THEPOWERGAME
Ελπίζοντας να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και να μειώσουν την εξάρτησή τους από τα τσιπ ημιαγωγών είτε από την Κίνα, είτε από την Ταϊβάν, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ υπολογίζουν σε άλλες χώρες του Ινδο-Ειρηνικού για να μετατραπούν σε μεγάλους κατασκευαστές.
Επί του παρόντος, το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων τσιπ ημιαγωγών αποστέλλεται μέσω του πορθμού της Ταϊβάν. Και εν μέσω φόβων ότι το Πεκίνο μπορεί να εισβάλει στο νησί ή να μπλοκάρει το στενό, η Δύση επιθυμεί να έχει εναλλακτικούς προμηθευτές και πιέζει για μια «ανοιχτή πόρτα» με την Ινδία και το Βιετνάμ, αναφέρει το Politico.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών της, η ΕΕ υπέγραψε πέρυσι μνημόνιο κατανόησης με την Ινδία για κοινές επιχειρήσεις και τεχνολογικές συνεργασίες. Το μπλοκ προσπαθεί να ενισχύσει τη συνεργασία με το Βιετνάμ με παρόμοιο τρόπο και παρουσίασε τη νέα Ευρωπαϊκή Πράξη για τα τσιπς και την Ευρωπαϊκή Πράξη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες σε συναντήσεις με αξιωματούχους της χώρας πέρυσι. Το Βιετνάμ βρίσκεται σε στρατηγική θέση κατά μήκος της ακτογραμμής της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, με καλά συνδεδεμένες ναυτιλιακές οδούς προς τις μεγάλες δυτικές αγορές και κρίσιμες αλυσίδες εφοδιασμού.
Επιπλέον, νωρίτερα φέτος, η Infineon -η κορυφαία ευρωπαϊκή εταιρεία κατασκευής τσιπ- ανακοίνωσε σχέδια για αύξηση των προσλήψεων και στις δύο χώρες.
«Οι ημιαγωγοί διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στον κόσμο με περισσότερους τρόπους από όσους μπορούμε να φανταστούμε. Ο συλλογικός μας στόχος είναι να καθιερώσουμε την Ινδία ως έναν από τους βασικούς εταίρους στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ημιαγωγών», δήλωσε πέρυσι ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι. «Επενδύουμε σε μεγάλο βαθμό στην κατάρτιση και εκπαίδευση των νέων Ινδών για τις ανάγκες του 21ου αιώνα».
Σύμφωνα με τον Akhil Ramesh, διευθυντή του προγράμματος για την Ινδία και της πρωτοβουλίας οικονομικής κρατικής τεχνικής στο Φόρουμ του Ειρηνικού, η κατασκευή ημιαγωγών είναι μια ακριβή επιχείρηση που χρειάζεται επίσης χρόνο για να αναπτυχθεί. «Τώρα, αφού υπάρχει λόγος διαφοροποίησης, ο δυτικός κόσμος φαίνεται πιο πρόθυμος να υποστηρίξει τις αναπτυσσόμενες χώρες μέσω συνεργασιών και μεταφοράς τεχνολογίας», δήλωσε στο Politico.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Infineon στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού Chua Chee Seong συμφωνεί. «Νομίζω ότι η σημασία της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Νότιας Ασίας στην παραγωγή τσιπς και την αλυσίδα εφοδιασμού τσιπ θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια», δήλωσε στο Nikkei Asia τον Ιανουάριο.
Γεγονός είναι ότι από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, υπάρχει αισθητή ανησυχία σε αρκετές δυτικές πρωτεύουσες ότι η Κίνα μπορεί να αισθανθεί ενθαρρυμένη να χτυπήσει την Ταϊβάν, την οποία διεκδικεί ως μέρος της επικράτειάς της.
Οι εταιρείες της Ταϊβάν είναι σήμερα οι κορυφαίοι προμηθευτές τσιπ ημιαγωγών που χρησιμοποιούνται στα πάντα, από τα αυτοκίνητα, τον ιατρικό εξοπλισμό και τα τηλέφωνα μέχρι την καθαρή ενέργεια και πολλές άλλες εφαρμογές ζωτικής σημασίας για τη σύγχρονη ζωή. Και αν η Κίνα μπλοκάρει τους θαλάσσιους δρόμους, αυτό θα μπορούσε να ανατρέψει το παγκόσμιο εμπόριο και να διαταράξει τις οικονομίες.
Έχουμε ήδη δει εν συντομία τον αντίκτυπο της καθυστέρησης ή της διακοπής των προμηθειών ημιαγωγών κατά τη διάρκεια της Covid-19 – και δεν ήταν μόνο οι δυτικές χώρες που επλήγησαν. Αρκετοί τομείς στην Ινδία επηρεάστηκαν σοβαρά: Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετώπισε έλλειψη βασικών εξαρτημάτων και αναγκάστηκε να μειώσει την παραγωγή- ο ινδικός Τύπος ανέφερε ότι τα σχέδια της χώρας για την ανάπτυξη του 5G αντιμετώπισαν πλήγμα λόγω έλλειψης ημιαγωγών- και παρόλο που η ζήτηση για καταναλωτικά ηλεκτρονικά είδη αυξήθηκε υπό το κλείδωμα, οι τιμές δεν έπεσαν.
Επενδύσεις δισεκατομμυρίων από την Ινδία στους ημιαγωγούς
Έτσι, η Ινδία δαπανά τώρα δισεκατομμύρια δολάρια για τη δημιουργία του κατάλληλου οικοσυστήματος για την κατασκευή τσιπ – πρώτα για να εξασφαλίσει τις δικές της ανάγκες. Και οι δυτικές επιχειρήσεις που θέλουν να πουλήσουν τα προϊόντα τους στην αυξανόμενη ινδική μεσαία τάξη το βλέπουν ως μια win-win λύση.
«Δεν υπάρχει αναδυόμενη οικονομία που να προσφέρει την κλίμακα που προσφέρει η Ινδία ως μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τη ζήτηση των επιχειρήσεων, παρουσιάζοντας μια έτοιμη αγορά για να καταναλώσει τους ημιαγωγούς που η Ινδία στοχεύει να παράγει», σημειώνεται σε πρόσφατη έκθεση της δεξαμενής σκέψης Information Technology and Innovation Foundation (ITIF
Για παράδειγμα, ενώ η Ινδία και η Κίνα είναι οι δύο πολυπληθέστερες χώρες του κόσμου, λιγότερο από το 8% του πληθυσμού της Ινδίας κατέχει αυτοκίνητο σε σύγκριση με το 70% στην Κίνα. Και καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά δίκυκλα – τα οποία απαιτούν επίσης τσιπ ημιαγωγών – αυξάνεται, αυτό αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία.
Η ινδική κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει τρεις μονάδες παραγωγής τσιπ και, σύμφωνα με το ITIF, «το πιο γενναιόδωρο πρόγραμμα επιδοτήσεων στον κόσμο». Σε αυτή την κατεύθυνση, η πρώτη από τις μονάδες κατασκευής αναμένεται να λειτουργήσει το επόμενο έτος και ιδρύεται από κοινού από τον όμιλο Tata – έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους της χώρας – και την ταϊβανέζικη Powerchip Semiconductor Manufacturing. Όμως, οι κρατικές επιδοτήσεις αναμένεται να καλύψουν έως και το 70 τοις εκατό του κόστους του έργου.
Εν τω μεταξύ, το Βιετνάμ έχει λάβει από τις ΗΠΑ χρηματοδότηση εκκίνησης ύψους 2 εκατομμυρίων δολαρίων για πρωτοβουλίες ανάπτυξης ημιαγωγών και υπάρχει αυξανόμενη συνεργασία μεταξύ βιετναμέζικων και αμερικανικών εταιρειών για την κατασκευή τσιπ. Για να μην μείνει πίσω, η Infineon αποφάσισε επίσης να επεκτείνει τις προσλήψεις κατά εκατοντάδες και στο γραφείο της στο Βιετνάμ.
Όλα αυτά ακούγονται θετικά – το πρόβλημα είναι ότι και στις δύο χώρες, η δημιουργία ενός πλήρως λειτουργικού οικοσυστήματος ημιαγωγών βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο.
Ενώ η Ινδία έχει αφήσει το στίγμα της όσον αφορά τη συναρμολόγηση τηλεφώνων και κατάφερε να προσελκύσει ορισμένες επιχειρήσεις από το Πεκίνο, και το Βιετνάμ έχει αποκτήσει όνομα στις διαδικασίες συναρμολόγησης, δοκιμής και συσκευασίας, και οι δύο δεν διαθέτουν το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό που απαιτείται για την προηγμένη κατασκευή ημιαγωγών.
Ως έχει, το Βιετνάμ παράγει μόνο 500 εξειδικευμένους μηχανικούς για τη βιομηχανία ημιαγωγών ετησίως και έχει μόνο 5.000 ενεργά απασχολούμενους στον τομέα. Επιπλέον, όπως σημείωσε ο καθηγητής σχεδιασμού ολοκληρωμένων κυκλωμάτων Nguyễn Đức Minh, η χώρα αντιπροσωπεύει σήμερα «μόνο το 4% του παγκόσμιου εμπορίου που σχετίζεται με ημιαγωγούς».
Παρομοίως, παρόλο που ο Μόντι καυχιόταν για «μια εξαιρετική δεξαμενή ταλέντων για τον σχεδιασμό ημιαγωγών, η οποία αποτελεί το 20 τοις εκατό των μηχανικών σχεδιασμού ημιαγωγών παγκοσμίως», σύμφωνα με το ITIF, μόνο ένα μικρό κλάσμα των περισσότερων από 800.000 ετήσιων αποφοίτων από τις σχολές μηχανικών της Ινδίας είναι έτοιμοι για τη βιομηχανία.
Επιπλέον, όταν πρόκειται για την Ινδία, υπάρχουν και πολιτικές ανησυχίες. Αν και η κυβέρνηση αποφάσισε να προωθήσει το τεράστιο πακέτο επιδοτήσεων, η κατασκευή ημιαγωγών δεν αναμένεται να αποτελέσει μεγάλο εργοδότη. Και καθώς πρόκειται για μια χώρα με σχετικά υψηλό ποσοστό ανεργίας, οι οικονομολόγοι έχουν συχνά ζητήσει κυβερνητικές επενδύσεις σε βιομηχανίες εντάσεως εργασίας και όχι εντάσεως κεφαλαίου.
Ο Raghuram Rajan, πρώην διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Ινδίας, συγκαταλέγεται μεταξύ των επικριτών. Λέει ότι η ινδική κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει σοβαρά εμπόδια στην προσπάθειά της να μετατρέψει τη χώρα σε κόμβο ημιαγωγών, συμπεριλαμβανομένων των προκλήσεων στις υποδομές. «Η Ινδία δεν διαθέτει ακόμη οικοσύστημα για την κατασκευή ημιαγωγών. Μόλις τώρα ξεκινάει», δήλωσε.
Παρόλα αυτά, το Ανόι και το Νέο Δελχί είναι αποφασισμένα να γίνουν βασικοί παίκτες στο μέλλον μιας αναπτυσσόμενης αγοράς τσιπ ημιαγωγών. Η Ινδία έχει ήδη αρχίσει να προσφέρει ειδικά μαθήματα μηχανικής και σχεδιάζει να εκπαιδεύσει 85.000 μηχανικούς σε πέντε χρόνια, ενώ το Βιετνάμ στοχεύει να εκπαιδεύσει 50.000 μηχανικούς μέχρι το 2030. Το ερώτημα είναι, θα πετύχουν όλα αυτά;
Διαβάστε επίσης
Καταιγιστικές εξελίξεις στον Λίβανο: Η Χεζμπολάχ επιβεβαιώνει τον θάνατο του Νασράλα
Μεσοπρόθεσμο: 21 νέες παροχές ύψους 1,2 δισ. ευρώ
Τα πλωτά πυρηνικά στην Ελλάδα και η διαδικασία της αποξήλωσης