Η τεχνητή νοημοσύνη που μπορεί να ανταγωνιστεί τον άνθρωπο σε οποιαδήποτε εργασία απέχει ακόμη πολύ – αλλά είναι θέμα χρόνου να γίνει πραγματικότητα, σύμφωνα με τον ιδρυτή της DeepMind, θυγατρική πλέον της Google,, Ντέμης Χασάμπης.
Μιλώντας σε μια ενημέρωση στα γραφεία της DeepMind στο Λονδίνο, ο Ντέμης Χασάμπης, σύμφωνα με το CNBC, δήλωσε ότι πιστεύει ότι η τεχνητή γενική νοημοσύνη (AGI) – η οποία είναι εξίσου έξυπνη ή εξυπνότερη από τον άνθρωπο – θα αρχίσει να εμφανίζεται τα επόμενα πέντε ή δέκα χρόνια. «Νομίζω ότι τα σημερινά συστήματα, είναι πολύ παθητικά, αλλά υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα που δεν μπορούν να κάνουν. Αλλά νομίζω ότι τα επόμενα πέντε έως 10 χρόνια, πολλές από αυτές τις δυνατότητες θα αρχίσουν να έρχονται στο προσκήνιο και θα αρχίσουμε να κινούμαστε προς αυτό που ονομάζουμε τεχνητή γενική νοημοσύνη», δήλωσε ο Χασάμπης.
Ο ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης, νευροεπιστήμονας, σχεδιαστής ηλεκτρονικών παιχνιδιών όρισε την AGI ως «ένα σύστημα που είναι σε θέση να επιδεικνύει όλες τις περίπλοκες ικανότητες που μπορούν να επιδείξουν οι άνθρωποι».
«Δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί. Αυτά τα συστήματα είναι πολύ εντυπωσιακά σε ορισμένα πράγματα. Αλλά υπάρχουν άλλα πράγματα που δεν μπορούν να κάνουν ακόμα, και έχουμε ακόμα αρκετή ερευνητική δουλειά να κάνουμε πριν από αυτό», δήλωσε ο Χασάμπης.
Ο Χασάμπης δεν είναι ο μόνος που υποστηρίζει ότι θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να εμφανιστεί η AGI. Πέρυσι, ο διευθύνων σύμβουλος του κινεζικού τεχνολογικού γίγαντα Baidu
Robin Li δήλωσε ότι βλέπει την AGI να απέχει «περισσότερο από 10 χρόνια», απορρίπτοντας τις ενθουσιώδεις προβλέψεις κάποιων συναδέλφων του σχετικά με το ότι αυτή η ανακάλυψη θα γίνει σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα.
«Το 2025 θα δείτε ουσιαστικές ενδείξεις ότι η AGI θα είναι στο παιχνίδι»
Η πρόβλεψη του Xασάμπης σπρώχνει το χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη της AGI αρκετά πίσω σε σύγκριση με αυτό που έχουν σκιαγραφήσει οι συνάδελφοί του στον κλάδο.
Ο Dario Amodei, διευθύνων σύμβουλος της νεοσύστατης εταιρείας AI Anthropic, δήλωσε στο CNBC στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας τον Ιανουάριο ότι βλέπει μια μορφή τεχνητής νοημοσύνης που θα είναι «καλύτερη από όλους σχεδόν τους ανθρώπους σε όλες σχεδόν τις εργασίες» να αναδύεται μέσα στα «επόμενα δύο ή τρία χρόνια».
Άλλοι τεχνολογικοί ηγέτες βλέπουν την AGI να φτάνει ακόμη πιο σύντομα. Ο Chief Product Officer της Cisco, Jeetu Patel, πιστεύει ότι υπάρχει πιθανότητα να δούμε ένα παράδειγμα AGI ήδη από φέτος. «Υπάρχουν τρεις μεγάλες φάσεις» για την τεχνητή νοημοσύνη, δήλωσε ο Patel στο CNBC σε συνέντευξή του στην εκδήλωση Mobile World Congress στη Βαρκελώνη νωρίτερα αυτό το μήνα.
«Υπάρχει η βασική τεχνητή νοημοσύνη που όλοι βιώνουμε αυτή τη στιγμή. Στη συνέχεια υπάρχει η τεχνητή γενική νοημοσύνη, όπου οι γνωστικές ικανότητες συναντούν εκείνες των ανθρώπων. Έπειτα υπάρχει αυτό που αποκαλούν υπερ-νοημοσύνη», δήλωσε ο Patel.
«Νομίζω ότι το 2025 θα δείτε ουσιαστικές ενδείξεις ότι η AGI θα είναι στο παιχνίδι. Δεν μιλάμε για χρόνια μακριά», πρόσθεσε. «Νομίζω ότι η υπερ-νοημοσύνη είναι, στην καλύτερη περίπτωση, μερικά χρόνια μακριά».
Η τεχνητή υπερνοημοσύνη ή ASI, αναμένεται να φτάσει μετά την AGI και να ξεπεράσει την ανθρώπινη νοημοσύνη. Ωστόσο, «κανείς δεν ξέρει πραγματικά» πότε θα συμβεί μια τέτοια ανακάλυψη, δήλωσε ο Χασάμπης τη Δευτέρα.
Πέρυσι, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, προέβλεψε ότι η AGI θα είναι πιθανότατα διαθέσιμη μέχρι το 2026, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI Sam Altman δήλωσε ότι ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε να αναπτυχθεί στο «αρκετά κοντινό μέλλον».
Τι χρειάζεται για να επιτευχθεί το AGI;
Ο Xασάμπης δήλωσε ότι η κύρια πρόκληση για την επίτευξη της τεχνητής γενικής νοημοσύνης είναι να φτάσουν τα σημερινά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης στο σημείο να κατανοούν τα συμφραζόμενα του πραγματικού κόσμου.
Ενώ έχει καταστεί δυνατή η ανάπτυξη συστημάτων που μπορούν να αναλύουν προβλήματα και να ολοκληρώνουν αυτόνομα εργασίες στη σφαίρα των παιχνιδιών – όπως το πολύπλοκο επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής Go – η μεταφορά μιας τέτοιας τεχνολογίας στον πραγματικό κόσμο αποδεικνύεται δυσκολότερη.
«Το ερώτημα είναι, πόσο γρήγορα μπορούμε να γενικεύσουμε τις ιδέες του σχεδιασμού και τις συμπεριφορές τύπου πράκτορα, τον προγραμματισμό και τη συλλογιστική, και στη συνέχεια να το γενικεύσουμε ώστε να λειτουργήσει στον πραγματικό κόσμο, πάνω σε πράγματα όπως τα μοντέλα του κόσμου – μοντέλα που είναι σε θέση να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω μας«, δήλωσε ο Xασάμπης.
«Και νομίζω ότι έχουμε κάνει καλή πρόοδο με τα μοντέλα κόσμου τα τελευταία δύο χρόνια», πρόσθεσε. «Έτσι, τώρα το ερώτημα είναι, ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να το συνδυάσουμε αυτό με αυτούς τους αλγορίθμους σχεδιασμού;»
Ο Χασάμπης και ο Thomas Kurian, διευθύνων σύμβουλος του τμήματος cloud computing της Google, δήλωσαν ότι τα λεγόμενα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης «πολλαπλών πρακτόρων» είναι μια τεχνολογική πρόοδος που κερδίζει πολύ έδαφος στο παρασκήνιο.
Ο νευροεπιστήμονας και σχεδιαστής ηλεκτρονικών παιχνιδιών, δήλωσε ότι γίνεται πολλή δουλειά για να φτάσουμε σε αυτό το στάδιο. Ένα παράδειγμα στο οποίο αναφέρθηκε είναι το έργο της DeepMind να βάλει πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης να καταλάβουν πώς να παίξουν το δημοφιλές παιχνίδι στρατηγικής «Starcraft».
«Έχουμε κάνει πολλή δουλειά πάνω σε αυτό με πράγματα όπως το παιχνίδι Starcraft στο παρελθόν, όπου έχετε μια κοινωνία πρακτόρων, ή μια λίγκα πρακτόρων, και θα μπορούσαν να ανταγωνίζονται, θα μπορούσαν να συνεργάζονται», δήλωσε ο επικεφαλής της DeepMind.
«Όταν σκέφτεστε την επικοινωνία μεταξύ πρακτόρων, αυτό κάνουμε επίσης για να επιτρέψουμε σε έναν πράκτορα να εκφραστεί … Ποιες είναι οι ικανότητές σας; Τι είδους εργαλεία χρησιμοποιείτε;» Kurian είπε.
«Αυτά είναι όλα τα στοιχεία που χρειάζεστε για να μπορείτε να κάνετε μια ερώτηση σε έναν πράκτορα, και στη συνέχεια, μόλις έχετε αυτή τη διεπαφή, τότε άλλοι πράκτορες μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί του», πρόσθεσε.