Σε «ιερό δισκοπότηρο» εξελίσσεται για τις ελληνικές εταιρείες πληροφορικής η τεχνητή νοημοσύνη, με τον κλάδο να επενδύει εκθετικά στο πολλά υποσχόμενο πεδίο του ΑΙ. Εταιρείες, όπως η Netcompany-Intrasoft, η Uni Systems του ομίλου Quest, ο πυρήνας της πληροφορικής της Ideal Holdings, αλλά και επιχειρήσεις όπως η Profile, η Q&R, η Cosmos Business Systems, ρίχνονται μετ’ επιτάσεως στη μάχη των επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη, θέλοντας να εκμεταλλευτούν το «υπερ-θετικό» momentum.
Οι ελληνικές εταιρείες πληροφορικής ευθυγραμμίζονται με το ευρωπαϊκό επενδυτικό κρεσέντο για την τεχνητή νοημοσύνη: σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας IDC, το 40% των εταιρειών στην Ευρώπη θα «τρέξει» σημαντικές επενδύσεις στο GenAI τους επόμενους 18 μήνες, ενώ οι 3 στις 10 έχουν ήδη αναπτύξει εφαρμογές και υπηρεσίες βελτιωμένες με GenAI.
Συνολικά, οι επενδύσεις στο Generative AI στην Ευρώπη θα φτάσουν τα 133 δισ. δολάρια με ορίζοντα το 2028, με το λογισμικό να αποτελεί τη μεγαλύτερη κατηγορία δαπανών, αντιπροσωπεύοντας το 58% των συνολικών επενδύσεων. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, ο τομέας των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αναμένεται να ηγηθεί των δαπανών σε ΑΙ, με το λιανικό εμπόριο και τον κλάδο της πληροφορικής να ακολουθούν ως οι πιο δραστήριοι σε επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη.
Βάζοντας ΑΙ στον ΕΦΚΑ
«Η Netcompany αναπτύσσει λύσεις βασισμένες σε ΑΙ εδώ και χρόνια, πολύ πριν από την εμφάνιση του Generative AI. Έχουμε δημιουργήσει τη δική μας πλατφόρμα AI digital assistant, το “Easley”, την οποία χρησιμοποιούμε ήδη σε έργα στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα στην Ευρώπη και την Ελλάδα» ανέφερε από το βήμα συνεδρίου την περασμένη εβδομάδα ο CEO της Netcompany-Intrasoft, Αλέξανδρος Μάνος.
Η εταιρεία, με τη βοήθεια του Easley, έχει τρέξει, για παράδειγμα, έργο για τον e-ΕΦΚΑ, αντικείμενο του οποίου ήταν η ψηφιοποίηση των στοιχείων των ασφαλισμένων, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Intelligent Data Processing (IDP), ώστε να δημιουργήσει ιστορικό ασφάλισης για τους ασφαλισμένους. «Αντιμετωπίσαμε πολλές προκλήσεις, όπως η περιορισμένη διαθεσιμότητα των δεδομένων, διαφορετικές μορφοποιήσεις, λάθη και ασάφειες. Για την επίλυση αυτών των προβλημάτων, αξιοποιήσαμε το Easly αρχικά σε 440.000 σελίδες ψηφιοποιημένου κειμένου, από τις 37 εκατομμύρια ψηφιοποιημένες σελίδες του έργου» σημείωσε ακόμη ο CEO της Netcompany-Intrasoft.
Όπως εξήγησε ο ίδιος, με το Easley το ποσοστό ταυτοποίησης ασφαλισμένων αυξήθηκε στο 70% από περίπου 50% χωρίς τη χρήση AI και η παραγωγικότητα αυξήθηκε κατά 30%.
Με την τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο
Πεδίο δόξης λαμπρό στην τεχνητή νοημοσύνη βλέπει και η Ideal Holdings του Λάμπρου Παπακωνσταντίνου. Οι εταιρείες ΙΤ που ελέγχει ο όμιλος και οι οποίες βρίσκονται υπό την Byte, έχουν ήδη συντάξει road map για ανάπτυξη στο πεδίο του ΑΙ. Τη στρατηγική αυτή επιβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα το management team της Ideal. Στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2024, η διοίκηση της Ideal ξεκαθάρισε ότι βλέπει στην τεχνητή νοημοσύνη έναν ευδιάκριτο πυλώνα ανάπτυξης.
Ειδικά για την Πληροφορική, το management της Ideal είπε ότι αναμένει πως τόσο φέτος, όσο και την επόμενη χρονιά, θα μεγιστοποιήσει τις συνέργειες των εταιρειών ΙΤ που έχει στο χαρτοφυλάκιό της, με την ανάπτυξη να συνεχίζεται χάρη στη συνεχιζόμενη ψηφιοποίηση και στην αναζήτηση ευκαιριών εκτός ελληνικών συνόρων, με επέκταση στη Μέση Ανατολή. Σε ό,τι αφορά το ΑΙ η διοίκηση τόνισε ότι δρομολογεί επενδύσεις στο ΑΙ, προσφέροντας λύσεις που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
AI Agents στις πωλήσεις αυτοκινήτων
Στην ευρεία παροχή υπηρεσιών βασισμένων στην τεχνητή νοημοσύνη έχει προχωρήσει ήδη η Uni Systems, εταιρεία πληροφορικής του ομίλου Quest. Άλλωστε, η ανάπτυξη εφαρμογών ΑΙ βρίσκεται στο επίκεντρο της συνεργασίας της Uni Systems με τη My Buddy. Οι λύσεις περιλαμβάνουν τη μετατροπή φωνής σε κείμενο, έξυπνους βοηθούς και προηγμένη ανάλυση αγορών, παρέχοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις ευρέως φάσματος της αγοράς να εκμεταλλευτούν τα οφέλη τεχνολογιών όπως τα Large Language Models (LLMs), Vision-Language Models (VLMs) και Automatic Speech Recognition (ASR).
Εν τω μεταξύ, η Uni Systems, σε συνεργασία με τη SmartRep, έχει φτιάξει, μέσω ΑΙ, τον πρώτο ψηφιακό σύμβουλο πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα για την BMW Σφακιανάκης, μέλος του ομίλου Σφακιανάκη. Πρόκειται για ΑΙ Video Concierge με την κωδική ονομασία «Ιάσονας», που αλληλεπιδρά με τους πελάτες μέσω βίντεο και φωνής, προσφέροντας εμπειρία πωλήσεων που ξεπερνά την απλή ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων, όπως συνηθίζεται στα απλά chatbots. Ο ψηφιακός βοηθός παρέχει αρχικά πληροφορίες για τα υψηλού κύρους μοντέλα της BMW Σφακιανάκης με πρόβλεψη την επέκταση και τον εμπλουτισμό δεδομένων για όλα τα μοντέλα στο άμεσο μέλλον.
Θυγατρική για το ΑΙ
Την είσοδο της Cosmos Business Systems στον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης σηματοδοτεί η σύσταση της θυγατρικής Novelcosmos (το 55% ανήκει στην Cosmos, ενώ το 45% κατέχει startup από την Πάτρα).
Η εταιρεία, που προσφέρει ήδη ελληνικά μοντέλα LLMs, ξεκινά με ιδιαίτερα φιλόδοξα σχέδια και στόχο να δεκαπλασιάσει τα μεγέθη της σε ορίζοντα 5ετίας, διεκδικώντας έργα ΑΙ εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, στον Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Ήδη, το Εθνικό Τυπογραφείο και η Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, χρησιμοποιούν τεχνολογία της νέας εταιρείας, η οποία διαρκώς βελτιώνεται.
Η Cosmos προσβλέπει σε σημαντικά οφέλη από την αγορά του ΑΙ κατευθύνοντας στην τεχνητή νοημοσύνη μεγάλο μέρος των επενδύσεων των 10 εκατ.ευρώ που δρομολογεί την πενταετία 2025-2030. Να σημειωθεί ότι ήδη Cosmos κατασκευάζει ένα AI data center για τις ανάγκες της στα γραφεία της στην Θεσσαλονίκη.
Τεχνητή νοημοσύνη στις τράπεζες
Θέση στην αγορά του ΑΙ έχει χτίσει η Profile, προχωρώντας στη δημιουργία του «AI.Adaptive», που ενσωματώνει τεχνολογίες GEN AI και Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα – Large Language Models (LLMs) και απευθύνεται στον τραπεζικό κλάδο. Πρόσφατα μάλιστα, η εισηγμένη παρουσίασε το Digital Investment Hub («DI.hub»), μια ψηφιακή τραπεζική λύση επόμενης γενιάς, που επιτρέπει σε τράπεζες και εταιρείες επενδύσεων την ενσωμάτωση τραπεζικών και επενδυτικών λειτουργιών, σε μια ενιαία πλατφόρμα.
Η λύση DI.hub παρέχει στους χρήστες πρόσβαση στα επενδυτικά χαρτοφυλάκια τους σε πραγματικό χρόνο, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη γκάμα προηγμένων λειτουργικών χαρακτηριστικών, συμπεριλαμβανομένων της προβολής απόδοσης χαρτοφυλακίου, της ανάλυσης διαγραμμάτων μετοχών και της απευθείας εκτέλεσης συναλλαγών.
Σημαντικό στοιχείο διαφοροποίησης του DI.hub είναι η ενσωμάτωσή του AI.Adaptive, της προηγμένης λύσης τεχνητής νοημοσύνης της Profile, η οποία διαθέτει λειτουργικότητα agentic. Αυτή η τεχνολογία επιτρέπει στους πελάτες να εκτελούν εντολές text-to-action, όπως την έκδοση φωνητικών εντολών για την εκτέλεση συναλλαγών, την εμφάνιση της απόδοσης χαρτοφυλακίου ή την εύρεση οικονομικών πληροφοριών με μεγάλη ακρίβεια.