THEPOWERGAME
Η Perplexity, η AI startup που διαθέτει μηχανή αναζήτησης που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη, βρίσκεται αντιμέτωπη με καταγγελίες για αθέμιτες πρακτικές στα αποτελέσματα. Η Perplexity που προσπαθεί να ανταγωνιστεί την Google Search, κάνει έναν αγώνα δρόμου με στόχο την άντληση εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Perplexity δεν προσπαθεί να δημιουργήσει μια «μηχανή αναζήτησης», όμως, θέλει να δημιουργήσει μια «μηχανή απαντήσεων». Η ιδέα είναι ότι αντί να ψάχνει ένα σωρό αποτελέσματα για να απαντήσει στη δική σας ερώτηση, θα λαμβάνετε απλώς μια απάντηση που έχει βρει το Perplexity για εσάς. «Η τεκμηρίωση και η ακρίβεια είναι αυτό που μας ενδιαφέρει», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Perplexity, Αραβίντ Σρινίβας μιλώντας στο «The Verge».
Αυτές οι λεγόμενες «μηχανές απαντήσεων» στερούν την πρωτογενή πηγή εσόδων, από τις διαφημίσεις – κρατώντας τα έσοδα αυτά για τον εαυτό τους. Το Perplexity συγκαταλέγεται σε μια ομάδα βαμπίρ που περιλαμβάνει την Arc Search και την ίδια τη Google.
Αλλά η Perplexity το πήγε ένα βήμα παραπέρα με το προϊόν Pages, το οποίο δημιουργεί μια συνοπτική «έκθεση» με βάση αυτές τις πρωτογενείς πηγές. Δεν παραθέτει απλώς μια ή δύο προτάσεις για να απαντήσει άμεσα στην ερώτηση ενός χρήστη – δημιουργεί ένα ολόκληρο συγκεντρωτικό άρθρο, και είναι ακριβές με την έννοια ότι ενεργά λογοκρίνει τις πηγές που χρησιμοποιεί.
Οι ανήθικες πρακτικές της Perplexity
Το Forbes ανακάλυψε ότι το Perplexity παρέκαμψε το paywall της δημοσίευσης προκειμένου να παράσχει μια περίληψη μιας έρευνας που έκανε η δημοσίευση για την εταιρεία του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Google Έρικ Σμιντ. Αν και το Forbes έχει ένα μετρημένο paywall σε ορισμένες από τις εργασίες του, οι premium εργασίες – όπως αυτή η έρευνα – βρίσκονται πίσω από ένα σκληρό paywall. Το Perplexity όχι μόνο απέφυγε με κάποιο τρόπο το paywall, αλλά αναφέρθηκε ελάχιστα στην αρχική έρευνα και πήρε το πρωτότυπο έργο τέχνης για να το χρησιμοποιήσει στην έκθεσή του.
Στην πραγματικότητα, το Perplexity αγνοούσε τον κώδικα robots.txt που ζητά ρητά από τους web crawlers να μην σαρώνουν τη σελίδα. Ο Σρινίβας απάντησε στο Fast Company ότι στην πραγματικότητα το Perplexity δεν αγνοούσε το robots.txt, απλώς χρησιμοποιούσε scrapers τρίτων που το αγνοούσαν. Ο Σρινίβας αρνήθηκε να κατονομάσει τον τρίτο scraper και δεν δεσμεύτηκε να ζητήσει από τον εν λόγω crawler να σταματήσει να παραβιάζει το robots.txt.
«Κάποιος άλλος το έκανε» είναι ένα καλό επιχείρημα για ένα πεντάχρονο παιδί. Και εξετάστε την απάντηση περαιτέρω. Αν ο Σρινίβας ήθελε να είναι ηθικός, είχε κάποιες επιλογές εδώ. Η πρώτη επιλογή είναι να καταγγείλει τη σύμβαση με τον τρίτο scraper. Η δεύτερη επιλογή είναι να προσπαθήσει να πείσει τον scraper να τιμήσει το robots.txt. Ο Σρινίβας δεν δεσμεύτηκε για κανένα από τα δύο, και μου φαίνεται ότι υπάρχει σαφής λόγος για τον οποίο. Ακόμα και αν το ίδιο το Perplexity δεν παραβιάζει τον κώδικα, εξαρτάται από κάποιον άλλο που παραβιάζει τον κώδικα για να λειτουργήσει η «μηχανή απαντήσεων» του.
Έχουμε δει πολλούς γίγαντες του AI να εμπλέκονται σε αμφισβητήσιμα νόμιμες και αναμφισβήτητα ανήθικες πρακτικές προκειμένου να αποκτήσουν τα δεδομένα που θέλουν. Προκειμένου να αποδείξει την αξία του Perplexity στους επενδυτές, ο Σρινίβας κατασκεύασε ένα εργαλείο για την εξαγωγή δεδομένων του Twitter προσποιούμενος ότι είναι ακαδημαϊκός ερευνητής που χρησιμοποιεί πρόσβαση API για έρευνα. «Θα ονόμαζα τα ψεύτικα ακαδημαϊκά έργα μου ακριβώς όπως το Brin Rank και όλα αυτά τα πράγματα», δήλωσε ο Σρινίβας στον Λεξ Φρίντμαν στο podcast του τελευταίου. Υποθέτω ότι το «Brin Rank» είναι μια αναφορά στον συνιδρυτή της Google Sergey Brin- στο αυτί μου, ο Σρινίβας καυχιόταν για το πόσο γοητευτικό και έξυπνο ήταν το ψέμα του.
Τι λέει ο CEO της Perplexity
«Δεν είμαι εγώ αυτός που σας λέει ότι το θεμέλιο του Perplexity είναι το ψέμα για να αποφύγει τις καθιερωμένες αρχές που στηρίζουν τον ιστό. Ο διευθύνων σύμβουλός της είναι. Αυτό είναι διευκρινιστικό σχετικά με την πραγματική πρόταση αξίας των “μηχανών απαντήσεων”», δήλωσε ο ίδιος. «Το Perplexity δεν μπορεί να παράγει από μόνο του πραγματικές πληροφορίες και αντ’ αυτού βασίζεται σε τρίτους των οποίων τις πολιτικές καταχράται. Η “μηχανή απαντήσεων” αναπτύχθηκε από ανθρώπους που αισθάνονται ελεύθεροι να λένε ψέματα όποτε τους βολεύει περισσότερο, και αυτή η προτίμηση είναι απαραίτητη για τον τρόπο λειτουργίας του Perplexity».
«Αυτή είναι λοιπόν η πραγματική καινοτομία της Perplexity: η συντριβή των θεμελίων της εμπιστοσύνης που δημιούργησε το διαδίκτυο. Το ερώτημα είναι αν κάποιος από τους χρήστες ή τους επενδυτές της ενδιαφέρεται», πρόσθεσε ο CEO της εταιρείας.
Διαβάστε επίσης:
Τροχοπέδη στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους οι δικαστικές αρρυθμίες
Τσαμάζ: Μαζί διανύσαμε ένα ταξίδι μετασχηματισμού του ΟΤΕ
Στο “ραντάρ” της Κομισιόν η ελληνική ανεμογεννήτρια Thetis της Eunice