THEPOWERGAME
Η νέα λειτουργία της Google, τα AI Overviews, έχει γίνει δεκτή από τους χρήστες του διαδικτύου με ανάμεικτα συναισθήματα. Τα συχνά λάθη που παρατηρήθηκαν στις απαντήσεις μέσω AI Overviews έγιναν viral στα social media, με τους διοικούντες τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό να μη δείχνουν πάντως να αγχώνονται, επισημαίνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να εκπαιδεύεται. Ήδη, σε μια πρώτη αντίδραση, εκπρόσωπος της Google δήλωσε ότι οι περισσότερες απαντήσεις των AI Overviews είναι ακριβείς, επισημαίνοντας ότι τα παραδείγματα στα social media προήλθαν από «ασυνήθιστα ερωτήματα».
«Πραγματοποιήσαμε εκτεταμένες δοκιμές πριν ξεκινήσουμε αυτήν τη νέα εμπειρία. Όπως και με άλλες λειτουργίες που έχουμε ξεκινήσει στην Αναζήτηση, εκτιμούμε την ανατροφοδότηση» συνέχισε, υπογραμμίζοντας: «Λαμβάνουμε άμεσα μέτρα, όπου είναι απαραίτητο, στο πλαίσιο των πολιτικών μας για το περιεχόμενο, και χρησιμοποιούμε αυτά τα παραδείγματα για να αναπτύξουμε ευρύτερες βελτιώσεις στα συστήματά μας, ορισμένες από τις οποίες έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζονται».
Τα AI Overviews είναι απαντήσεις γραμμένες -μέσα σε δευτερόλεπτα- με τη χρήση Generative AI. Πρόκειται για περιλήψεις αποτελεσμάτων αναζήτησης για διάφορα θέματα, τα οποία μπορεί να είναι από χρηστικά, τύπου «Πότε πέφτει του Αγίου Πνεύματος» μέχρι «ποια είναι τα νεότερα από τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας». Η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι διαθέσιμη (προς το παρόν) μόνο στις ΗΠΑ και στόχος είναι να παρουσιάζει μια σύνοψη από πολλά και διαφορετικά αποτελέσματα αναζήτησης. Κάτω από τα ΑΙ Overviews ακολουθούν τα «παραδοσιακά» αποτελέσματα αναζήτησης για τους λάτρεις του… old school searching.
Γιατί υπάρχουν λάθη στα AI Overviews
Ανάμεσα στα λάθη των AI Overviews, που έγιναν viral, ήταν η χρήση κόλλας για να κρατηθεί το τυρί στην πίτσα ή η προτροπή τύπου «μια μικρή πέτρα την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα». Ειδικοί στο Generative AI αποδίδουν αυτά τα λάθη στις λεγόμενες… ψευδαισθήσεις της τεχνητής νοημοσύνης: Ένα παραγωγικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης (chatbot) παρουσιάζει fake news ως γεγονότα, αντλώντας λανθασμένα δεδομένα και αδυνατώντας σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεχωρίσει τη διαφορά ανάμεσα στη σάτιρα και την πραγματικότητα.
Η δημοφιλής μηχανή αναζήτησης της Google έκανε «πρεμιέρα» το 1998 και βρίσκεται στην κορυφή των επιλογών από τους χρήστες. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ελέγχει το 86% της αγοράς αναζητήσεων, με τους ανταγωνιστές να ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση. Το Bing της Microsoft συγκεντρώνει το 8,2%, την ώρα που το Yahoo έχει μετά βίας το 2,6%.
Η συγκεκριμένη αγορά στο διαδίκτυο μεταφράζεται σε περίπου 8,5 δισ. αναζητήσεις την ημέρα και 240 δισ. δολάρια σε ετήσια διαφημιστικά έσοδα. Την τελευταία διετία, με την OpenAI να καρπώνεται τα οφέλη από την αποτελεσματικότητα του ChatGPT, η Google έχει ρίξει «πακτωλό» χρημάτων στο Generative AI, λανσάροντας μεταξύ άλλων και το Gemini, ένα gen AI chatbot, το οποίο είναι αρκετά αποτελεσματικό.
Τα AI Overviews, τα διαφημιστικά έσοδα των sites και η σημασία του scroll
Σε κάθε περίπτωση, τόσο οι επικριτές όσο και οι θιασώτες των AI Overviews καλούν τους χρήστες να λαμβάνουν υπόψιν τους τα αποτελέσματα για να σχηματίζουν μια «πρώτη εικόνα» για αυτό που θέλουν να μάθουν, ωστόσο στη συνέχεια να ακολουθούν τη λεγόμενη… παλιά σχολή της Google, ήτοι να γκουγκλάρουν και να πατούν πάνω σε συνδέσμους που οδηγούν σε κείμενα ιστοσελίδων, προκειμένου να έχουν μια πιο σφαιρική ενημέρωση.
Σημειώνεται ότι η έλευση των ΑΙ Overviews έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία για σημαντική μείωση στην επισκεψιμότητα των sites. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον τρόπο που είναι δομημένο το Ίντερνετ και τα social media, όπου τα πάντα είναι διαθέσιμα τώρα μέσα σε ελάχιστο χρόνο, αρκετοί είναι εκείνοι που ανησυχούν ότι μόλις η Generative AI αρχίσει να παράγει ακόμα πιο αξιόπιστα αποτελέσματα αναζήτησης, θα μειώνονται οι χρήστες που θα πατούν πάνω στα links, τα οποία ακολουθούν κάτω από τα AI Overviews. Η μείωση των οργανικών επισκέψεων, όταν οι χρήστες σταματήσουν να κάνουν scroll κάτω από τα ΑΙ Overviews θα έχει αντίκτυπο στα διαφημιστικά έσοδα των sites, θέτοντας ζητήματα βιωσιμότητας.
Διαβάστε επίσης:
Πώς τα crypto γίνονται ρυθμιστής στις αμερικανικές εκλογές
Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο για τον πρωτογενή τομέα
Η φορολόγηση αυτοκινήτων ανά χιλιόμετρο και η ελληνική περίπτωση