THEPOWERGAME
Στην κορυφή της Ευρώπης σε ρυθμούς ανάπτυξης των ηλεκτρονικών αγορών, ξεπερνώντας πολλές ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες, βρίσκεται η Ελλάδα. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις τοποθετούν την Ελλάδα στους πρωταθλητές Ευρώπης στην αύξηση των εσόδων του e-commerce τουλάχιστον μέχρι το 2027.
Σύμφωνα με 2024 European E-commerce Report, η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης των χωρών με τους πλέον ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης των εσόδων του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η έκθεση αποδίδει στην Ελλάδα μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης των εσόδων (CAGR) 11,7%, γεγονός που υποδεικνύει την εξαιρετική δυναμική στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Αν και δεν καταλαμβάνει την κορυφή της λίστας, όπως η Γεωργία (17,1%) και η Βουλγαρία (14,9%), η Ελλάδα ξεπερνά άλλες μεγαλύτερες αγορές όπως την Ισπανία (11,2%) και την Πολωνία (10,7%) σε ρυθμούς αύξησης των εσόδων του e-commerce. Η ανάπτυξη αυτή είναι ενδεικτική της σταδιακής ενσωμάτωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη ζωή των καταναλωτών και προεξοφλεί ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει τα επόμενα χρόνια να επενδύει σε ψηφιακές τεχνολογίες και να αξιοποιεί την αύξηση της διείσδυσης του Διαδικτύου, προσφέροντας ευκαιρίες για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Σύμφωνα με την έρευνα, που επεξεργάστηκε το powergame.gr, η ελληνική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις που επιταχύνθηκαν από την πανδημία του COVID-19.
6 στους 10 είναι e-shopper
Ήδη για το 2024 εκτιμάται ότι το 58% των Ελλήνων είναι e-shoppers, δηλαδή πρακτικά σχεδόν 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν αγορές μέσω Διαδικτύου, αριθμός που βρίσκεται σε συνεχή άνοδο τα τελευταία χρόνια. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν μόλις 39%, ενώ το ιστορικά υψηλό ποσοστό του 59% σημειώθηκε στην κορύφωση της πανδημικής κρίσης το 2022.
Οι κύριοι λόγοι που οδηγούν τους καταναλωτές στην επιλογή του ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης, είναι η ευκολία, η προσβασιμότητα σε μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων και οι συχνές προσφορές.
Στο μεταξύ, η κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης στην Ελλάδα είναι το Google, με μερίδιο 98%, ενώ οι υπόλοιπες πλατφόρμες έχουν πολύ μικρότερα ποσοστά. Η κυριαρχία του Google ως εργαλείο αναζήτησης υπογραμμίζει τον ρόλο της ψηφιακής διαφήμισης και της ορατότητας στο διαδίκτυο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του e-commerce.
To 5G και τα mobile payments
Η επόμενη μεγάλη πρόκληση για την ελληνική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα με όσα υπογραμμίζει η έρευνα, αφορά την επέκταση και βελτίωση των ψηφιακών υποδομών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η ελληνική κυβέρνηση έχουν δρομολογήσει μια σειρά από έργα που στοχεύουν στη βελτίωση των δικτύων υψηλών επιδόσεων, όπως το 5G και τα δίκτυα Gigabit, που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να εξυπηρετούν καλύτερα τους καταναλωτές.
Ένα άλλο κρίσιμο σημείο για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και η βελτίωση των υπηρεσιών παράδοσης. Παρά την ανάπτυξη του e-commerce, οι προκλήσεις παραμένουν στον τομέα των logistics, με τους καταναλωτές να ζητούν γρηγορότερες και πιο αξιόπιστες παραδόσεις.
Επιπλέον, οι αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών όσον αφορά τις πληρωμές, με την αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών και των mobile payments, απαιτούν από τις επιχειρήσεις να προσαρμόζονται στις νέες ανάγκες.
H εικόνα στην Ευρώπη
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024, που δημοσιοποίησαν ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce, το 2023, ο τομέας του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου B2C σημείωσε μέτρια ανάπτυξη 3%, από 2% το 2022. Αυτό μεταφράζεται σε ονομαστικό κύκλο εργασιών 887 δισ. ευρώ το 2023 από 864 δισ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα.
«Ωστόσο, παρά τη συνολική ονομαστική ανάπτυξη, το τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου παρουσιάζει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες» αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης. Η Δυτική Ευρώπη, παραδοσιακά η μεγαλύτερη αγορά για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο B2C, παρουσίασε μια μικρή μείωση 1%, κλείνοντας το 2023 στα 596 δισ. ευρώ.
Αντίθετα, η Νότια και Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης 14% και 15% αντίστοιχα, με τζίρους που έφτασαν τα 166 δισ. ευρώ και 17 δισ. ευρώ. Η Κεντρική Ευρώπη επέδειξε ανθεκτικότητα με αύξηση 8%, φτάνοντας τα 79 δισ. ευρώ, ενώ η Βόρεια Ευρώπη αντιμετώπισε πτώση 5%, κλείνοντας στα 56 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά τις επιδόσεις ανά χώρα για το 2023, η Ουκρανία παρουσίασε τη σημαντικότερη αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 145%, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και την Πολωνία με 19% και 17%, αντίστοιχα. Στον αντίποδα, Σουηδία και Νορβηγία παρουσίασαν αξιοσημείωτες μειώσεις στον online κύκλο εργασιών λόγω της υποτίμησης του νομίσματος.
Το 2023, μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών, η Μεγάλη Βρετανία ηγήθηκε της αγοράς με κύκλο εργασιών 249 δισ. ευρώ. Ακολούθησε η Γαλλία με σημαντική αύξηση στα 160 δισ. ευρώ.
Η Ισπανία παρουσίασε επίσης θετική δυναμική με 84 δισ. ευρώ, ενώ η Γερμανία κατέγραψε κάμψη, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών της στα 94 δισ. ευρώ, γεγονός που αντανακλά αξιοσημείωτη μείωση 9% από το προηγούμενο έτος.
Διαβάστε επίσης
Ρεύμα: Τι σημαίνει για τους καταναλωτές το νέο “πράσινο” τιμολόγιο
Σκάλκος: Γιατί καθυστέρησε η έναρξη της επένδυσης της Microsoft
Οι επενδύσεις των εταιρειών private equity “δυναμιτίζουν” το κλίμα