Γ.Δ.
1419.05 +0,85%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Ξέσπασε πόλεμος για το WACC στις τηλεπικοινωνίες

Μπορεί ο καβγάς μεταξύ Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και Nova να είχε αφορμή τις τιμές χονδρικής που όρισε η πρώτη στην αγορά των μισθωμένων κυκλωμάτων, το «πάπλωμα» εντούτοις φέρεται να είναι το Μεσο-Σταθμικό Κόστος Κεφαλαίου (ΜΣΚΚ) στις τηλεπικοινωνίες, που εμμέσως προσδιορίζεται με την απόφαση αυτήν.

Το ΜΣΚΚ, γνωστότερο και ως WACC, στην απόφαση αυτήν της ΕΕΤΤ οριζόταν σε 8,15%, μια τιμή που εκτός από τους ανταγωνιστές του ΟΤΕ, φέρεται να «εξαγρίωσε» και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η τελευταία ζήτησε από την ΕΕΤΤ να αναθεωρήσει το σχέδιο μέτρων για την αγορά των μισθωμένων κυκλωμάτων στην ελληνική τηλεπικοινωνιακή αγορά, ενώ η Nova μέσω επιστολής της προς την ΕΕΤΤ ζήτησε τη μείωση του WACC στο 6,2%. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, το αίτημα της Nova διατυπώνεται σε υψηλούς τόνους προς την ΕΕΤΤ, δεδομένου ότι η ίδια επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της.
O πόλεμος του WACC στις αγορές δεν είναι πρωτόγνωρος. Στη χώρα μας έχει ήδη διεξαχθεί μία φορά στην αγορά ενέργειας, με βασικούς πρωταγωνιστές τη ΡΑΑΕΥ και τους διαχειριστές ενεργειακών δικτύων.

Το ίδιο συμβαίνει τώρα και στις τηλεπικοινωνίες. Ο ΟΤΕ, που ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος των τηλεπικοινωνιακών υποδομών, πιέζει την ΕΕΤΤ για ένα υψηλό WACC, όταν οι ανταγωνιστές του πιέζουν για το ακριβώς αντίθετο. Εδώ όμως φαίνεται ότι η ΕΕΤΤ, σε αντίθεση με τη ΡΑΑΕΥ, που δεν έκανε το χατίρι των διαχειριστών υποδομών ενέργειας, έγειρε προς την πλευρά του παίκτη με τη δεσπόζουσα θέση στην αγορά, δηλαδή του ΟΤΕ.
Στην απόφαση ορισμού των τιμών χονδρικής στις μισθωμένες γραμμές που απέστειλε για έλεγχο στην Κομισιόν όριζε WACC 8,15%. Η τιμή αυτή «εξόργισε» και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η τελευταία σε επιστολή της προς την ΕΕΤΤ, με ημερομηνία 13 Μαρτίου 2024, εξέφρασε την ανησυχία της για το γεγονός ότι «η προσέγγιση της ΕΕΤΤ όσον αφορά τον καθορισμό του ΜΣΚΚ δεν συμμορφώνεται πλήρως με τις βασικές ρυθμιστικές αρχές της προβλεψιμότητας, της σταθερότητας και της συνέπειας, όπως ορίζονται στον κώδικα». Και συνεχίζει η επιστολή: «Η ανησυχία αυτή οφείλεται ιδίως στο γεγονός ότι η ΕΕΤΤ εφαρμόζει με ασυνέπεια τη μέθοδο υπολογισμού του ΜΣΚΚ, καθώς τη χρησιμοποιεί μεν επί του παρόντος μόνο για το υφιστάμενο μοντέλο κόστους, όμως δεν προτίθεται να τη χρησιμοποιήσει σε άλλες αποφάσεις τιμολόγησης».

Μετά την επιστολή αυτήν, η ΕΕΤΤ έκανε πίσω και, σύμφωνα με πληροφορίες, όρισε (ή θα ορίσει) στη σχετική απόφαση ορισμού της χονδρικής αγοράς των μισθωμένων γραμμών το WACC στο 7,8%. Ωστόσο, και η μείωση αυτή δεν ήταν ικανή να συγκρατήσει την… οργή της Nova. Η τελευταία σε επιστολή της προς την ΕΕΤΤ όχι μόνον ζήτησε τον επανυπολογισμό του WACC, όπως επέβαλε η Κομισιόν, αλλά ζήτησε τον περιορισμό του στο 6,2%.

Η τιμή αυτή δεν είναι αυθαίρετη. Είναι η μέση τιμή του WACC στην Ευρωπαϊκή Ένωση που όρισε το Σώμα των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών για τις Επικοινωνίες (BEREC). Ωστόσο, είναι σίγουρο ότι η χώρα δεν βρίσκεται στον μέσο όρο της ΕΕ, δεδομένης της υπερδεκαετούς κρίσης. Προφανώς το κόστος κεφαλαίου είναι υψηλότερο απ’ ό,τι είναι στην ΕΕ κατά μέσο όρο, με δεδομένη την απουσία επενδύσεων επί πολλά χρόνια, τις αδυναμίες του κράτους, της δικαιοσύνης κ.λπ.

Στην κόντρα αυτήν ΕΕΤΤ – Nova δεν συμμετείχε καθόλου η Vodafone ή η ΔΕΗ.

UPDATE: Για το θέμα που έχει προκύψει ο διευθύνων σύμβουλος της Nova Παναγιώτης Γεωργιόπουλος δηλώνει στο Powergame.gr τα εξής:

“Οι μισθωμένες γραμμές είναι βασικός πυλώνας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας και επηρεάζουν άμεσα την συμπερίληψη ημιαστικών και νησιωτικών περιοχών.  Οι μεθοδολογικές αστοχίες που υιοθετήθηκαν από την ΕΕΤΤ στο προτεινόμενο μοντέλο κόστους για τις μισθωμένες γραμμές πλήττουν  τόσο τους καταναλωτές όσο και την προσπάθεια της χώρας να μετασχηματιστεί ψηφιακά. Έχουμε εκφράσει ξανά τον προβληματισμό μας για αυτές τις αστοχίες και για αυτό ζητήσαμε πρόσβαση σε έγγραφα, την οποία και η ΕΕΤΤ απέρριψε. Με βάση το μοντέλο αυτό, που έρχεται με πολυετή καθυστέρηση, για την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπερθεμάτισε ότι ευνοεί τον κατεστημένο πάροχο, ρυθμίζει  ένα εξαιρετικό υψηλό κόστος  συγκρινόμενο με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε μερικές περιπτώσεις ακόμα και πολλαπλές φορές μεγαλύτερο.  Παρά τις επιφυλάξεις που διατύπωσε η Eυρωπαϊκή Επιτροπή η ΕΕΤΤ δείχνει ότι έχει υιοθετήσει αυτό το μοντέλο κόστους με μικρές αλλαγές, διακινδυνεύοντας με τον τρόπο αυτό τη μετάβαση της χώρας στην κοινωνία των Gigabit”.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!