THEPOWERGAME
Ο αρχικός ενθουσιασμός για τις εφαρμογές της αναπαραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (generative AI) δίνει τη θέση του σε μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον αυτής της ψηφιακής καινοτομίας. Όλο και πιο πολλές έρευνες έρχονται στο φως της δημοσιότητας που θέτουν εν αμφιβόλω την ισχύ των εφαρμογών αυτών ή την απήχηση τους στο κοινό.
Χαρακτηριστική είναι πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που καταλήγει στο συμπέρασμα πως μετά από μια δυο υποδείξεις σε μια ερώτηση από ένα μοντέλο αναπαραγωγικής ΑΙ ξεκινά να φθίνει η ποιότητα του περιεχομένου. Μέχρι την ένατη υπόδειξη, το περιεχόμενο του μοντέλου δεν έχει καμία συσχέτιση με την αρχική ερώτηση.
«Αιφνιδιαστήκαμε από το πόσο γρήγορα μπορεί να καταρρεύσει ένα μοντέλο αναπαραγωγικής ΑΙ και το βαθμό που μπορεί να υπεκφεύγει», σχολίασε ο Δρ. Ιλία Σουμάιλοφ, επικεφαλής της έρευνας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Το εύρημα αυτό αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία εάν αναλογιστεί κανείς πως μόνον το 57% του περιεχομένου που έχει ήδη ενσωματωθεί στο Διαδίκτυο έχει «μεταφραστεί» σε αλγόριθμο ΑΙ, σύμφωνα με άλλη μελέτη της Amazon Web Services. Οι εφαρμογές αναπαραγωγικής ΑΙ συλλέγουν μαζικά δεδομένα από το Διαδίκτυο. Όσο πιο μεγάλη και διαφοροποιημένη είναι μια βάση δεδομένων τόσο καλύτερη είναι η ποιότητα μιας εφαρμογής ΑΙ. Αλλά το περιεχόμενο που ενσωματώνουν θα πρέπει διαρκώς να ανανεώνεται για να επίκαιρη μια εφαρμογή.
Μετά την κυκλοφορία του ChatGPT από την OpenAI τον Νοέμβριο του 2022, η προσοχή του επενδυτικού κόσμου είναι στραμμένη στις προοπτικές των μοντέλων αναπαραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης, με τους αναλυτές να προδικάζουν πως ο πλανήτης πορεύεται σε μια νέα βιομηχανική επανάσταση. Καθώς, όμως, η Nvidia απώλεσε 279 δισ. δολάρια σε μια μόνον συνεδρίαση στις αρχές Σεπτεμβρίου, επαναλαμβάνοντας ένα μαζικό sell-off που είχε σημειωθεί έναν μήνα πριν, η επιφυλακτικότητα για τις επιδόσεις της ΑΙ γίνεται ορατή μαζί με τον σκεπτικισμό ή ακόμη και την αδιαφορία των χρηστών του Διαδικτύου.
Μετριοπαθές το ενδιαφέρον των χρηστών για την αναπαραγωγική ΑΙ
Πρόσφατη έρευνα που, επίσης, διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης σε συνεργασία με το Reuters Institute καταλήγει στο συμπέρασμα πως ένα μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων δεν ενδιαφέρονται ή δεν έχουν καν λάβει γνώση όλων των εφαρμογών αναπαραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης που έχουν κυκλοφορήσει από τους ψηφιακούς κολοσσούς -OpenAI, Microsoft ή Google.
«Ένα μεγάλο κομμάτι των χρηστών του Διαδικτύου δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την αναπαραγωγική AI», σχολίασε ο Ρίτσαρντ Φλέτσερ, επικεφαλής ερευνών του Reuters Institute και ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, όπου συμμετείχαν 12.000 άτομα από την Αργεντινή, τη Δανία, τη Γαλλία, την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το 20% με 30% των ερωτηθέντων δήλωσαν στη μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και Reuters Institute πως δεν έχουν λάβει γνώση για την ύπαρξη των εφαρμογών αναπαραγωγικής ΑΙ. Βέβαια, το 58% των νεότερων σε ηλικία και από τις έξι χώρες δήλωσαν πως έχουν χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μια φορά το ChatGPT σε αντίθεση με το 16% όσων ήταν 55 ετών και άνω.
Στην ερώτηση για το εάν εμπιστεύονται την αναπαραγωγική ΑΙ, όλοι οι ερωτηθέντες που έχουν κάνει χρήση των εφαρμογών, ανεξάρτητα από την εθνικότητα ή την ηλικία τους, απάντησαν πως δεν είχαν κάνει αρκετή χρήση για να αποφανθούν εάν τις εμπιστεύονται ή όχι. Αναλυτικότερα, η ανησυχία του κοινού για την εξάπλωση της ΑΙ αφορά πιο πολύ τη δημοσιογραφία και την ειδησεογραφία, ενώ παρατηρείται μια θετικότητα για την αξιοποίηση της στις επιστήμες και τον κλάδο υγείας.
Αξίζει να σημειωθεί πως ζητήματα ρύθμισης αυτής της αγοράς έχουν ανακύψει στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ καθώς είναι απαραίτητο να διαμορφωθούν ενιαίοι κανόνες για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων αλλά και της ιδιωτικότητας. Την ώρα που οι τεχνολογικοί όμιλοι προτίθενται να δεσμεύσουν δεκάδες δισεκατομμύρια για να επενδύσουν στην ΑΙ, η επιστημονική κοινότητα ανακαλύπτει τελικά πως όλος αυτός ο ενθουσιασμός ίσως να είναι υπερβολικός.
Διαβάστε επίσης