Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Google: Διαφορά 50 εκατ. ευρώ με τους Έλληνες εκδότες και δημοσιογράφους

Εξευτελιστικές χαρακτηρίζονται οι προτεινόμενες από την Google αποζημιώσεις των εκδοτών και των δημοσιογράφων στο πλαίσιο του ν. 4996/2022.

Σύμφωνα με παράγοντες που εκπροσωπούν την πλευρά των εκδοτών, η μεγάλη αμερικανική εταιρεία προτείνει ως αποζημίωση των ενώσεων τύπου και των δημοσιογράφων με βάσει το κοινοτικό και εθνικό δίκαιο, την καταβολή περίπου του 1% των συνολικών διαφημιστικών εσόδων της από την Ελλάδα.

Σύμφωνα με τους εκδότες, τα συνολικά διαφημιστικά έσοδα της αμερικανικής εταιρείας ανέρχονται σε 500 εκατ. ευρώ ετησίως και επομένως η εταιρεία προτίθεται να διαθέσει μια αμοιβή της τάξης των 5 εκατ. ευρώ. Η αμοιβή αντιστοιχεί, σύμφωνα με εκπροσώπους των ενώσεων τύπου, σε περίπου 10.000 ευρώ για κάθε μέσο. «Αυτό αποτυπώνεται και στις Συμβάσεις ENP (Extended News Previews) τις οποίες καλεί (η Google) τους εκδότες να υπογράψουν, με ποσά εξευτελιστικά της τάξης των 10.000 ευρώ το χρόνο, για το σύνολο των πνευματικών δικαιωμάτων των μεγαλύτερων ομίλων της χώρας», παραδέχεται εκπρόσωπος των ενώσεων τύπου.

Οι εκδότες και συγκεκριμένα οι ενώσεις τύπου Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ), Ένωση Ιδιοκτητών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ), η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), Ένωση Δημοσιογράφων Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ), η Ένωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ) και οι συλλογικοί οργανισμοί «Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ)» και «Ξενοφών» που εκπροσωπούν τις ενώσεις τύπου και τους δημοσιογράφους, εκτιμούν ότι η εύλογη αποζημίωσή τους κυμαίνεται από 41,8 έως 58,3 εκατ. ευρώ.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε η συμβουλευτική εταιρεία Grant Thornton στην οποία οι ενώσεις τύπου ανέθεσαν την μελέτη προσδιορισμού του ύψους των απαιτήσεών τους από την Google. Και για καταλήξει στην εκτίμησή της αυτή η Grant Thornton, σύμφωνα με την πλευρά των εκδοτών, έκανε μια ενδελεχή ανάλυση κατά την οποία έλαβε υπόψιν της διάφορους παράγοντες συμπεριλαμβανομένων των εκτιμώμενων συνολικών εσόδων της Google στη χώρα από διαφήμιση, των εκτιμώμενων εσόδων από συνεισφορά του δημοσιογραφικού περιεχομένου, το συνολικό τζίρο της Google παγκοσμίως, το ΑΕΠ της Ελλάδας, το σύνολο των εγχώριων διαδικτυακών χρηστών, τις επισκεψιμότητες των διαδικτυακών τόπων στην Ελλάδα σαν ποσοστό επί του συνόλου κ.ά.

Αγεφύρωτη η διαφορά Google – εκδοτών και δημοσιογράφων

Η εύλογη αμοιβή επομένως εκδοτών σύμφωνα με την Grant Thorton αντιστοιχεί πέριξ του 10% των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων της Google. Πρόκειται δηλαδή για διαφορά πολύ σημαντική η οποία ανέρχεται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Και μέχρι στιγμής, η διαφορά αυτή παραμένει αγεφύρωτη.

Οι εκδότες επίσης απορρίπτουν το σχέδιο (αλγόριθμο) που επινόησε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για την εύλογη αποζημίωσή τους. Συγκεκριμένα, απορρίπτουν τον συντελεστή μερισμού των εσόδων που επιδιώκει να φέρει η ΕΕΤΤ. Σημειώνεται ότι ο νομοθέτης όρισε ως «διαιτητή» στο ενδεχόμενο διαφοράς μεταξύ τεχνολογικών πλατφορμών και εκδοτών, την ΕΕΤΤ. Η τελευταία παρουσίασε ένα σχέδιο αποζημίωσης των εκδοτών και των δημοσιογράφων το οποίο ωστόσο δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.

Οι εκδότες το θεωρούν ατελές επειδή η αποζημίωσή τους βασίζεται αποκλειστικά σε στοιχεία της Google τα οποία είναι απίθανο να διασταυρωθούν. «Η θέση των Εκδοτών και των Δημοσιογράφων είναι ότι ο συγκεκριμένος συντελεστής μερισμού (που έχει παρουσιάσει η ΕΕΤΤ) είναι απαράδεκτος καθώς τα στοιχεία που απαιτούνται για τον υπολογισμό του τα έχει μόνο η Google και δε μπορούν να εκτιμηθούν, ούτε να ελεγχθούν από κανέναν τρίτο φορέα», παραδέχεται η πλευρά των εκδοτών.

Έτσι, οι εκδότες προτείνουν την αντικατάσταση του συντελεστή μερισμού των εσόδων της ΕΕΤΤ μ’ έναν άλλο συντελεστή, με στοιχεία επισκεψιμοτήτων τα οποία είναι μετρήσιμα απ’ όλους. Υποστηρίζουν δε ότι είναι απαραίτητη η κατάργηση του συντελεστή της ΕΕΤΤ υπολογισμού των δικαιωμάτων τους και δεν διστάζουν να χαρακτηρίσουν ορισμένους από εκείνους που επινόησαν τον σχετικό συντελεστή μερισμού των δικαιωμάτων, ως ανθρώπους υπό την επιρροή της Google.

Η απόφαση της Αρχής Ανταγωνισμού στη Γαλλία για την αντίστοιχη μάχη με την Google

Οι εκδότες θεωρούν ακόμη σημαντική την απόφαση που εκδόθηκε στη Γαλλία – την χώρα που ξεκίνησε πρώτη τις διαπραγματεύσεις και θεωρείται η πιο «εξελιγμένη» στο συγκεκριμένο θέμα – όπου στις αρχές του 2024 η Αρχή Ανταγωνισμού (Autorité de la Concurrence) επιδίκασε πρόστιμο 250 εκατομμύρια στην Google για αδιαφάνεια και κακόπιστη διαπραγμάτευση με τους εκδότες.

Στην αιτιολογική της απόφαση, η Γαλλική Αρχή Ανταγωνισμού πέραν των άλλων ανέφερε με σαφήνεια την υποχρέωση να εκτιμηθούν στον υπολογισμό του δικαιώματος των εκδοτών και τα έμμεσα έσοδα (αυτά που προσπαθεί να απορρίψει η Google στην Ελλάδα) και μάλιστα παρέθεσε και προγενέστερη επιστολή των νομικών συμβούλων της Google με την οποία αποδέχονται την συμπερίληψη των έμμεσων εσόδων στον υπολογισμό του δικαιώματος. Άρα στην Γαλλία η Google έχει αποδεχτεί σαν βάση υπολογισμού το σύνολο των διαφημιστικών της εσόδων (άμεσα και έμμεσα). Το ίδιο έχει αποδεχτεί και η Microsoft στη Γαλλία (ιδιοκτήτρια της ανταγωνιστικής μηχανής αναζήτησης Bing).

Η διαφορά επομένως εντοπίζεται στο ότι η Google στην Ελλάδα συζητά για τα άμεσα διαφημιστικά έσοδα που έχει από το εκδοτικό και δημοσιογραφικό περιεχόμενο, αλλά όχι για τα έμμεσα. Οι εκδότες από την πλευρά τους, όμως υποστηρίζουν ότι η επισκεψιμότητα και η παρουσία ειδησεογραφικού περιεχομένου δημιουργεί προστιθέμενη αξία για τις πλατφόρμες μέσω της προσέλκυσης, διατήρησης και ψυχαγωγίας των χρηστών, οδηγώντας στην αύξηση ευκαιριών για διαφήμιση.

«Μέσα από την παροχή ενδιαφέροντος, επίκαιρου και αξιόπιστου ειδησεογραφικού περιεχομένου επιδιώκεται η αύξηση και διατήρηση χρηστών στην πλατφόρμα για περισσότερο χρόνο, δημιουργούνται εξατομικευμένα προϊόντα από τους χρήστες βασιζόμενα σε προηγούμενα δεδομένα και προτιμήσεις, ενώ προκαλείται η συμμετοχή σε συζητήσεις και κοινωνικής δραστηριότητας σε πλατφόρμες με σκοπό τη διατήρηση της προσοχής των χρηστών», λέει εκπρόσωπος των εκδοτών.

Σημειώνεται τα δικαιώματα αυτά δεν αφορούν μόνον την πλατφόρμα της Google, αλλά όλες τις πλατφόρμες (Facebook, Viber, Microsoft κ.λπ.). Ωστόσο, επειδή θεωρείται κυρίαρχη η θέση της Google στην διαδικτυακή διαφήμιση σε ποσοστό άνω του 80%, εκτιμάται ότι μια αρχική συμφωνία με την συγκεκριμένη εταιρεία-πλατφόρμα θα αποτελούσε τον οδηγό για συμφωνίες με όλες τις άλλες μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες.

Διαβάστε επίσης

Η Moody’s υποβάθμισε το αξιόχρεο της Γαλλίας σε Aa3

Αναδρομικά: Νέα δίμηνη παράταση στην αγωνία 400.000 συνταξιούχων

“Προ των πυλών” τα πορτοκαλί τιμολόγια ρεύματος

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!