THEPOWERGAME
Η σημερινή επιτυχία της Nvidia δεν είναι μόνον αξιοζήλευτη, αλλά εντείνει την ανάγκη για τους ψηφιακούς κολοσσούς, όπως η Amazon, να προχωρήσουν στην εσωτερική παραγωγή τσιπ για εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), προκειμένου να μην είναι εξαρτώμενοι από τρίτους. Με τη προσφορά να είναι ανεπαρκής ως προς τη ζήτηση, η Nvidia αδυνατεί να αντεπεξέλθει άμεσα, γεγονός που τη βάζει σε εξαιρετικά πλεονεκτική θέση.
Όμως η Amazon θεωρείται πως ικανοποιεί τις περισσότερες προϋποθέσεις για να μπει στην παραγωγή των τσιπ για ΑΙ ως ένας δυναμικός ανταγωνιστής της Nvidia. Βέβαια, το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Είναι κάτι που γνωρίζει ο Τζέιμς Χάμιλτον, υψηλό στέλεχος του τεχνολογικού κολοσσού. Έπεισε τον ιδρυτή, Τζεφ Μπέζος, να ξεκινήσει με την παραγωγή τσιπ προ μιας δεκαετίας. Η Amazon είχε ήδη καταφέρει να εκμεταλλευτεί εμπορικά το cloud computing πιο πολύ από κάθε άλλον τεχνολογικό κολοσσό με την ανάπτυξη της Amazon Web Services. Επεκτάθηκε έτσι από το μονοδιάστατο ηλεκτρονικό εμπόριο στην παροχή υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους. Μολονότι είναι θυγατρική του ομίλου Amazon, η AWS έχει εξελιχθεί σε μια πανίσχυρη εταιρεία με περσινά έσοδα 90,8 δισ. δολαρίων και λειτουργικά έσοδα 24,6 δισ. δολαρίων. Βέβαια, η παραγωγή τσιπ για εφαρμογές ΑΙ είναι μια διαφορετική υπόθεση.
H Nvidia ναι μεν είναι το success story της Σίλικον Βάλεϊ σήμερα, αλλά χρειάστηκε μια 31ετία για να κατακτήσει τον θρόνο της τεχνητής νοημοσύνης. Μέσα στην τελευταία διετία, όμως, η Nvidia εξελίχθηκε από μια εταιρεία που επικεντρωνόταν σε μια εξειδικευμένη αγορά στην ισχυρότερη εταιρεία του κόσμου, με κεφαλαιοποίηση στα 3,38 τρισ. δολάρια. Κάθε τσιπ της Nvidia από το Η100 και έπειτα κοστίζει τουλάχιστον 25.000 δολάρια. Στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων για το γ’ τρίμηνο του έτους, τα οποία ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, η Nvidia υπογράμμισε επίσης πως η ζήτηση για το πιο προηγμένο τσιπ που έχει σχεδιάσει θα είναι μεγαλύτερη της προσφοράς για αρκετά τρίμηνα ακόμη. Ενδεικτικό της δυναμικής της Nvidia είναι πως τα κέρδη για το γ’ τρίμηνο διαμορφώθηκαν στα 19,3 δισ. δολάρια, έναντι των 9,24 δισ. δολαρίων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Οι μεγαλύτεροι πελάτες της Nvidia είναι οι ισχυρότεροι πάροχοι υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (cloud computing). Εκτός της Amazon Web Services, στο πελατολόγιο της Nvidia συγκαταλέγονται η Azure της Microsoft, η Google Cloud Platform της Alphabet και βέβαια η OpenAI. Όλες αυτές οι εταιρείες επιθυμούν να μειώσουν την εξάρτησή τους στην προηγμένη τεχνολογία της Nvidia. Οπότε ο ανταγωνισμός για την Amazon είναι μεγάλος, με τους ειδήμονες να τονίζουν πως ο τεχνολογικός κολοσσός θα δυσκολευτεί να ξεκολλήσει από τα τσιπ της Nvidia. Ο Χάμιλτον, ο οποίος προσελήφθη στην Amazon το 2009, αφού είχε εργαστεί προηγουμένως στην International Business Machines και τη Microsoft, παραδέχεται πως η Nvidia είναι μια ικανότατη εταιρεία, που «κάνει εξαιρετική δουλεία», όπως δήλωσε στο πρακτορείο Bloomberg. Πιστεύει, ωστόσο, πως μπορεί να υψώσει ανάστημα στην Nvidia.
Από πέρυσι τον Σεπτέμβριο, η Αmazon έχει επενδύσει 8 δισ. δολάρια στην Anthropic, αλλά η κατασκευή τσιπ που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του cloud computing οδηγεί την πρόκληση σε ένα άλλο επίπεδο. Οι επενδύσεις της Amazon για το 2024 ανήλθαν στα 75 δισ. δολάρια, από τα 48,4 δισ. δολάρια το 2023. «Θέλουμε να είμαστε ο ιδανικός προορισμός για τα τσιπ της Nvidia», δήλωσε πρόσφατα στους Financial Times ο Ντέιβ Μπράουν, αντιπρόεδρος διαδικτυακών υπηρεσιών της AWS. «Την ίδια ώρα, όμως, πιστεύουμε πως θα ήταν υγιές να έχουμε μια εναλλακτική».
Διαβάστε επίσης
Ποιοι κινδυνεύουν να πληρώσουν πρόσθετο φόρο
Bazaar: Τα convience discount stores που ποντάρουν στους τουρίστες
Υπεράκτια αιολικά: Μετά την Πολωνία και το Βέλγιο η ETEπ “καλοβλέπει” την Ελλάδα