Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ο κλάδος των εκδόσεων στην εποχή της ψηφιοποίησης και του ΑΙ

Στο μυαλό πολλών σήμερα, οι εκδόσεις εξακολουθούν να σχετίζονται με την παραδοσιακή εφημερίδα και τα περιοδικά που ήταν κρεμασμένα στο περίπτερο. Και έτσι, είναι δύσκολο κάποιος να φανταστεί ότι οι New York Times αποτιμώνται στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης κοντά στα 9 δισ. δολάρια ή ότι μία παραδοσιακή και ιστορική εκδοτική εταιρεία στη Νορβηγία, η Schibsted Media Company, θα πουλιόταν το καλοκαίρι που μας πέρασε για περίπου 530 εκατ. ευρώ.

Προφανώς και έχει αξία, και μάλιστα μεγάλη, μία ιστορική εφημερίδα ή ένα περιοδικό με μεγάλη απήχηση στο κοινό τη σύγχρονη εποχή. Δεν είναι μόνο το ΑΙ και τα πρωτοσέλιδα που γεμίζουν τον διεθνή Tύπο για τα συμβόλαια που προσφέρουν οι εταιρείες AI (π.χ. Open Chat GPT) για το ιστορικό περιεχόμενο εφημερίδων και περιοδικών.  Αυτό μάλλον είναι το λιγότερο.

Σήμερα ο κλάδος των εκδόσεων μετασχηματίζεται ταχύτατα και το αντικείμενό του διευρύνεται σημαντικά, μαζί με τα έσοδά του. Η τεχνολογία έχει επιτρέψει την πρόσβαση στην εφημερίδα, τα περιοδικά και τα βιβλία μέσω του Διαδικτύου. Η δημιουργία ιστοσελίδων περιεχομένου (websites), διαδικτυακών πυλών (internet portals) και η διείσδυση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχει μεταβάλει σημαντικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες από τους εκδότες. Επιπλέον, η αμεσότητα της πρόσβασης επιτρέπει τη διαφοροποίηση/διεύρυνση του περιεχομένου. Ο αναγνώστης «ξεφυλλίζει» ευκολότερα το περιεχόμενο ψηφιακά, με αποτέλεσμα οι επιλογές να μορφοποιούνται και να εξατομικεύονται.

Τα επιχειρηματικά μοντέλα έχουν διαφοροποιηθεί και αξιοποιούν την τεχνολογία για τη δημιουργία νέων πηγών εσόδων. Πέραν της διαφήμισης, οι εταιρείες εκδόσεων ενσωματώνουν σταδιακά το συνδρομητικό μοντέλο στα ψηφιακά τους προϊόντα. Τα έσοδα αυτά έρχονται να αντικαταστήσουν σταδιακά τα έσοδα από την κυκλοφορία των εντύπων.

Και να ήταν μόνον αυτό. Η επαφή με τον καταναλωτή γεννά ανάγκες, το διευρυμένο περιεχόμενο μπορεί να γίνει μία εμπορική πλατφόρμα, ένας χώρος καταχωρίσεων, ένα εικονικό γραφείο αναζήτησης εργασίας. Ακόμα και λιγότερο προφανή δοκιμάζονται στο εξωτερικό.

Ένα πρόσφατο παράδειγμα καινοτομίας έρχεται από τους New York Times. H εταιρεία ξεκίνησε το καλοκαίρι μία εμπορική συμφωνία με την Instacart, την γνωστή εταιρεία delivery σε προϊόντα σούπερ μάρκετ. Οι πελάτες των δύο εταιρειών θα μπορούν να παίρνουν σπίτι τους μέσω της Instacart τα υλικά για να μαγειρέψουν συνταγές που προτείνει η διάσημη ιστοσελίδα της εφημερίδας NYT Cooking. Η συμφωνία αποβλέπει στην ενίσχυση της συνδρομητικής βάσης των δύο εταιρειών και σε εμπορικά οφέλη από τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Μπορούν άραγε όλα αυτά να έρθουν στην Ελλάδα, για να ξεφύγουμε από το μοντέλο της απλής μετάβασης της διαφήμισης από τα έντυπα στα ηλεκτρονικά μέσα; Αν και αυτό αρκεί για να μεγαλώσει σημαντικά μία εκδοτική εταιρεία, δεν είναι το μόνο που θα συμβεί. Ναι, σίγουρα θα προχωρήσουμε στη μετάβαση, ενδεχομένως όχι τόσο γρήγορα όσο οι Αμερικάνοι, οι Βρετανοί και άλλοι Ευρωπαίοι εκδότες.

Το ίδιο δεν ισχύει, άλλωστε, στη χώρα μας και για άλλους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας. Οι εκδοτικές εταιρείες με υψηλής ποιότητας περιεχόμενο και μεγάλο ιστορικό αρχείο μπορούν να προσβλέπουν σε καλύτερη αξιοποίησή του και στην ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων, που θα αξιοποιούν καλύτερα τη διαδραστικότητα με τον αναγνώστη-καταναλωτή.

Οι χρηματιστηριακές αγορές το περιμένουν να γίνει, μια και θεωρούν τις εκδόσεις μια δραστηριότητα με ισχυρά τοπικά χαρακτηριστικά. Οι καταναλωτές στην Ελλάδα σίγουρα προτιμούν τις συνταγές του Πετρεζίκη ή της Μπαρμπαρίγου, αν κάποτε θα ήθελαν μία εταιρεία σαν την Skroutz ή το Shopflix να τους φέρει στο σπίτι τα υλικά για μία συνταγή μουσακά.

Διαβάστε επίσης

Τράπεζες: Μειώνουν προμήθειες και χρεώσεις από το 2025

Οι κερδισμένοι του 2025: Ποιοι θα πληρώσουν μειωμένους φόρους

Έξυπνες Γέφυρες: Υπεγράφη η πέμπτη σύμβαση, στο τιμόνι η ΤΕΡΝΑ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!