Νέα καταναλωτικά ήθη και έθιμα έφερε στην ελληνική αγορά η πανδημία της COVID-19, τα οποία -όπως φαίνεται επί του παρόντος- ήρθαν για να μείνουν. Οι Έλληνες, στη διάρκεια της πανδημικής χρονιάς και κυρίως κατά την περίοδο των lockdowns, στράφηκαν σε ψηφιακά κανάλια αγορών ακόμη και για προϊόντα, τα οποία -προ κρίσης- σπάνια θα αγόραζαν online.
Για παράδειγμα, την περίοδο των δύο lockdownsστην Ελλάδα το 2020 (Μάρτιος-Απρίλιος και Νοέμβριος-Δεκέμβριος), οι online πωλήσεις ψυγείων αυξήθηκαν κατά 25,4%. Πρόκειται για δύο προϊοντικές κατηγορίες, που κατά παράδοση οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν να αγοράζουν από φυσικά καταστήματα.
Αυξημένες ήταν στη διάρκεια του περιορισμού των μετακινήσεων και οιonlineαγορές smartphones, οι οποίες τα εξεταζόμενα διαστήματα ενισχύθηκαν κατά 48,8%. Στην προϊοντική κατηγορία των laptopsοι onlineαγορές την περίοδο των δύο lockdownsαυξήθηκαν κατά 41%, ενώ στα tabletsη αντίστοιχη αύξηση ήταν της τάξης του 44,8%.
Συνολικά, στο lockdownτου Μαρτίου του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών GfK, οι πωλήσεις προϊόντων τεχνολογίας μέσα από ψηφιακά κανάλια αυξήθηκαν στην Ελλάδα, κατά 37,7%. Στη δεύτερη καραντίνα, την περίοδο Νοεμβρίου 2020-Δεκεμβρίου 2020, που συνέπεσε και με την εορταστική περίοδο, οι αγορές τεχνολογικών προϊόντων μέσω Ιντερνετ εκτοξεύθηκαν, καταγράφοντας άνοδο κατά 62,9%.
Ήρθαν για να μείνουν
Οι ψηφιακές αγορές δεν αποτελούν, πάντως, σημείο των καιρών της καραντίνας, αφού και από τις αρχές του 2021 οι πωλήσεις τεχνολογικών αγαθών προς καταναλωτές μέσα από ψηφιακά κανάλια αυξήθηκαν κατά 90% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020.
Προφανώς, το φαινόμενο των onlineαγορών καταναλωτικών προϊόντων πάσης φύσης δεν είναι ελληνικό. Διεθνώς οι πολίτες στράφηκαν στα ψηφιακά κανάλια αγορών, εγκαταλείποντας τις αγορές στα φυσικά καταστήματα. Σύμφωνα με έρευνα της PwC, που δημοσιοποιήθηκε χθες, το 41% των καταναλωτών αγοράζει πλέον μέσω Ιντερνετ προϊόντα τεχνολογίας και μόλις το 21% από τα φυσικά σημεία πώλησης. Επίσης, το 53% ψωνίζει είδη ένδυσης και υπόδησης online, έναντι μόλις 22% από τα φυσικά καταστήματα.
Παγκοσμίως, αναδεικνύεται μια νέα γενιά καταναλωτών, η οποία ψωνίζει διαδικτυακά και μάλιστα προτιμά τις αγορές από τoκινητό τηλέφωνο. Για την ακρίβεια, το 33% των καταναλωτών απαντά ότι κάνει τις αγορές του καθημερινά ή εβδομαδιαία από το smartphone, όταν έναν χρόνο νωρίτερα, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 30%.
Μάλιστα, οι νεότεροι καταναλωτές είναι πιο πιθανόν να ψωνίσουν στο Διαδίκτυο συγκριτικά με μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. 35% της Γενιάς Z και 43% των Millennials καταναλωτών είναι πιο πιθανόν να ψωνίσουν καθημερινά ή εβδομαδιαία μέσω του κινητού τους τηλεφώνου σε σύγκριση με μεγαλύτερες ηλικίες.