THEPOWERGAME
Θολώνουν τα όρια μεταξύ φυσικού και ψηφιακού κόσμου, μεταφέροντας τον χρήστη σε ένα περιβάλλον, όπου όλες οι αισθήσεις αλληλεπιδρούν. Το πεδίο εφαρμογής τους εκτείνεται από την αρχιτεκτονική και την εκπαίδευση μέχρι το gaming και το shopping. Αποτελούν δε μια παγκόσμια αγορά, η αξία της οποίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 124 δισ. δολ. έως το 2023.
Ο λόγος για τις λεγόμενες εμβυθιστικές τεχνολογίες, όπως αποκαλούνται οι τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας (virtual reality ή απλά VR), επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality -AR) και εκτεταμένης πραγματικότητας (Extended reality -XR).
Και αν όλα αυτά ακούγονται πολύ θεωρητικά και ίσως δυσνόητα, να πούμε ότι στην Ελλάδα ήδη από το 2018 λειτουργεί το πρώτο στον κόσμο virtual reality κατάστημα της Vodafone, powered by Samsung, το οποίο μάλιστα φέρει την υπογραφή μιας ελληνικής εταιρείας, της DTMΗ του Τομ Κολοκυθά.
Και αν η επόμενη ερώτηση είναι «μα διαθέτει η Ελλάδα εταιρείες VR/AR/XR;», η απάντηση είναι σαφώς θετική και τη δίνει στο powergame.gr ο ιδρυτής της DTMH κ. Κολοκυθάς, ο οποίος είναι και ο επικεφαλής του ελληνικό chapter του VR/AR Association, του μεγαλύτερου συνδέσμου παγκοσμίως για τον συγκεκριμένο κλάδο, το οποίο δημιουργήθηκε πρόσφατα στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Κολοκυθά, σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 35 εταιρείες με κεντρικό αντικείμενο τις εμβυθιστικές τεχνολογίες. Ταυτόχρονα, άλλες 50 επιχειρήσεις ασχολούνται εμμέσως με εφαρμογές VR/AR. Μάλιστα, υπάρχουν και πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες είτε αξιοποιούν σε πρώιμη μορφή αντίστοιχες εφαρμογές, είτε σχεδιάζουν να τις ενσωματώσουν στην παραγωγική διαδικασία τους.
Γόνιμο έδαφος
«Ο κλάδος των εμβυθιστικών τεχνολογιών θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην οικονομία και εργασία της χώρας στην επόμενη πενταετία. Οι εργαζόμενοι στον κλάδο αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς, οι επενδύσεις των τεχνολογικών κολοσσών στην Ελλάδα ενισχύονται, ενώ η προσέγγιση του ελληνικού κράτους στους άξονες ψηφιακού μετασχηματισμού, που θα υποστηρίξει το ταμείο Ανάκαμψης, συνηγορούν προς αυτό» τονίζει ο κ. Κολοκυθάς.
Αυτή η κινητικότητα άλλωστε οδήγησε και στη δημιουργία του ελληνικού chapter του VR/AR Association, με ιδρυτικά μέλη τις εταιρείες DTMH, powerX.tech, Spectacle, Wonder Immersive και VR productions. Για το 2021, σύμφωνα με τον κ. Κολυκυθά, στόχος είναι το ελληνικό chapter να μετρά περισσότερα από 10 μέλη, πέραν των ιδρυτικών.
«H Ελλάδα επιχειρεί να εκμεταλλευθεί την αυξημένη δημοτικότητα των αναδυόμενων αυτών τεχνολογιών, δημιουργώντας Association Greek Chapter. H δημιουργία ενός οικοσυστήματος, που θα περιλαμβάνει όλους όσους ασχολούνται με τον τομέα της επαυξημένης/εικονικής πραγματικότητας αποτελεί τον στόχο, που έχουμε θέσει» σημειώνει ο κ. Κολοκυθάς.
Σε ελληνικά ναυπηγεία
Τα ιδρυτικά μέλη του ελληνικού chapter για τις εμβυθιστικές τεχνολογίες έχουν να παρουσιάσουν μία σειρά από καινοτόμα projects και εφαρμογές VR και AR. Οι εφαρμογές αυτές αξιοποιούνται από επιχειρήσεις και οργανισμούς εντός και εκτός Ελλάδας και απευθύνονται σε μία ευρεία γκάμα κλάδων. Από τη διαφήμιση, την εκπαίδευση και την υγεία μέχρι την ασφάλεια, τον αθλητισμό, αλλά και το δημιουργικό περιεχόμενο.
Η DTMH, έχει τρέξει σειρά έργων στον τομέα των εμβυθιστικών τεχνολογιών, πέρα από τη δημιουργία του Virtual Reality Shop των Vodafone και Samsung. Έργα, όπως η εγκατάσταση VR στην έκθεση σεισμού στο μουσείο Γουλανδρή. Ή το Remote Holographic Assist, το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Microsoft για τους κλάδους της βιομηχανίας, της ναυτιλίας και της καλλιέργειας, το οποίο αυτή την περίοδο η εταιρεία αναβαθμίζει σε 5G τεχνολογία και θα εγκατασταθεί σε ελληνικά ναυπηγεία.
Ανάλογα δραστήρια είναι και η εταιρεία PowerX.tech, από τα ιδρυτικά μέλη του ελληνικού chapter του VR/AR Association, η οποία έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα διαδραστικής βιωματικής εκπαίδευσης και μάθησης μέσω VR/AR/XR. Η powerX έχει ήδη ολοκληρώσει έργα για οργανισμούς, μεταξύ των οποίων ο όμιλος ΟΤΕ/COSMOTE, ψηφιοποιώντας ουσιαστικά το OTE ACADEMY και την τεχνική εκπαίδευση που απευθύνεται σε 4.000 τεχνικούς σε όλη την Ελλάδα. Η εταιρεία έχει, επίσης, σχεδιάσει και αναπτύξει το VOYAGER XR, που παρέχει μια μοναδική εμπειρία, όπου ο επισκέπτης μπορεί να κινείται, να διαδρά και να πιάνει αντικείμενα με τα χέρια του στον virtual χώρο, αξιοποιώντας και τις πέντε αισθήσεις.
Εικονικές ξεναγήσεις
Από την πλευρά της, η VR Productions, επίσης ιδρυτικό μέλος, είναι παρέχει εικονικές περιηγήσεις υψηλής ποιότητας και ανάλυσης, οι οποίες συντελούν στην αποτελεσματική προβολή των εγκαταστάσεων των πελατών της ανά τον κόσμο. Στο πελατολόγιο της ανήκουν μεγάλοι οργανισμοί όπως ANEK LINES, IEK AKMH, Metropolitan College, Embryolab καθώς και πολυτελή ξενοδοχεία και yachts.
Επίσης, η εταιρεία δημιουργεί σύγχρονους τουριστικούς οδηγούς, όπου ο χρήστης μπορεί να «ταξιδέψει» μέσω VR συσκευών, να ενημερώνεται για αξιοθέατα και μνημεία, καθώς και να επιλέγει με δικά του κριτήρια τον προορισμό που επιθυμεί να επισκεφτεί. Η πρώτη έκδοση της εφαρμογής αναμένεται να κυκλοφορήσει τον προσεχή Ιούνιο και θα είναι αρχικά διαθέσιμη στην Αθήνα και σε επιλεγμένα νησιά.
Εκτός του κ. Κολοκυθά, η πρώτη διοικητική ομάδα του chapter περιλαμβάνει ακόμη τον Στάθη Μουστάκη (PowerX.tech), τον Ιωάννη Έξαρχο (VR Productions), τον Γιώργο Δαμδιμόπουλο (Spectacle) και την Αλεξία Κυριακοπούλου (Wonder Immersive). Να σημειωθεί ότι στο VR/AR Association συμμετέχουν παγκοσμίως πάνω από 4.300 οργανισμοί και επιχειρήσεις, ενώ υπάρχουν 70 παραρτήματα σε ολόκληρο τον κόσμο.