THEPOWERGAME
Το quick commerce (ή q-commerce), δεν ήρθε μόνο για να «συστήσει» τη νέα εποχή ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και για να δημιουργήσει ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες που διεκδικούν αυξημένο μερίδιο, από τη διεθνή αγορά, παγκοσμίως.
Το quick commerce ως έννοια και παρουσία στον κόσμο
Πρόκειται για τη μεταβολή του ηλεκτρονικού εμπορίου που στοχεύει στην άμεση παράδοση προϊόντων και διανομή τους, από λίγα λεπτά έως μία ώρα.
Σε διεθνές επίπεδο, έχει γνωρίσει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Η ανάπτυξη εταιρειών όπως: Gorillas, Getir, Zapp και Jokr ήρθαν να ταρακουνήσουν τη συμπεριφορά ενός καταναλωτή, μεταβάλλοντας τον τρόπο που επιλέγει τις αγορές του.
Τα dark stores (δηλ. μίνι σταθμοί τροφοδοσίας για πλατφόρμες delivery και όχι μόνο) σε στρατηγικά σημεία στις πόλεις, αλλά και η χρήση τεχνολογιών αιχμής, εξασφαλίζουν τη γρήγορη παράδοση των προϊόντων και παράλληλα διαμορφώνουν ένα μεγάλο, νέο οικοσύστημα επαγγελματιών γύρω από το quick commerce.
Το quick commerce εξακολουθεί να κατηγοριοποιείται ως μια αναπτυσσόμενη αγορά στη χώρα. Ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις και με την αυξημένη διείσδυση του διαδικτύου, η ανάπτυξη του q-commerce στη χώρα προχωράει χάρη στην αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών και την ανάγκη για γρήγορη εξυπηρέτηση.
Οι πρώτες προσπάθειες που σημειώθηκαν στον κλάδο έγιναν από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που πρόσθεσαν υπηρεσίες ταχείας παράδοσης στις ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες ηλεκτρονικών αγορών τους. Η πραγματική ανάπτυξη της αγοράς, ήρθε με τις εταιρείες delivery, που ξεφεύγοντας από τη μέχρι τότε αποκλειστική διανομή φαγητού, ενσωμάτωσαν στις επιλογές ταχείας παράδοσης ένα μεγάλο εύρος καταστημάτων και προϊόντων όπως παντοπωλεία, φαρμακευτικά προϊόντα και είδη καθημερινής χρήσης. Υιοθετώντας το q-commerce, προχωρούν σε παραδόσεις σε διάστημα 30-60 λεπτών, ενώ εκμεταλλευόμενοι τα ήδη υπάρχοντα συστήματά τους, εξυπηρετούν γρηγορότερα τον καταναλωτή.
Παράλληλα, η ανάπτυξη υπηρεσιών last-mile (μέσω των οποίων παρέχονται λύσεις που βοηθούν τις επιχειρήσεις να βελτιώσουν τους χρόνους παράδοσης τους), ήρθε να αλλάξει επίσης το σκηνικό, δίνοντας μια ώθηση στην ήδη αναπτυσσόμενη αγορά, όμως καταγράφοντας επίσης τα σημαντικά χαρακτηριστικά κραταιάς τάσης.
Το efood άλλαξε τα δεδομένα της αγοράς
Η ανάπτυξη του quick commerce στην Ελλάδα συμπίπτει σημαντικά με αυτή του efood. Η μεγαλύτερη υπηρεσία delivery στη χώρα, επένδυσε στη δημιουργία του q-commerce, διαβλέποντας την όλο και περισσότερο ανοδική πορεία των αγοραστικών συνηθειών των καταναλωτών.
Με το efood market, την ενσωμάτωση αλυσίδων super market (από τον Σκλαβενίτη έως την πιο πρόσφατη προσθήκη των καταστημάτων του ΑΒ Βασιλόπουλου), την αξιοποίηση του δικτύου Convenience Stores και dark stores -ύστερα από την εξαγορά των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη- αλλά και με τις νέες προσθήκες καταστημάτων, μέσα σε μόλις 2 χρόνια, το efood πρωτοστάτησε στην ανάπτυξη του quick commerce στην Ελλάδα και αποτελεί παράδειγμα leader στον κλάδο.
Η συνταγή για ένα επιτυχημένο success story
Για να πετύχει το efood το στόχο του, επέλεξε να κινηθεί σε δύο κατευθύνσεις: στην ανάπτυξη ενός μεγάλου δικτύου διανομέων (οι οποίοι σήμερα ξεπερνούν τους 5000) και στην ενσωμάτωση τεχνολογίας στα logistics, που κάνουν εφικτή και επιχειρηματικά βιώσιμη την παράδοση προϊόντων, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Ακόμη, το efood δημιούργησε υπηρεσίες last mile, (μιας υπηρεσία παράδοσης που μπορεί να επιλέξει οποιαδήποτε εμπορική επιχείρηση -ακόμη και αυτές που δεν συνεργάζονται με την πλατφόρμα του efood) ώστε να παραδοθούν τα προϊόντα της στους καταναλωτές. Ο στόλος διανομέων της εταιρείας αξιοποιείται από την εκάστοτε επιχείρηση σύμφωνα με τις έκτακτες και μη ανάγκες της, αποστέλλοντας τα προϊόντα της είτε μέσα στην επόμενη ώρα από την παραγγελία, είτε εντός δύο ημερών.
H διείσδυση του quick commerce στους καταναλωτές ολοένα και αυξάνεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ότι το 31% των ενεργών χρηστών του efood έχει δοκιμάσει τουλάχιστον μια φορά το efood market.
Τα επόμενα χρόνια ο κλάδος αναμένεται να γνωρίσει την πραγματική του άνθιση, με το efood να σχεδιάζει και να υλοποιεί μια συνεκτική στρατηγική που θα το φέρει, για ακόμη μια φορά, στην πρωτοπορία της αλλαγής του κλάδου συνολικά.
Με στόχο την απόλυτη εξυπηρέτηση του καταναλωτή, το efood συνεχίζει να γράφει ιστορία, με κύριο θέμα τον Έλληνα καταναλωτή και την εγχώρια οικονομία και θα συνεχίσει να βαδίζει προς το μέλλον και να οδηγεί την αγορά στο σύγχρονο αύριο, πάντα με ανθρωποκεντρική σκέψη και αίσθημα εξέλιξης.
Διαβάστε επίσης
Η ΕΕ πρέπει να γίνει πρωτοπόρος στις αντλίες θερμότητας παγκοσμίως
Οι 6+3 αλλαγές σε ασφαλιστικό και εργασιακό
Πώς η Ελλάδα μπαίνει στον ευρωπαϊκό διάλογο για την πυρηνική ενέργεια