Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται το Facebook, καθώς οι «27» ξεκινούν έρευνα αναφορικά με τη χρήση των δεδομένων των χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς και ενδεχόμενες παραβιάσεις της ευρωπαϊκής αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Ειδικότερα, η Κομισιόν θα διερευνήσει αν και κατά πόσο παραβιάζεται το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, με τη χρήση προσωπικών δεδομένων για διαφημιστικούς σκοπούς. Στο πλαίσιο αυτό, θα ερευνηθεί και το αν η διαφημιστική υπηρεσία του Facebook Marketplace συνδέεται παράτυπα με την κεντρική εφαρμογή του κοινωνικού δικτύου.
Το Facebook προστίθεται με την κίνηση αυτή στους τεχνολογικούς κολοσσούς που μπαίνουν στο μικροσκόπιο της Κομισιόν, μετά τις Google, Apple και Amazon, ενώ παλαιότερα του είχε επιβληθεί πρόστιμο για παροχή ανακριβών πληροφοριών για την συγχώνευσή με την WhatsApp.
Δική της έρευνα θα πραγματοποιήσει και η αντιμονοπωλιακή αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου, με αντικείμενο τη συλλογή δεδομένων των χρηστών. Ειδικότερα, θα ερευνηθεί κατά πόσο το Facebook κάνει κατάχρηση της κυρίαρχης θέσης του κατά τη συλλογή δεδομένων.
Οι δύο έρευνες είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους, αλλά σύμφωνα με τους Βρετανούς θα υπάρξει στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο της δικής της έρευνας.
Η κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού δήλωσε σχετικά: «Το Facebook χρησιμοποιείται από σχεδόν 3 δισεκατομμύρια ανθρώπους σε μηνιαία βάση και συνολικά περίπου 7 εκατομμύρια επιχειρήσεις διαφημίζονται σε αυτό. Το Facebook συλλέγει τεράστιες ποσότητες δεδομένων σχετικά με τις δραστηριότητες των χρηστών του κοινωνικού δικτύου του και όχι μόνο, γεγονός που του επιτρέπει να στοχεύει συγκεκριμένες ομάδες πελατών. Θα εξετάσουμε διεξοδικά κατά πόσον τα δεδομένα αυτά παρέχουν στο Facebook αδικαιολόγητο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδίως στον τομέα των διαδικτυακών μικρών αγγελιών, όπου γίνονται καθημερινές αγοραπωλησίες προϊόντων, και όπου το Facebook ανταγωνίζεται τις εταιρείες από τις οποίες συλλέγει δεδομένα. Στη σημερινή ψηφιακή οικονομία, τα δεδομένα δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται με τρόπους που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό».