THEPOWERGAME
Η Όλγα, στα 23 της, μετά από τις σπουδές της στην Ελλάδα στον κλάδο του τουρισμού και ένα πολύ «δυνατό» μεταπτυχιακό στην Ελβετία, θέλει να γυρίσει στη χώρα και να στήσει τη δική της startup. Η Όλγα ανήκει στο 50% των νέων της γενιάς Ζ, ήτοι των νέων ηλικίας 17-26 ετών, που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να φτιάξουν τη δική τους εταιρεία τα επόμενα 3-5 χρόνια.
Ποσοστό ελαφρώς χαμηλότερο από άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία, αλλά αρκετά υψηλό, ώστε να αποδεικνύει στην πράξη ότι η Γενιά Z -και στην Ελλάδα- έχει τη διάθεση να ξαναγράψει σήμερα τους κανόνες της επιχειρηματικότητας. Την εικόνα αυτή για την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη συνολικά, επιβεβαιώνει πανευρωπαϊκή έρευνα του Apeiron Ventures, σε συνεργασία με τη Z Link, η οποία εξετάζει τα κίνητρα, τις φιλοδοξίες και τις προκλήσεις της Γενιάς Z, αλλά και την πρόθεσή της να φέρει επαναστατικές αλλαγές στο επιχειρηματικό τοπίο.
Σε μια εποχή γεμάτη προκλήσεις και αβεβαιότητα, μια νέα γενιά επιχειρηματιών αναδύεται στην Ευρώπη, με τους λεγόμενους Gen Z να στρέφονται στην επιχειρηματικότητα ως δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον. Σύμφωνα με την έρευνα των Apeiron VC και The Z Link, το 62% των νέων ηλικίας 17-26 ετών στην Ευρώπη απαντά ότι θεωρεί πολύ πιθανό να δημιουργήσει τη δική του startup τα επόμενα 3-5 χρόνια.
Όπως εξήγησε στο powergame.gr ο συνιδρυτής του Apeiron Ventures, Δημήτρης Καλαβρός-Γουσίου, το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα είναι της τάξης του 50% και είναι δηλωτικό πώς η Γενιά Z -και στη χώρα μας- επαναπροσδιορίζει την επιχειρηματικότητα, δίνοντας προτεραιότητα στην αυτονομία, τον σκοπό και την κοινωνική επίδραση: «οι φιλοδοξίες τους αμφισβητούν τα παραδοσιακά μονοπάτια και έχουν τη δυναμική να αναδιαμορφώσουν τις βιομηχανίες, φέρνοντας παράλληλα νέες, αξιακές, προοπτικές» σχολιάζει ο συνιδρυτής του Apeiron Ventures.
Γιατί θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες
Η έντονη πρόθεση των νέων Ευρωπαίων να μπουν στο επιχειρείν, σύμφωνα με την έρευνα, υπογραμμίζει την αυξανόμενη επιθυμία για αυτονομία και την προθυμία ανάληψης ρίσκου. Ωστόσο, η επιχειρηματική φιλοσοφία των νέων σήμερα υπερβαίνει την παραδοσιακή αναζήτηση κέρδους.
Το 91% των GenZs αναφέρει ότι η κοινωνική και περιβαλλοντική επίδραση αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις επιχειρηματικές του αποφάσεις, ενώ το 58% δηλώνει πως το κυρίαρχο κίνητρο είναι η συνεισφορά στην κοινωνία. Πολύ ενδιαφέρον είναι το εύρημα της μελέτης ότι η Generation Z βλέπει την επιχειρηματικότητα όχι μόνο ως επαγγελματική πορεία, αλλά και ως μέσο για να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής της: για το 62% των νέων η επιχειρηματικότητα είναι συνώνυμη με την ελευθερία και τη δημιουργικότητα, ενώ το 54% να βλέπει την επιχειρηματικότητα ως το μέσο για οικονομική ελευθερία.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι τομείς που επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους οι επίδοξοι επιχειρηματίες είναι τομείς όπως η τεχνολογία, η υγεία και οι δημιουργικές βιομηχανίες. Τεχνολογίες αιχμής, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και οι βιώσιμες λύσεις, αποτελούν πόλο έλξης για τις επιχειρηματικές ιδέες της νέας γενιάς.
«Η Γενιά Z φέρνει νέες αξίες στην επιχειρηματικότητα, αμφισβητώντας τα παραδοσιακά πρότυπα και δίνοντας προτεραιότητα στην κοινωνική επίδραση και την καινοτομία» σχολιάζει ο Δημήτρης Καλάβρος-Γουσίου.
Τι φοβούνται
Παρόλο που η Γενιά Z διαθέτει υψηλή φιλοδοξία, συναντά εμπόδια, όπως η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, η έλλειψη γνώσης της αγοράς και η ανάγκη για ανάπτυξη δεξιοτήτων. Παρά τη διάθεση για καινοτομία, οι νέοι αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια, με κυριότερα την έλλειψη χρηματοδότησης (67%), την έλλειψη εμπειρίας (46%) και τις δυσκολίες στην ανάπτυξη προϊόντων (33%).
Σύμφωνα με την έρευνα, η εξασφάλιση κεφαλαίων αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για τους νέους επιχειρηματίες, ενώ η έλλειψη καθοδήγησης και εμπειρίας τους δυσκολεύει στη μετάβαση από την ιδέα στην υλοποίηση. Παράλληλα, το 53% αναφέρει ότι χρειάζεται μέντορες, ενώ το 42% είναι ανοιχτό στη συμμετοχή σε προγράμματα επιτάχυνσης (accelerators), αναδεικνύοντας τη σημασία της υποστήριξης και της δικτύωσης.
Ένα επιπλέον εμπόδιο είναι η έλλειψη πρόσβασης στην αγορά, με το 29% των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι δυσκολεύεται να βρει τους σωστούς συνεργάτες ή πελάτες. Αυτή η έλλειψη σύνδεσης με το οικοσύστημα αναδεικνύει την ανάγκη για καλύτερη δικτύωση και πλατφόρμες υποστήριξης.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, το 54% των μελών της Γενιάς Z που επιθυμούν να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση σκοπεύουν να αντλήσουν χρηματοδότηση από επενδυτές ή επιχειρηματικά κεφάλαια. Ωστόσο, η ανάγκη για μεγαλύτερο έλεγχο και αυτονομία τους οδηγεί σε εναλλακτικές επιλογές, όπως το crowdfunding.
Την ιστορία τη γράφουν οι ομάδες
Η συνεργασία παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία των startups. Το 47% των νέων προτιμά να ιδρύσει την επιχείρησή του με ομάδα, αναγνωρίζοντας τη δύναμη της συλλογικής προσπάθειας. Ωστόσο, το 37% προτιμά την αυτονομία, δείχνοντας ότι η προσωπική πρωτοβουλία παραμένει βασικό στοιχείο.
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι νέοι επιχειρηματίες της Γενιάς Z αναγνωρίζουν την ανάγκη να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους, με την οικονομική διαχείριση (65%), το networking (60,6%) και το marketing (60%) να αποτελούν τα κορυφαία πεδία στα οποία αισθάνονται ότι χρειάζονται ενίσχυση.
Δεξιότητες όπως η ηγεσία, η ανάπτυξη προϊόντων και οι τεχνικές γνώσεις, παρόλο που κατατάσσονται χαμηλότερα, παραμένουν απαραίτητες για την επιτυχία.
Η έρευνα υπογραμμίζει τη σημασία της υποστήριξης από κυβερνητικούς και ιδιωτικούς φορείς. Παροχή ευέλικτης χρηματοδότησης, προγράμματα καθοδήγησης και εκπαιδευτικά workshops μπορούν να βοηθήσουν τους νέους να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και να εξελίξουν τις ιδέες τους. Επιπλέον, η ενίσχυση της επιχειρηματικής κουλτούρας στα πανεπιστήμια θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ισχυρό θεμέλιο για τη μελλοντική ανάπτυξη.
Διαβάστε επίσης
ΕΕΤΤ: Οι γρήγοροι στο σταθερό internet και οι καλύτεροι στις υπηρεσίες
Αυτές είναι οι startups που ενόχλησαν τους γίγαντες της τεχνολογίας το 2024
Ρεύμα: Οι ΑΠΕ ρίχνουν τις χονδρεμπορικές τιμές