ευρώ, παρουσίασε το 2022 η ελληνική βιομηχανία Endless EC, που δραστηριοποιείται στην επεξεργασία χάρτου, αλλά φιλοδοξεί να διευρύνει περαιτέρω το μερίδιό της στα υγρά απορρυπαντικά. Ο οικονομικός διευθυντής της Endless EC, Αλέξανδρος Μαντζούκης, εξηγεί τους λόγους για τους οποίους αναβλήθηκε η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο και υποστηρίζει πως η εταιρεία συνεχίζει να αναπτύσσεται, παρά τις απανωτές διεθνείς και εγχώριες κρίσεις της τελευταίας δεκαετίας.
Για το 2022 αναμένατε ρεκόρ πωλήσεων, κοντά τα επίπεδα των 72 εκατ. ευρώ. Έχετε νεότερη εικόνα για το ακριβές ύψος των πωλήσεων;
Το 2022 οι πωλήσεις τελικώς κινήθηκαν στην περιοχή των 76 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 30% από τα 59,52 εκατ. ευρώ του 2021 και περίπου 5,50% περισσότερο από την αρχική πρόβλεψη που είχε κάνει η εταιρεία για 72 εκατ. ευρώ.
Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε, βέβαια, ότι η αύξηση των πωλήσεων ήταν κατά βάση πληθωριστική και αντανακλά την έντονη ανοδική κίνηση στις πρώτες ύλες, που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και κορυφώθηκε στα τέλη του 2022.
Συνυπολογίστε δε στην εξίσωση τη ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους λόγω πολέμου και λοιπών συνθηκών, που μας ταλάνισε όλο το 2022 και που οδήγησε, σύμφωνα και με την ΕΚΤ, τις πληθωριστικές πιέσεις από παροδικές να καταστούν επίμονες και ανθεκτικές.
Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι σας για το 2023;
Σταθερά, η στρατηγική στόχευση της εταιρείας επικεντρώνει στην ανάπτυξη του Brand Name της στην επαγγελματική αγορά, χώρος που η εταιρεία ανδρώθηκε και καταξιώθηκε όλα αυτά τα χρόνια, καθώς και στην είσοδο με καινοτόμα προϊόντα Endless στους μεγάλους λιανεμπόρους.
Ειδικότερα για το 2023 και με τη δυναμική που μας δίνουν τα αποτελέσματα του 2022, ο σχεδιασμός θα μπορούσε να συνοψισθεί στους εξής στόχους:
- Μικρή Αύξηση Όγκου πωλούμενων προϊόντων. Το 2023 θα κινηθούμε σταθεροποιητικά, ευελπιστώντας να διατηρήσουμε τον ρυθμό των πωλήσεων, έχοντας βέβαια υπόψη πως ο τζίρος της εταιρείας θα εξαρτηθεί, κατά βάση, από την πορεία αποκλιμάκωσης των πρώτων υλών.
- Διατήρηση ή και περιορισμός του ρυθμού ανόδου των εξόδων. Γεγονός που οφείλεται στην αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους, αλλά και των λοιπών εξόδων και πιέσεων, όπως μεταφορικά, που φέτος θα υφίστανται στο σύνολο του έτους, εν αντιθέσει με το 2022, που ήταν σε ένα μέρος του.
- Διατήρηση της ρευστότητας σε υψηλά επίπεδα.
- Εισαγωγή νέων προϊόντων στους μεγάλους λιανεμπόρους.
Τα παραπάνω υπό το πρίσμα πάντα και την αντίληψη ότι το 2023 θα είναι μια ακόμα πιο δύσκολη χρονιά για την παραγωγή, καθώς θα είναι το έτος που στην ουσία ο κλάδος και η αγορά κατ’ επέκταση θα θερίσει τις θύελλες που οι αναταράξεις του 2022 έσπειραν.
Πόσο έχει επηρεάσει ο πληθωρισμός την τιμολογιακή σας πολιτική;
Αναγκαστικά και αδιαμφισβήτητα, στον μικρότερο δυνατό βαθμό.
Μολαταύτα, πρέπει να συμπληρώσουμε ότι ο πληθωρισμός είναι το αποτέλεσμα και η συνιστάμενη πολλών πραγμάτων, γεγονότων που έχουν προηγηθεί και ουσιαστικά οδηγούν εκεί.
Όπερ σημαίνει ότι η άνοδος είχε ήδη ξεκινήσει σε όλα τα Commodities από νωρίς (Α’ εξάμηνο) του 2021.
Το δε ενεργειακό κόστος άρχισε να μας επηρεάζει από το Δ’ τρίμηνο του 2021.
Ήδη λοιπόν από τα μέσα του 2021 υπήρχαν οι συνθήκες, τα σημάδια εκείνα που θα οδηγούσαν στην αύξηση του πληθωρισμού, που έγινε πλέον εμφανής η ανθεκτικότητά της προς το τέλος του 2021, όταν άρχισαν και οι κεντρικοί φορείς (ΕΚΤ, IMF, World Bank) να προβληματίζονται.
Ως εταιρεία καταγράφαμε εγκαίρως τις αρνητικές αυτές εξελίξεις και προετοιμαζόμασταν αντίστοιχα στα σημεία που μπορούσαμε. Χάρη σε αυτά τα αντανακλαστικά, οι αναταράξεις στην τιμολογιακή μας πολιτική υπήρξαν ομαλές και με βάση τον macro σχεδιασμό της εταιρείας.
Πώς κινείται η Endless εν μέσω απανωτών κρίσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό;
Από το 2008 έχουμε μπει σε μια εποχή αναταράξεων. Αν γυρίσετε τον χρόνο πίσω, θα δείτε ότι οι ελληνικές εταιρείες έχουν διαχειριστεί τουλάχιστον τέσσερεις (4) κρίσεις:
Χρηματοπιστωτική Κρίση, Capital Controls, Covid, Πληθωρισμός και Πόλεμος.
Η Endless EC σε κάθε κρίση έχει καταφέρει όχι μόνο να αντεπεξέλθει, αλλά και να ενισχύσει τα μεγέθη της ποσοτικά και ποιοτικά.
Φρονώ ότι η τελευταία κρίση ήταν η πιο περίπλοκη, διότι είχε πολλούς αγνώστους Χ στην εξίσωση, ήτοι πολλούς εξωτερικούς παράγοντες που καμία εταιρεία δεν μπορεί να επηρεάσει.
Αυτό που καταφέραμε, όμως, είναι έπειτα από ένα αρχικό σοκ να κινηθούμε γρήγορα, κρατώντας πίσω για παράδειγμα μοντέλα που έτρεχαν επιτυχώς για χρόνια, και να αναπτύξουμε καινούργια εργαλεία, προσπαθώντας να δούμε μπροστά και να δράσουμε αναλόγως και με την ταχύτητα που επιτάσσουν οι καιροί.
Αυτό μας βοήθησε και να συγκρατηθούν τα έξοδα και να αναπροσαρμόσουμε γρήγορα την εμπορική μας πολιτική.
Συνεπώς, κρατήσαμε τα ποσοστά κερδοφορίας μας εντός πλαισίου, συγκρατήσαμε τα έξοδα και δεν αυξήσαμε (αντιθέτως, μειώσαμε και ελαφρά) τον δανεισμό, κατάσταση που, με δεδομένη την αύξηση των πωλήσεων, θα έπρεπε να είχαν αναλογική ποσοστιαία αύξηση, τουλάχιστον το κομμάτι των μεταβλητών εξόδων και των κεφαλαίων κίνησης.
Επιπροσθέτως, η στρατηγική της εταιρείας από το 2015 και μετά όσον αφορά την υψηλή διακράτηση αποθεμάτων και η στρατηγική μόχλευσης το Α’ εξάμηνο του 2022 βοήθησαν στη διατήρηση και ανάπτυξη ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών.
Σκοπεύετε να επεκτείνετε την παραγωγή σας; Σχεδιάζετε επενδύσεις την επόμενη τριετία;
Παραγωγική εταιρεία χωρίς επενδύσεις δεν νοείται και είναι καταδικασμένη να φθίνει μακροπρόθεσμα.
Με την ολοκλήρωση της μεγάλης επένδυσης των 17 εκατ. ευρώ το 2020, το μυαλό μας στράφηκε αυτομάτως στο επόμενο επενδυτικό πρόγραμμα.
Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένη τη σταθερή επιχειρηματική θεώρηση της εταιρείας, που θέλει να ολοκληρώνονται και να ωριμάζουν πρώτα οι επενδύσεις προτού προχωρήσουμε στις επόμενες και εν μέσω της υφιστάμενης ασταθούς συγκυρίας, το επόμενο μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα θα ξεκινήσει μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν και νιώσουμε ασφαλείς γι’ αυτό.
Πώς κινείται ο κλάδος επεξεργασίας προϊόντων χάρτου εν μέσω ενεργειακής κρίσης;
Σε όγκους πωλήσεων υπάρχει μια μικρή πτώση της κατανάλωσης μεταξύ 3% και 6%, η οποία κρίνεται λογική εξαιτίας των μεγάλων αυξήσεων των τιμών στα τελικά προϊόντα.
Βέβαια, ο κλάδος χάρτου είναι κατά βάση αμυντικός κλάδος και γι’ αυτό δεν αναμένεται μεγαλύτερη πτώση, διότι η μέση κατανάλωση χαρτιού ανά άτομο ετησίως δεν μπορεί να αλλάξει (παραμένει στα 12 με 13 κιλά στην Ελλάδα κατ’ έτος).
Όσον αφορά τις εταιρείες του κλάδου, υπάρχει μια έντονη επενδυτική δραστηριότητα σε καθετοποίηση -την οποία εμείς δεν έχουμε ακολουθήσει-, συνθήκη που δημιουργεί μεγάλη μόχλευση και ανελαστικές υποχρεώσεις στις εταιρείες και συνεπάγεται και μεγάλα κόστη.
Εξυπακούεται πως έκαστες στρατηγικές θα κριθούν σε βάθος χρόνου για τα οφέλη και τις συνέργειες που καθεμία από αυτές θα επιτύχει.
Για την Endless EC, η στρατηγική παραμένει ανάπτυξη διά της διαφοροποιήσεως, εντάσσοντας νέους κερδοφόρους κωδικούς στο χαρτοφυλάκιό μας, έχοντας ως γνώμονα τις σύγχρονες ανάγκες του πελατολογίου μας.
Ποια είναι τα σχέδιά σας στην παραγωγή υγρών απορρυπαντικών;
Στον τομέα των απορρυπαντικών η εταιρεία είχε ανάπτυξη το 2022 και στα Branded και στα Private Label προϊόντα.
Η εταιρεία έχει διαχρονικά εξαιρετικό R&D και Know How και σε αυτό το Branch, διατηρώντας σταθερές συνεργασίες με μεγάλα ονόματα του χώρου, όπως ο Σαράντης και η Εύρηκα, καθώς και πολύχρονες σχέσεις σε προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας με όλους τους μεγάλους λιανεμπόρους.
Αποτελεί στρατηγική επιλογή της εταιρείας η ανάπτυξη του όγκου πωλήσεων στα απορρυπαντικά, παρ’ ότι είναι αρκετά δύσκολο, δεδομένου ότι κυρίαρχες στον κλάδο είναι οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες έχουν μεγάλο ποσοστό στο ράφι. Αποτελεί μεγάλη πρόκληση να αποδείξουμε στα ελληνικά νοικοκυριά ότι μπορούν να εμπιστευτούν στα απορρυπαντικά μια αμιγώς ελληνική εταιρεία.
Τι ποσοστό του τζίρου οφείλεται στην εξαγωγική σας δραστηριότητα;
Η αύξηση της εξαγωγικής μας δραστηριότητας αποτελεί στόχο αλλά και πρόκληση για την εταιρεία. Φέτος κινήθηκε περί το 3%. Στην «ανάγνωση» αυτού του ποσοστού θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι πρόκειται γενικά για μια μη «εύκολα» εξαγώγιμη κατηγορία αγαθών, καθώς ο μεγάλος όγκος και η αντιθέτως ανάλογη αξία δημιουργούν μη ανταγωνιστικά μεταφορικά κόστη, ειδικά εν μέσω της ενεργειακής κρίσης.
Η εταιρεία είχε παρουσιάσει ενδιαφέρον για την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο το 2021, αλλά τελικά δεν προχώρησε. Εξακολουθεί να υπάρχει αυτό το σενάριο στο τραπέζι;
Αξιολογώντας το πλαίσιο όπως διαμορφωνόταν στα τέλη του ’21- αρχές ’22, υπό το πρίσμα των εντεινόμενων εξωγενών πιέσεων και προκλήσεων, αποφασίσαμε να διατηρήσουμε την ευελιξία και ταχύτητα του υφιστάμενου status της εταιρείας. Εκτιμώ πως τυχόν αναθέρμανση του ενδιαφέροντός μας για εισαγωγή στο ΧΑΑ θα συνδυαστεί με απώτερα σχέδια ανάπτυξής μας, καθώς μεσομακροπρόθεσμα είμαστε σε θέση να υποστηρίξουμε τον επενδυτικό μας σχεδιασμό με ίδιες δυνάμεις.