THEPOWERGAME
Τη δημιουργία «κοινωνικού τιμολογίου» στις τηλεπικοινωνίες εισηγήθηκε σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Αν και οι αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, όλα δείχνουν ότι η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ετοιμάζεται να φέρει το κοινωνικό τιμολόγιο, που θα παρέχει σε όλα τα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά ένα βασικό σετ τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών το οποίο θα καθοριστεί σε συνδυασμό με τον ορισμό της καθολικής υπηρεσίας που τώρα επίσης βρίσκεται σε διαδικασία λήψης απόφασης.
Το σχέδιο παρουσιάστηκε στον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη από την ΕΕΤΤ και αν όλα προχωρήσουν σύμφωνα με το σχεδιασμό, δεν αποκλείεται στο επόμενο διάστημα περί τα 250.000 νοικοκυριά να αποκτήσουν δωρεάν ένα βασικό σετ υπηρεσιών -κατά πάσα πιθανότητα σταθερής τηλεφωνίας και Internet- π.χ. αξίας 10 ευρώ μηνιαίως. Επίσης, στο πακέτο των προτάσεων που έχουν γίνει, δεν αποκλείεται ακόμη και η επιδότηση για ορισμένους μήνες της επανασύνδεσης τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων σταθερής που είχαν διακοπεί λόγω οικονομικής δυσπραγίας. Στη περίπτωση αυτή το μέτρο της προσιτότητας θα περιλάβει την εφάπαξ δαπάνη σύνδεσης και το κόστος της πάγιας χρέωσης π.χ. για 6 μήνες.
Το μέτρο της προσιτότητας των ηλεκτρονικών υπηρεσιών όπως ονομάζεται το «κοινωνικό τιμολόγιο» στις τηλεπικοινωνίες, μέχρι σήμερα περιοριζόταν στα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑμΕΑ). Ο πάροχος της καθολικής υπηρεσίας στις τηλεπικοινωνίες παρείχε μέχρι πρόσφατα δωρεάν ορισμένο χρόνο υπηρεσίας τηλεφωνίας. Επίσης υπάρχει το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ, το οποίο προσφέρει προσιτές χρεώσεις στις οικονομικά ευπαθείς ομάδες.
Ωστόσο, μια σειρά ευρωπαϊκών χωρών υιοθετούν μέτρα προσιτότητας των ηλεκτρονικών επικοινωνιών στις ομάδες πληθυσμού με ιδιαίτερα χαμηλό μηνιαίο εισόδημα. Στη Μεγάλη Βρετανία για παράδειγμα, οι δικαιούχοι του «Universal Credit», λαμβάνουν συνδέσεις σταθερής με δωρεάν απεριόριστη σταθερή τηλεφωνία και ένα όγκο δωρεάν δεδομένων 15-25 GB το μήνα. Σε άλλες χώρες, οι οικονομικά αδύνατοι λαμβάνουν εκπτώσεις επί των ονομαστικών χρεώσεων κ.ά.
Στη χώρα μας, η παροχή αντίστοιχων μέτρων στήριξης των οικονομικά αδύναμων προβλέφθηκε με νόμο μόλις πρόσφατα. Σύμφωνα με το ν. 4727/2020 (παράγραφος 2 του άρθρου 193) «όταν διαπιστωθεί ότι, δεδομένων των εθνικών συνθηκών, οι τιμές λιανικής για τις υπηρεσίες που αναφέρονται στην παρ. 1 στο άρθρο 192 (σ.σ. αφορά στην καθολική υπηρεσία) δεν είναι οικονομικά προσιτές, επειδή οι καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα ή ειδικές κοινωνικές ανάγκες αποκλείονται από την πρόσβαση στις εν λόγω υπηρεσίες, λαμβάνονται μέτρα με απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών, κατόπιν εισήγησης της Ε.Ε.Τ.Τ., για τη διασφάλιση της οικονομικής προσιτότητας υπηρεσιών επαρκούς ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο και υπηρεσιών φωνητικών επικοινωνιών για τους καταναλωτές αυτούς τουλάχιστον σε σταθερή θέση».
Ποιοι οι δικαιούχοι
Τώρα, το ζητούμενο είναι ο καθορισμός των δικαιούχων της στήριξης. Αυτή είναι δουλειά του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που θα γίνει σε συνεργασία με άλλες δημόσιες υπηρεσίες (ΑΑΔΕ, ΕΛΣΤΑΤ, υπ. Εργασίας κ.λπ.). Πάντως, μια εν δυνάμει δεξαμενή δικαιούχων είναι όσοι λαμβάνουν τα επιδόματα πρόνοιας του ΟΠΕΚΑ. Η δεξαμενή αυτή, όπως αναφέρεται περιλαμβάνει 250.000 νοικοκυριά. Μια άλλη δεξαμενή είναι η ΑΑΔΕ και για τις μονογονεϊκές ή πολύτεκνες οικογένειες με εισόδημα έως π.χ. 10.000 ευρώ ετησίως. Στην περίπτωση αυτή η δεξαμενή περιορίζεται σε περίπου 150.000 οικογένειες.
Ακόμη, ζητούμενο είναι το ποιος αναλαμβάνει το κόστος της παροχής της υπηρεσίας προσιτότητας τιμολογίου. Δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη αν το κόστος θα το αναλάβει η πολιτεία ή οι πάροχοι μεταξύ τους. Στην ίδια παράγραφο του ν. 4727/2020 (παρ. 2, άρθ. 193) σημειώνεται ότι «με την ίδια απόφαση είτε λαμβάνονται μέτρα για τη στήριξη των καταναλωτών αυτών για σκοπούς επικοινωνίας, είτε απαιτείται από παρόχους τέτοιων υπηρεσιών να προσφέρουν σε αυτούς τους καταναλωτές τιμολογιακές επιλογές ή πακέτα διαφορετικά από τα προσφερόμενα υπό τις συνήθεις εμπορικές συνθήκες, ή και τα δύο. Για τον σκοπό αυτόν, δύναται να απαιτείται από τους εν λόγω παρόχους να εφαρμόζουν κοινά τιμολόγια, συμπεριλαμβανομένης της γεωγραφικής στάθμισης των τιμών, σε όλη την επικράτεια». Όλα αυτά, όπως επίσης και το είδος του «κοινωνικού τιμολογίου» που θα λάβουν οι οικονομικά ευπαθείς ομάδες, μένουν να αποσαφηνιστούν στις επόμενες εβδομάδες.
Σημειώνεται ότι η ΕΕΤΤ βρίσκεται στη διαδικασία καθορισμού του σετ των υπηρεσιών που θα περιλάβει η καθολική υπηρεσία, όπως επίσης και τον ορισμό του καθολικού παρόχου. Οι δύο διαδικασίες αναμένεται να συνδυαστούν αφού αυτό προβλέπεται από το ν. 4747/2020, ο οποίος πλέον χαρακτηρίζεται ως το «Σύνταγμα» των τηλεπικοινωνιών της χώρας μας. Μόλις ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία, αναμένεται και ο επανακαθορισμός του «κοινωνικού τιμολογίου» των ΑμΕΑ στις επικοινωνίες.