Gen Z: 1 στους 10 νέους στην Ελλάδα πληρώνει με το smartphone του

Digital χρήμα και ψηφιακό πορτοφόλι ψηφίζει η Gen Z στην Ελλάδα. «Παπούτσι από τον τόπο τους» και όχι διεθνή marketplaces προτιμούν οι νέοι

Ηλεκτρονικές πληρωμές μέσω Google Pay © instagram.com/googlepay/

Με το smartphone ανά χείρας πληρώνει πλέον ένας στους δέκα νέους στην Ελλάδα, καθώς τα ψηφιακά πορτοφόλια γίνονται όλο και πιο δημοφιλή μεταξύ των μελών της λεγόμενης Gen Z. Πρακτικά, το 8% των νέων, στις ηλικίες 17 έως 30 ετών, σήμερα χρησιμοποιεί digital wallets, ήτοι κάνει χρήση του κινητού του και υπηρεσιών όπως το Google ή το Apple Pay για τις πληρωμές των αγορών του.

Και μπορεί η διείσδυση των εναλλακτικών μεθόδων πληρωμών, όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια, να είναι ακόμη μικρή στην Ελλάδα -σε σύγκριση, για παράδειγμα, με άλλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης-, ωστόσο βρίσκεται σε συνεχή άνοδο. «Υπάρχει αυξημένη χρήση των ηλεκτρονικών πορτοφολιών. Ωστόσο, οι πολίτες πολλές φορές δεν το συνειδητοποιούν πως χρησιμοποιούν ψηφιακό πορτοφόλι. Νομίζουν ότι πληρώνουν με κάρτα. Υπάρχουν άτομα που δεν βλέπουν τη διαφορά», ανέφεραν χθες στελέχη της Visa και της ΕΣΕΕ, κατά την παρουσίαση μελέτης για τις καταναλωτικές συνήθειες της Gen Z στην Ελλάδα.

Συνολικά, η νέα γενιά καταναλωτών στρέφεται ολοένα και περισσότερο στις ψηφιακές πληρωμές, όπως προκύπτει από την έρευνα των Visa και ΕΣΕΕ. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι περίπου το 75% των νέων ηλικίας 17-30 ετών επιλέγει ψηφιακές πληρωμές (κάρτα και digital wallet), ενώ μόλις το 22% κάνει χρήση μετρητών.

Στον αντίποδα, μικρή παραμένει και η διείσδυση μεθόδων πληρωμής όπως το Paypal (2%), το IRIS (1%) και η τραπεζική εντολή (1%). «Όλοι οι υπόλοιποι τρόποι είναι πολύ χαμηλά, με το IRIS να είναι πιο χαμηλά απ’ ό,τι περιμέναμε», ανέφεραν χθες τα στελέχη της Visa και της ΕΣΕΕ, κατά την παρουσίαση της μελέτης.

Πώς χρησιμοποιούν οι νέοι της Gen Z το ψηφιακό χρήμα

Όσον αφορά το πώς χρησιμοποιούν το ψηφιακό χρήμα οι νέοι, η χρήση καρτών και μετρητών είναι ισορροπημένη για ποσά έως 20 ευρώ. Ωστόσο, για συναλλαγές που υπερβαίνουν το ποσό αυτό, οι ψηφιακές πληρωμές αποκτούν σαφές προβάδισμα.

Συγκεκριμένα, το 75% των νέων στην Ελλάδα προτιμά ψηφιακές πληρωμές για ποσά από 21 έως 50 ευρώ. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 82% για αγορές μεταξύ 51-100 ευρώ, ενώ για ποσά άνω των 100 ευρώ το 84% προτιμά ηλεκτρονικές πληρωμές.

Το 59% των ερωτηθέντων που χρησιμοποιούν κάρτα δήλωσαν πως τη χρησιμοποιούν για ευκολία και ταχύτητα. Όσοι χρησιμοποιούν ψηφιακό πορτοφόλι επικαλούνται επίσης την ταχύτητα και την ευκολία και όσοι προτιμούν μετρητά θέτουν το θέμα της ασφάλειας.

Προτιμούν το Instagram από το FB Oι influencers

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η Gen Z πραγματοποιεί αγορές τόσο διαδικτυακά, όσο και από φυσικά καταστήματα. Ειδικότερα, το 28% ψωνίζει διαδικτυακά τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, με το 42% να κάνει ηλεκτρονικές αγορές μία ή δύο φορές τον μήνα.

Οι νέοι στην Ελλάδα, όπως δείχνει η έρευνα, φαίνεται να κλίνουν προς τα εγχώρια marketplaces, δηλώνοντας ότι προτιμούν «παπούτσι από τον τόπο τους» για τις ηλεκτρονικές αγορές, καθώς μόνο 6 στους 10 αγοράζουν από διεθνή marketplaces και αυτοί μόνο περιστασιακά.

Εξίσου ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι οι νέοι στην Ελλάδα δεν… ψήνονται και πολύ από τους influencers για τις αγορές τους: μόλις 4 στους 10 προτιμούν εμπόρους που ανακαλύπτουν μέσω social media, ενώ οι μόλις το 2% των νέων δηλώνουν ότι επηρεάζονται άμεσα από influencers. Αν, πάντως, αποφασίσουν να ψωνίσουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως ειπώθηκε χθες, προτιμούν το Instagram και λιγότερο το Facebook.

Παρά τη δημοτικότητα των social media, η κύρια πηγή πληροφόρησης πριν από την αγορά παραμένει η προσωπική έρευνα σε online καταστήματα (35%), ακολουθούμενη από τις διαφημίσεις στα social media (16%) και τις προωθήσεις εντός καταστημάτων (16%).

Ασφάλεια και ανησυχίες των καταναλωτών

Παρά την αυξανόμενη υιοθέτηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, οι νέοι εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των συναλλαγών τους. Το 65% νιώθει ανασφάλεια όταν αγοράζει από άγνωστες ή νέες ιστοσελίδες, ενώ το 12% αποφεύγει αγορές μέσω social media λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης.

Ταυτόχρονα, το 9% δεν εμπιστεύεται τις διεθνείς πλατφόρμες, το 12% δεν δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στις αγορές μέσα από τα social media, το 9% βλέπει με δυσπιστία τις μεγάλες εκπτώσεις και το 5% δεν νιώθει άνετα να αγοράσει κάτι πάρα πολύ ακριβό διαδικτυακά.

Επίσης, το 91% δεν αποθηκεύει τα στοιχεία της κάρτας του διαδικτυακά, ενώ το 9% που το κάνει, το κάνει κυρίως για λόγους ευκολίας. Στα φυσικά καταστήματα, αντίθετα, οι καταναλωτές νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια όταν χρησιμοποιούν κάρτες.

Τέλος, όσον αφορά τις φετινές εκπτώσεις, η έρευνα διαπίστωσε ότι παρατηρήθηκε αυξημένη προσέλευση στα φυσικά καταστήματα, καθώς το 32% προτίμησε τις φυσικές αγορές, έναντι του 21% που ψήφισε τις ηλεκτρονικές. Επιπλέον, το 72% χρησιμοποίησε κάρτα για την πληρωμή των αγορών, το 6% επέλεξε ψηφιακό πορτοφόλι, ενώ το 22% προτίμησε μετρητά.

DIMAND
-2.23%
8.32
ΕΛΣΤΡ
-0.43%
2.30
ΚΥΡΙΟ
0.22%
0.93
ΟΛΠ
-4.60%
32.15
CENER
-1.49%
9.25
ΙΝΤΕΤ
0.45%
1.11
ΕΕΕ
1.26%
41.72
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.45
ΙΚΤΙΝ
-1.11%
0.36
ΣΠΥΡ
9.93%
0.17
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.15%
38.80
ΟΤΟΕΛ
-0.16%
12.40
ΕΒΡΟΦ
-2.90%
1.84
ΡΕΒΟΙΛ
0.61%
1.65
ΜΟΝΤΑ
-0.81%
3.67
ΠΑΙΡ
0.41%
0.97
ΚΟΥΕΣ
-2.59%
6.02
ΑΡΑΙΓ
0.08%
12.13
ΜΙΝ
-5.35%
0.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.86
ΤΕΝΕΡΓ
2.00%
20.40
ΑΣΤΑΚ
-0.56%
7.06
ΙΝΛΙΦ
1.88%
4.87
ΔΡΟΜΕ
5.17%
0.35
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.30
ΠΕΙΡ
-0.61%
5.22
ΠΡΔ
-2.31%
0.25
ΦΡΛΚ
-1.22%
4.05
AKTR
-0.93%
5.34
ΛΑΜΔΑ
-1.65%
6.57
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.37%
1.63
ΚΑΡΕΛ
0.00%
314.00
ΙΝΤΚΑ
1.89%
3.24
ΚΤΗΛΑ
-0.99%
2.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
-2.76%
1.76
ΟΛΘ
-0.71%
28.10
ΚΟΥΑΛ
-0.61%
1.30
ΝΑΚΑΣ
0.65%
3.10
ΙΝΤΕΚ
0.98%
6.20
ΝΑΥΠ
-3.61%
0.80
ΜΕΒΑ
-0.25%
4.07
ΠΕΤΡΟ
0.25%
7.98
ΚΕΚΡ
1.61%
1.26
ΠΡΟΦ
-2.11%
5.10
BOCHGR
-0.33%
6.06
ΕΥΔΑΠ
-0.33%
6.04
ΜΟΤΟ
-1.82%
2.70
ΦΡΙΓΟ
0.88%
0.23
ΜΠΡΙΚ
0.00%
2.48
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΔΟΜΙΚ
-1.82%
2.70
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
-1.79%
0.44
ΜΕΝΤΙ
3.60%
2.30
ΜΕΡΚΟ
-2.13%
36.80
ΑΑΑΚ
-9.60%
4.52
ΛΟΥΛΗ
-0.89%
3.33
ΕΥΑΠΣ
-1.99%
3.45
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.00%
0.79
ΟΤΕ
0.07%
14.97
ΔΕΗ
-0.29%
13.76
ΕΛΙΝ
-0.47%
2.12
ΛΟΓΟΣ
0.63%
1.61
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-2.76%
4.43
ΑΣΚΟ
0.30%
3.36
ΙΝΛΟΤ
-0.91%
1.09
ΛΑΒΙ
-2.70%
0.83
ΕΣΥΜΒ
-0.44%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.84
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.58
ΔΑΑ
0.93%
9.08
ΒΟΣΥΣ
0.85%
2.36
EVR
-0.30%
1.66
ΚΡΙ
0.31%
15.95
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.19%
5.14
ΠΛΑΘ
-0.12%
4.17
ΙΛΥΔΑ
2.62%
1.76
ΕΚΤΕΡ
-0.20%
2.00
ΒΙΟ
-0.16%
6.13
ΛΑΝΑΚ
7.53%
1.00
TITC
0.73%
41.35
ΜΟΗ
-0.73%
21.72
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.50
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
-1.10%
2.69
ΒΙΟΣΚ
-0.65%
1.53
ΙΑΤΡ
-1.27%
1.94
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.58
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-1.64%
6.00
ΕΧΑΕ
-1.48%
5.32
ΠΑΠ
-0.39%
2.54
ΟΠΑΠ
3.64%
18.24
ΑΒΑΞ
0.23%
2.21
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2.14%
2.29
ΜΠΕΛΑ
-0.60%
26.34
ΣΑΡ
-3.28%
12.38
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΕΛΠΕ
0.00%
7.62
ΕΥΡΩΒ
-2.26%
2.59
ΜΑΘΙΟ
0.30%
0.66
ΑΛΜΥ
0.00%
4.75
NOVAL
-1.20%
2.47
ΑΤΤ
-1.19%
0.83
ΧΑΙΔΕ
3.57%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.31
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
-2.88%
2.19
ΒΙΟΤ
7.83%
0.25
OPTIMA
4.40%
16.12
ΓΕΒΚΑ
-0.68%
1.45
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
4.85%
1.08
ΠΡΕΜΙΑ
0.93%
1.30
ΣΠΕΙΣ
-2.44%
6.40
ΕΛΛ
0.00%
14.55
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.77
ΜΙΓ
-0.18%
2.80
ΑΛΦΑ
-0.78%
2.28
ΤΖΚΑ
-1.39%
1.42
ΕΛΤΟΝ
0.56%
1.80
ΣΕΝΤΡ
0.29%
0.34
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΑΒΕ
-0.25%
0.41
ΞΥΛΚ
-0.76%
0.26
ΕΤΕ
-2.41%
9.71
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1.99%
18.72
ΠΛΑΚΡ
-3.33%
14.50