THEPOWERGAME
Στη νέα πραγματικότητα, που η μία κρίση ακολουθείται από μία άλλη καλούνται να λειτουργήσουν οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Ανάμεσα τους και η Endless EC – η νέα εταιρική επωνυμία της Ευρωχαρτικής – στο τιμόνι της οποίας βρίσκονται εδώ και λίγα χρόνια η δεύτερη γενιά των βασικών μετόχων, ο Γιώργος Τρακάκης και ο Θανάσης Χριστόπουλος. Η ανάληψη της διοίκησης έδωσε νέα πνοή και οδήγησε τον όμιλο σε νέες δραστηριότητες και σε νέες αγορές. Για το πόσο η νέα κρίση μπορεί να ανατρέψει την ανοδική πορεία και τον σχεδιασμό της Endless EC μιλάει ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Γιώργος Τρακάκης.
- Το 2020 ήταν μία ιδιαίτερα θετική χρονιά για τα καταναλωτικά προϊόντα και ιδιαίτερα για προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Συνεχίστηκε αυτή η τάση το 2021; Πως κινήθηκαν τα οικονομικά μεγέθη της Ευρωχαρτικής την περασμένη χρονιά;
Είναι γεγονός πως το 2020 ήταν μια καλή χρονιά για τον κλάδο προϊόντων υγιεινής για οικιακή ή επαγγελματική χρήση, καθώς και για τον αντίστοιχο των personal care προϊόντων, στους οποίους δραστηριοποιούμαστε, με το έτος για εμάς να κλείνει με σχεδόν διψήφια αύξηση. Αυτή η αυξητική τάση συνεχίστηκε και το 2021, το οποίο έκλεισε με 2,5% αύξηση σε επίπεδο τζίρου για την Endless EC.
- Το 2022 ξεκίνησε με την τέλεια καταιγίδα για την βιομηχανία: αύξηση πρώτων υλών, μεταφορικών και ενέργειας με παράλληλη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Πόσο έχετε επηρεαστεί από αυτή την κατάσταση και με ποιο τρόπο προσπαθείτε να ξεπεράσετε τις δυσκολίες;
Η εκκίνηση του έτους βρήκε την αγορά αντιμέτωπη με πληθωριστικές πιέσεις και αιφνίδια επιχειρησιακά και ενεργειακά κόστη. Σε ένα μετά Covid-19 περιβάλλον, η επάνοδος στη νέα κανονικότητα προμηνύονταν από τις πρώτες μέρες του 2022 πιεστική. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδείνωσε εξαιρετικά την κατάσταση και δημιούργησε μια νέα πραγματικότητα που μας βάζει όλους στην ίδια διαδικασία για τη διαμόρφωση της επόμενης μέρας μας. Δεν υπάρχει κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας, από την Endless EC, τους συνεργάτες μας σε επίπεδο χονδρικής, τον τελικό καταναλωτή της λιανικής, που να μην έχει επηρεαστεί από την κατάσταση αυτή. Όλοι πιεζόμαστε, όλοι αναζητούμε τρόπους για τη βέλτιστη διαχείριση της πίεσης αυτής, ανάλογα με τις δυνάμεις και τα όπλα που κάθε ένας μας διαθέτει.
Εταιρείες σαν εμάς, βιομηχανικές μονάδες που αγοράζουν πρώτη ύλη και την μετατρέπουν σε καταναλωτικό προϊόν καθημερινής και απαραίτητης χρήσης, λειτουργούμε και σαν η πρώτη γραμμή άμυνας σε αυτό το πρωτόγνωρο μείγμα κρίσης. Είμαστε οι πρώτοι που υποδεχόμαστε την «επίθεση», είμαστε αυτοί που πρέπει να απορροφήσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα την πίεση προκειμένου να προετοιμαστούν και να αντέξουν.
Σαν Endless EC αυτό κάνουμε μέχρι τώρα. Απορροφούμε ένα σημαντικό μέρος της πίεσης που υφιστάμεθα, τους πρώτους μήνες του έτους μάλιστα ήταν το σύνολο αυτής, και ό,τι δεν μπορούμε να ανακόψουμε πλήρως προσπαθούμε να επιβραδύνουμε και να περάσει στα επόμενα στάδια της αγοράς με όσο το δυνατόν μικρότερη τιμολογιακή ένταση. Την ίδια στιγμή, αναζητούμε διαρκώς ευκαιρίες, δυνατότητες, προτάσεις που θα αλλάξουν τα δεδομένα και θα μας φέρουν στην ένα βήμα πιο μπροστά.
- Για τη μείωση του κόστους της ενέργειας, βιομηχανίες που διαθέτουν μεγάλους χώρους επιφάνειας εξετάζουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, είναι κάτι το οποίο εξετάζετε ή έχετε σκέψεις για άλλες κινήσεις στον συγκεκριμένο τομέα;
Θα έλεγα πως ήδη από τα μέσα του 2021, με αφορμή τα προβλήματα που είχαν ξεκινήσει στην εφοδιαστική αλυσίδα και την επίδρασή τους σε τιμές και χρόνους διακίνησης αγαθών, γίνονταν αντιληπτή η σταδιακή στροφή σε μια παγκόσμια φιλοσοφία παραγωγής που έδινε έμφαση στην αυτάρκεια και στο αυτοδύναμο της διαχείρισης της πρώτης ύλης. Οι ανατροπές σε επίπεδο ενέργειας που τώρα βιώνουμε κάνουν το αυτάρκες και αυτοδύναμο ανάγκες ακόμη πιο ισχυρές που όλοι αναζητούμε τρόπους να τις καλύψουμε με τον καλύτερο ανά περίπτωση τρόπο. Τα φωτοβολταϊκά, είναι μια προφανής οδός, την στιγμή που έχουμε την επιφάνεια των εγκαταστάσεων, αλλά και μια σκέψη που εξετάζουμε εδώ και καιρό. Εκτιμώ πως σύντομα θα αρχίσουν να εμφανίζονται και άλλες προτάσεις.
- Υπό το πρίσμα της νέας κατάστασης και δυσκολιών, πώς έχετε αναπροσαρμόσει τον αναπτυξιακό σας σχεδιασμό;
Μαζί με τον Θανάση Χριστόπουλο, με τον οποίον μοιραζόμαστε την διοίκηση της εταιρείας, ανήκουμε στη γενιά που μεγάλωσε μέσα στις κρίσεις. Είμαστε η δεύτερη γενιά μιας εταιρείας που διανύοντας το 37ο χρόνο λειτουργίας της, έχει καταφέρει να αναπτυχθεί σταθερά και ουσιαστικά, λειτουργώντας για μεγάλο χρονικό διάστημα σε συνθήκες αγοράς που χαρακτηρίζονταν από όλες τις αποχρώσεις τις βαθιάς ύφεσης.
Το 2022 μας βρήκε με νέο, εκσυγχρονισμένο, πλαίσιο Εταιρικής Διακυβέρνησης, να εφαρμόζουμε ESG κριτήρια και πολιτικές, να έχουμε μόλις ολοκληρώσει το επενδυτικό μας πλάνο ύψους 17 εκατ. ευρώ για νέο εξοπλισμό και μεγαλύτερες εγκαταστάσεις για παραγωγή και αποθήκευση.
Το ότι είμασταν συνηθισμένοι πλέον να λειτουργούμε υπό πίεση και σε συνθήκες κρίσης, είτε οικονομικών, ή επιδημιολογικών, δεν σημαίνει πως επιζητούσαμε άλλη μια. Κάθε άλλο. Σημαίνει όμως πως είμαστε «εκπαιδευμένοι», έμπειροι, και, καλύτερα από κάθε άλλη φορά, προετοιμασμένοι στο να τη διαχειριστούμε.
Στο πλαίσιο αυτό τα βήματα ανάπτυξης που σχεδιάζουμε επικεντρώνουν στην ανάπτυξη προϊόντων στις κατηγορίες “Personal Hygiene” καθώς και “Away From Home Hygiene”, και “Household Care” που να ανταποκρίνονται στις αναμορφωμένες καταναλωτικές συνήθειες και προτεραιότητες, αλλά και να απαντούν στις προκύπτουσες λόγω κρίσης ανάγκες των συνεργατών μας σε χονδρική και λιανική.
- Αν το «μένουμε σπίτι, μένουμε ασφαλείς» ήταν το μήνυμα του 2020, ποιο πιστεύετε πως πρέπει να είναι το αντίστοιχο για το 2022;
«Μένουμε σοβαροί, ανταποκρινόμαστε στο σήμερα, σχεδιάζουμε το αύριο». Διανύουμε μια περίοδο που απαιτεί από όλους σοβαρότητα. Στις κινήσεις που κάθε ένας κάνει για την εταιρεία του, στις αποφάσεις που λαμβάνει και τον τρόπο που αυτές επηρεάζουν συνεργάτες, προμηθευτές, καταναλωτές, εργαζόμενους. Είμαστε εν μέσω μιας δύσκολης, απαιτητικής περιόδου που ο καθένας παλεύει μόνος του, αλλά θα την κερδίσουμε όλοι μαζί. Η Endless θα αντιμετωπίσει τη τις προκλήσεις αυτές με τη σοβαρότητα που της αρμόζει, προβαίνοντας σε όποιες κινήσεις η ανάγκη επιτάσσει, διατηρώντας το βλέμμα στη μεγάλη εικόνα και στις ανάγκες του αύριο. Με την αντίληψη πως και αυτή η δυσκολία θα είναι προσωρινή, αλλά ο τρόπος που ο κάθε ένας μας τη διαχειριστεί θα είναι και κριτήριο αξιολόγησής του την επόμενη μέρα.
Από τον Δεκέμβριο του 2021, η Endless έχει αναπτύξει την πρωτοβουλία «Beegin» για την στήριξη των μελισσοκόμων της Β. Εύβοιας, στην οποία μπορεί ο κάθε ένας απευθείας να προσφέρει: