THEPOWERGAME
Με ιδιαίτερα αυστηρά υγειονομικά μέτρα έχει ξεκινήσει η Anuga στην Κολωνία της Γερμανίας. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη παγκόσμια έκθεση που πραγματοποιείται με χιλιάδες εκθέτες από 97 χώρες. Το powergame βρίσκεται στην Κολωνία και μεταφέρει τον σφυγμό αλλά και συνομιλεί με Έλληνες εκθέτες και διοργανωτές. Ο Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, Managing Director της Great Exhibitions, είναι ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από το 1/3 της ελληνικής αποστολής στην Anuga και σίγουρα γνωρίζει καλύτερα τη σημαντικότητα της επανεκκίνησης του εκθεσιακού κλάδου.
Πώς κρίνετε την ελληνική παρουσία στην φετινή Anuga, μία έκθεση με αρκετές διαφορές από ότι τη γνωρίζαμε στο παρελθόν;
Είναι ένα μοναδικά θετικό γεγονός η επανεκκίνηση του εκθεσιακού κλάδου κάτι το οποίο το είχαν ανάγκη και οι δύο πλευρές, και αυτοί που διοργανώνουν τις εκθέσεις, συνεπαγωγικά και οι εκθέτες, και από την άλλη πλευρά οι αγοραστές. Σηματοδοτεί μία επιστροφή στην κανονικότητα που θέλει λίγο χρόνο ακόμη αλλά νομίζω ότι ο κύβος ερρίφθη.
Η ελληνική παρουσία είναι θετική σαν συνολικός αριθμός, μπορεί να είναι μειωμένη κατά 30% σε σχέση με το 2019 αλλά αυτό είναι κατ’ αντιστοιχία σε σχέση με τον συνολικό αριθμό της έκθεσης. Είναι θετικό γεγονός ότι πάνω από το 180 ελληνικές εταιρείες δηλώνουν το παρόν στην φετινή Anuga, πραγματοποιούν επαφές και δεν θα χρησιμοποιήσω την λέξη ξαναεκκινούν, αλλά συνεχίζουν στο δύσκολο περιβάλλον, γιατί οι εξαγωγείς στην περίοδο της πανδημίας έφθασαν να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Τα αποτελέσματα που έχουμε σε επίπεδο χώρας έως και τον Αύγουστο είναι απολύτως θετικά καθώς έχουμε νέο ρεκόρ εξαγωγών. Έρχεται λοιπόν και αυτό το εργαλείο που λέγεται εκθεσιακό περιβάλλον, φυσική επαφή να δώσει ένα επιπρόσθετο όπλο στο να συνεχιστεί ή και γιατί όχι να επιταχυνθεί αυτή η πορεία.
Αυτές τις πρώτες ημέρες της έκθεσης έχετε παρατηρήσει κάποια διαφοροποίηση από την πλευρά των αγοραστών σε σχέση με το παρελθόν;
Υπάρχει μία ιδιαίτερη επισκεψιμότητα σε εταιρείες που έχουν λίγο διαφοροποιημένα ή καινοτόμα προϊόντα και βλέπω μία στροφή των επισκεπτών στα προϊόντα free from, plant based, vegan και σε όλη αυτή την νέα διατροφική τάση που πρέπει και οι υπόλοιποι Έλληνες παραγωγοί να την αντιληφθούν εγκαίρως γιατί είναι μία πολλά υποσχόμενη αγορά και επειδή αναπτύσσεται τώρα όσοι εισέρχονται νωρίς θα έχουν περισσότερη δυνατότητα να αποκτήσουν γρήγορα μερίδια.
Στον αντίποδα, υπάρχουν ελληνικά προϊόντα που να δείχνουν σημάδια κόπωσης ή να κινούνται πτωτικά;
Όλα τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα με βάση τα τελευταία στοιχεία του Αυγούστου κινούνται ανοδικά. Αυτό όμως που πρέπει να κάνουμε είναι να προστατεύσουμε περισσότερο τα Π.Ο.Π προϊόντα, είναι μια κατάκτηση της Ελλάδας το ότι έχει έναν τόσο μεγάλο αριθμό προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης σε σχέση με πολύ μεγαλύτερες χώρες. Από την πλευρά μας θα πρέπει να υπάρχει μία πολύ αυστηρή πολιτική γύρω από τα σήματα μας και για την διατήρηση τους γιατί έχουμε δει ότι είναι προϊόντα που έχουν ζήτηση στο εξωτερικό καθώς έχουν μία επιπρόσθετη αξία. Θα πρέπει να αντλήσουμε όσο περισσότερα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση γίνεται για την προώθηση τους και πιστεύω ότι η Anuga είναι ένα καλό εφαλτήριο που μας ξαναφέρνει κοντά για να γίνει μία νέα αρχή και σε αυτόν τον τομέα.
Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι υπάρχει μια μεγάλη γκάμα παραδοσιακών προϊόντων που μπορούν να διαμορφώσουν την εικόνα τους προς το καλύτερο και υπάρχουν τέτοια παραδείγματα. Χαρακτηριστικότερος είναι ο κλάδος του οίνου όπου έχουμε σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια καθώς έχουν εισέλθει νέα παιδιά, οινοποιοί, σομελιέ και έχουμε πλέον όμορφα και οργανωμένα επισκέψιμα οινοποιία. Όλα αυτά έχουν αντιστρέψει την εικόνα του ελληνικού κρασιού όχι μόνο από επίπεδο ετικετών αλλά και από πλευράς ποιότητας και ανάπτυξης αυτοχθόνων ποικιλιών, στοιχείο που κάνει την διαφορά.
Στον ίδιο δρόμο βρίσκεται και το ελαιόλαδο. Και εδώ είχαμε σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το παρελθόν. Ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια η αλλαγή με τις επισημάνσεις με τις οξύτητες, τώρα βλέπουμε ότι δημιουργούνται νέες συσκευασίες, νέες προϊοντικές κατηγορίες που απευθύνονται σε νέους καταναλωτές.
Ποια είναι τα επόμενα μεγάλα ραντεβού στον χώρο των εκθέσεων τροφίμων αλλά και γενικότερα;
Οι εκθέσεις επιστρέφουν δυναμικά και εμείς ως Great Exibitions έχουμε ισχυρή παρουσία το επόμενο διάστημα. Το επόμενο μας εκθεσιακό γεγονός είναι στις 22 με 26 Οκτωβρίου στο Μιλάνο στην TuttoFood και συνεχίζουμε τον Νοέμβριο με την FreeFrom στο Άμστερνταμ και στην ίδια πόλη τον Δεκέμβριο την έκθεση ιδιωτικής ετικέτας Private Label και η χρονιά θα κλείσει με την Sial Middle East στο Αμπου Ντάμπι.
Από τον Γενάρη ξεκινάει ένα πολύ δυναμικό πρόγραμμα που σαν εταιρεία θα συμμετάσχουμε σε πάνω από 70 εκθεσιακά γεγονότα σε όλο τον κόσμο. Είναι κάτι που μας δίνει την δύναμη να βλέπουμε το 2022 με μία πολύ μεγαλύτερη αισιοδοξία και είμαστε ευχαριστημένοι γιατί η εταιρεία μας έχει το μεγαλύτερο εκθεσιακό πρόγραμμα δίνοντας την δυνατότητα στον καθένα να επιλέξει το γεγονός που του ταιριάζει και την χώρα που του ταιριάζει μέσα από την δική μας βοήθεια και καθοδήγηση.
Έχοντας διανύσει το μεγαλύτερο χρονικό μέρος της Anuga ποιο είναι το πρώτο σας συμπέρασμα για την ελληνική παρουσία στην έκθεση;
Θεωρώ ότι η δική μας παρουσία ως Great Exibitions, που είχαμε περίπου το 1/3 της ελληνικής συμμετοχής με σημαντική παρουσία σχεδόν σε όλους τους χώρους της έκθεσης, βοήθησε στην ευρύτερη εικόνα της Ελλάδας. Θέλω να πιστεύω, με βάση αυτά που γνωρίζουμε από τις τρεις πρώτες ημέρες, ότι οι εκθέτες μας έχουν πάει αρκετά καλά και ότι οι επόμενες που ακολουθούν θα είναι ακόμη καλύτερες και να αποδώσει ο κόπος που έχουν κάνει για να έλθουν εδώ παρά τις φοβίες και τις αβεβαιότητες που είχε ένα τέτοιο εγχείρημα. Εμείς είμαστε εδώ στο πλευρό τους με πλήρη υποστήριξη και καθοδήγηση και θα είμαστε και το 2022 με ένα πολύ δυνατό πρόγραμμα.