Η Meta, ιδιοκτήτρια του Facebook και του Instagram, εξετάζει το ενδεχόμενο μιας επί πληρωμή συνδρομής στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία θα αφαιρούσε τις διαφημίσεις από τις πλατφόρμες της. Σύμφωνα με τα σχέδια, οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ενδέχεται να κληθούν να πληρώσουν για μια εμπειρία χωρίς διαφημίσεις, εάν δεν επιθυμούν να παρακολουθούνται τα δεδομένα τους.
Όπως εξηγεί το BBC, αυτό συμβαίνει καθώς η εταιρεία συμφώνησε να σταματήσει την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων σε μια Βρετανίδα την περασμένη εβδομάδα, μετά από μια μακροχρόνια νομική διαμάχη. Η Meta ήδη προσφέρει συνδρομές χωρίς διαφημίσεις για χρήστες του Facebook και του Instagram στην ΕΕ, με τιμές που ξεκινούν από 5,99 ευρώ (5 λίρες) τον μήνα. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι η Meta «εξετάζει την επιλογή» να προσφέρει μια παρόμοια υπηρεσία και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Είπαν ότι η εταιρεία «συνεργάζεται με εποικοδομητικό τρόπο» με την αρμόδια αρχή προστασίας δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου για την υπηρεσία συνδρομής, μετά από διαβούλευση το 2024. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων είχε δηλώσει προηγουμένως ότι αναμένει από την Meta να λάβει υπόψη τις ανησυχίες για την προστασία των δεδομένων πριν λανσάρει μια συνδρομητική υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις.
Η Meta υποστηρίζει ότι η εξατομικευμένη διαφήμιση επιτρέπει στις πλατφόρμες της να είναι δωρεάν κατά την πρόσβαση. Οι κατευθυντήριες οδηγίες που εκδόθηκαν από τον ρυθμιστή τον Ιανουάριο αναφέρουν ότι οι χρήστες πρέπει να έχουν μια πραγματική δωρεάν επιλογή. Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως η Meta εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα έσοδα από διαφημίσεις, και η εταιρεία υποστηρίζει ότι η εξατομικευμένη διαφήμιση επιτρέπει στις πλατφόρμες της να παραμένουν δωρεάν. Η διαφήμιση αντιπροσώπευε πάνω από το 96% των εσόδων της στην τελευταία έκθεση των οικονομικών αποτελεσμάτων της.
Άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Snapchat, το TikTok και το X (πρώην Twitter), έχουν επίσης εξετάσει τις επιλογές χωρίς διαφημίσεις ως τρόπο αύξησης των εσόδων μέσω συνδρομών.
Πολλές διαδικτυακές υπηρεσίες, όπως οι εκδότες ειδήσεων, ζητούν από τους χρήστες είτε να πληρώσουν είτε να συναινέσουν στην παρακολούθηση των δραστηριοτήτων τους ενώ χρησιμοποιούν την πλατφόρμα δωρεάν. Η Guardian έγινε ο τελευταίος εκδότης στο Ηνωμένο Βασίλειο που άρχισε να το κάνει αυτό τον Μάρτιο, ακολουθώντας τα βήματα των Daily Mirror, Independent και άλλων.
Το μοντέλο διαφήμισης, γνωστό ως «συγκατάθεση ή πληρωμή», έχει γίνει όλο και πιο δημοφιλές, σημειώνει το BBC. Οι εκδότες λένε ότι δεν έχουν άλλη επιλογή λόγω των αυξανόμενων πιέσεων στις οικονομικές τους καταστάσεις, ενώ οι υποστηρικτές της προστασίας των δικαιωμάτων των χρηστών λένε ότι είναι άδικο να ζητάς από τους χρήστες να πληρώσουν για να μην στοχεύονται με διαφημίσεις.
Τα μοντέλα «συγκατάθεση ή πληρωμή» ενδέχεται να παραβιάζουν τους νόμους προστασίας δεδομένων στο Ηνωμένο Βασίλειο, εάν η συγκατάθεση ενός χρήστη δεν έχει «παραχωρηθεί ελεύθερα», σύμφωνα με την ICO. «Εάν οι οργανισμοί επιλέξουν να υιοθετήσουν το μοντέλο ”συγκατάθεση ή πληρωμή”, πρέπει να αποδείξουν ότι το μοντέλο συμμορφώνεται με τη νομοθεσία προστασίας δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου», δήλωσε εκπρόσωπος στην BBC.
«Αυτό σημαίνει ότι, μεταξύ άλλων προτύπων προστασίας δεδομένων, οι οργανισμοί πρέπει να αποδείξουν ότι οι άνθρωποι μπορούν να δώσουν ελεύθερα τη συγκατάθεσή τους για την επεξεργασία των προσωπικών τους πληροφοριών για εξατομικευμένη διαφήμιση».
Οι χρήστες του Facebook και του Instagram στην ΕΕ έχουν τη δυνατότητα να κάνουν συνδρομή για να αποφύγουν τις διαφημίσεις από τον Οκτώβριο του 2023. Η Meta αρχικά λάνσαρε τις συνδρομές χωρίς διαφημίσεις με κόστος 9,99 ευρώ το μήνα.
Ωστόσο, μείωσε τις τιμές και δήλωσε ότι θα παρέχει μια δυνατότητα για χρήστες που δεν επιθυμούν να πληρώσουν να επιλέξουν να βλέπουν διαφημίσεις που είναι «λιγότερο εξατομικευμένες», ως απάντηση στις ανησυχίες των ρυθμιστικών αρχών. Είπε ότι οι χρήστες θα συνεχίσουν να βλέπουν διαφημίσεις, αλλά αυτές μπορεί να είναι «λιγότερο σχετικές» με τα ενδιαφέροντά τους.
Ωστόσο, ο ειδικός στα κοινωνικά μέσα Matt Navarra δήλωσε ότι πιστεύει ότι μια συνδρομή χωρίς διαφημίσεις θα έχει περιορισμένη αποδοχή στο Ηνωμένο Βασίλειο, κάτι που, όπως λέει, έχει συμβεί και στην ΕΕ. «Οι περισσότεροι χρήστες προτιμούν να πληρώνουν με τα δεδομένα τους παρά με πραγματικά χρήματα», είπε στο BBC. Πρόσθεσε, ότι τα σχέδια της Meta ενδέχεται να αποτελούν μια προσπάθεια να προετοιμαστεί για το μέλλον και για πιθανή αυστηρότερη ρύθμιση προσφέροντας μια επιλογή. «Μπαίνουμε στην εποχή όπου οι άνθρωποι πρέπει να επιλέξουν μεταξύ χρημάτων και ιδιωτικότητας και προς το παρόν, οι περισσότεροι θα συνεχίσουν να σκρολάρουν δωρεάν», είπε.