THEPOWERGAME
Η πολύτιμη δορυφορική επιχείρηση Starlink της SpaceX του δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ εξακολουθεί να καταναλώνει περισσότερα μετρητά από όσα εισπράττει, αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg. Άνθρωποι που γνωρίζουν τα οικονομικά μιας από τις πολυτιμότερες ιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο λένε ότι η Starlink έχει – κατά καιρούς – χάσει εκατοντάδες δολάρια από κάθε ένα από τα εκατομμύρια επίγειων τερματικών σταθμών που στέλνει, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τους ισχυρισμούς του διευθύνοντος συμβούλου Έλον Μασκ και των κορυφαίων στελεχών της εταιρείας ότι η επιχείρηση βρίσκεται σε τροχιά κερδοφορίας.
Η Starlink, η οποία παρέχει διαστημικές υπηρεσίες διαδικτύου σε περισσότερους από 2,6 εκατομμύρια πελάτες, συχνά αφαιρεί το βαρύ κόστος της αποστολής των δορυφόρων της στο διάστημα, στα οικονομικά στοιχεία που δημοσιεύει, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το πρακτορείο.
Οι ίδιες πηγές περιγράφουν τη λογιστική της εταιρείας του Μασκ «περισσότερο τέχνη παρά επιστήμη» και λένε ότι στην πραγματικότητα δεν είναι κερδοφόρα με βάση τη λειτουργική και συνεχή βάση.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, οι εταιρείες που βρίσκονται σε στενή κατοχή δεν χρειάζεται να δημοσιοποιούν τα οικονομικά τους στοιχεία και συχνά «μαγειρεύουν» τα νούμερά τους κατά την άντληση κεφαλαίων. Πολλές από αυτές λειτουργούν για χρόνια συντηρούμενες από τη χρηματοδότηση, ενώ «καίνε» μετρητά. Αλλά οι άνθρωποι που έχουν γνώση του ισολογισμού της Starlink λένε ότι τα τρίμηνα κερδοφορίας ήταν λιγότερο συνεπή από ό,τι ο Μασκ ανέφερε στους επενδυτές όταν πανηγύρισε ότι πέτυχε breakeven cash flow σε μια ανάρτηση πέρυσι στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X.
Όταν πιέστηκε περαιτέρω σχετικά με τα σχόλια του Μασκ σε συνέδριο στην Ουάσινγκτον τον περασμένο μήνα, ο οικονομικός διευθυντής της SpaceX, Μπρετ Τζόνσεν, δήλωσε: Δεν ξέρω αν θέλω να ποσοτικοποιήσω αυτούς τους αριθμούς, αλλά βρισκόμαστε σε θετική ταμειακή ροή και κερδοφόρο έδαφος για τη δορυφορική μας επιχείρηση.
Όπως η Tesla Inc., η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Μασκ, ανέτρεψε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, έτσι και η SpaceX αναδιαμορφώνει την αγορά των πυραύλων και των δορυφόρων. Έχει μειώσει το κόστος εκτόξευσης πυραύλων με τους επαναχρησιμοποιήσιμους προωθητήρες της – οι οποίοι κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό από την ίδια την εταιρεία. Και με το Starlink να αντιπροσωπεύει πλέον την πλειονότητα όλων των ενεργών δορυφόρων σε όλο τον κόσμο, το παγκόσμιο προφίλ της εταιρείας αυξάνεται.
Η Space Exploration Technologies Corp. τον Δεκέμβριο αποτιμήθηκε κοντά στα 180 δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που την τοποθετεί στο ίδιο επίπεδο με εταιρικά μεγαθήρια όπως η Verizon Communications Inc. και η General Electric Co. Είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του διαστημικού προγράμματος της αμερικανικής κυβέρνησης και έχει καταστεί σημαντικός παίκτης στην εθνική ασφάλεια. Αλλά η εταιρεία βασίζεται, εν μέρει, στην Starlink για να πληρώνει τους λογαριασμούς.
Όπως λέει η SpaceX, υπάρχει ένα όριο στο πόσα χρήματα μπορούν να αποφέρουν οι εκτοξεύσεις πυραύλων. Ο Μασκ βασίζεται στην ταχέως αναπτυσσόμενη επιχείρηση δορυφόρων για να χρηματοδοτήσει τη δια βίου φιλοδοξία του δισεκατομμυριούχου να φτάσει στον Άρη. Σύμφωνα με ορισμένους επενδυτές, το Starlink αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ των εσόδων της SpaceX για το 2024.
Υπάρχουν πιθανώς 150 πελάτες πυραύλων σε αυτόν τον πλανήτη, αλλά υπάρχουν οκτώ δισεκατομμύρια δυνητικοί πελάτες για το Starlink, δήλωσε ο πρόεδρος της SpaceX, Γκουίν Σότγουελ, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον συνεργάτη της Goldman Sachs, Σούζι Σέρ.
Για να φτάσει σε αυτούς τους πελάτες, η Starlink κατασκευάζει ένα μεγαλύτερο δίκτυο ισχυρών δορυφόρων που περιφέρονται γύρω από τη Γη σε σχετικά χαμηλό ύψος για να μειώσουν τη λεγόμενη καθυστέρηση, το χρόνο που χρειάζεται για να ταξιδέψουν τα δεδομένα από τους δορυφόρους στα τερματικά.
Η Starlink έχει αναπτύξει 5.600 ενεργούς δορυφόρους
Αυτή τη στιγμή, η Starlink έχει αναπτύξει 5.600 ενεργούς δορυφόρους, αλλά σχεδιάζει να προσθέσει δεκάδες χιλιάδες ακόμη για να μειώσει τους χρόνους μετάδοσης και να ενισχύσει τις δυνατότητες του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο. Μόλις αναπτυχθεί πλήρως, το δίκτυο στοχεύει να ανταγωνιστεί τους παρόχους τηλεπικοινωνιών που χρησιμοποιούν μεγαλύτερους και υψηλότερης τροχιάς δορυφόρους που αιωρούνται πάνω από μια τοποθεσία.
Οι περισσότεροι από τους σημερινούς δορυφόρους επικοινωνιών βρίσκονται σε γεωστατική τροχιά. Σμήνη μικρότερων δορυφόρων σχεδιάζονται για μια χαμηλή γήινη τροχιά, όπου θα είναι καλύτερα τοποθετημένοι για να λαμβάνουν και να μεταδίδουν γρήγορα δεδομένα.
Σε αντίθεση με τους παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, η Starlink δεν μπορεί να εντοπίσει στρατηγικά τις περιοχές που χρειάζονται μεγαλύτερη χωρητικότητα προσθέτοντας στατικούς πύργους. Πρέπει να προσθέτει συνεχώς περισσότερους δορυφόρους στο σύστημά της, δήλωσε ο ερευνητής διαστήματος Caleb Henry της Quilty Analytics.
Είναι σαν να προσπαθείς να ανεβάσεις τη στάθμη της θάλασσας. Είναι απλωμένη παντού και ο μόνος τρόπος για να αυξηθεί η ποσότητα είναι να απλωθεί παντού, δήλωσε ο Henry.
Πάρα πολλοί άνθρωποι που συνδέονται σε έναν δορυφόρο ταυτόχρονα μπορεί να υπερφορτώσουν το σύστημα και να προκαλέσουν διαταραχές στους ανθρώπους στο έδαφος. Η αύξηση των χρηστών σε αστικές και προαστιακές περιοχές συμπαρασύρει την απόδοση, δήλωσε ο Mark Giles, επικεφαλής αναλυτής της Ookla, η οποία παρακολουθεί τις ταχύτητες του Starlink και αναλύει την απόδοση του διαδικτύου.
Οι ταχύτητες του Starlink άρχισαν να μειώνονται το 2022, ταυτόχρονα με την αύξηση των χρηστών, διαπίστωσε η Ookla. Οι ταχύτητες έχουν και πάλι ανοδική τάση, ιδίως σε λιγότερο πυκνοκατοικημένες περιοχές, καθώς η SpaceX άρχισε να εκτοξεύει αναβαθμισμένους δορυφόρους με στόχο την ενίσχυση της χωρητικότητας.
Η εταιρεία λέει ότι ελπίζει να αυξήσει ακόμη πιο γρήγορα την ταχύτητά της αργότερα φέτος, όταν ξεκινήσει τις εμπορικές εκτοξεύσεις του Starship, ενός μεγαλύτερου πυραύλου από τον Falcon 9 που χρησιμοποιείται σήμερα. Το δαπανηρό διαστημόπλοιο βρίσκεται ακόμη σε στάδιο δοκιμών και έχει ως στόχο να επιτρέψει στη SpaceX να εκτοξεύσει μεγαλύτερους δορυφόρους.
Η Starlink θα πρέπει να επιταχύνει την ανάπτυξη των δορυφόρων της ανά εκτόξευση και να επικεντρωθεί στην αξιοπιστία των υφιστάμενων δορυφόρων της και στην υπηρεσία διαδικτύου, δήλωσε ο Andrea Lamari, διευθύνων εταίρος της Cuatro Capital και μεταβατικός γενικός εταίρος της Manhattan Venture Partners, μιας εταιρείας επιχειρηματικών συμμετοχών που έχει επενδύσει στη SpaceX σε πολλά κεφάλαια υπό τη διαχείρισή της.
Τα ζητήματα χωρητικότητας μπορεί να είναι ένας λόγος για τον οποίο η Starlink αγωνίζεται να προσελκύσει ορισμένα προσοδοφόρα εταιρικά συμβόλαια.
Όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες – η Delta, η Southwest Airlines, η American και η United – έχουν απορρίψει την υπηρεσία με επικεφαλής το Μασκ και έχουν προτιμήσει καθιερωμένους παρόχους Wi-Fi, όπως η Viasat Inc. Οι αναλυτές λένε ότι η SpaceX δεν παρέχει τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια και την αποκλειστικότητα που συχνά επιθυμούν οι εταιρικοί πελάτες και ότι είναι απαγορευτικό το κόστος να ξεριζωθεί το υπάρχον Wi-Fi για μια υπηρεσία που δεν ξεχωρίζει ακόμη από τους ανταγωνιστές.
Η Viasat, για παράδειγμα, διαθέτει ένα προσωπικό πωλήσεων που αριθμεί εκατοντάδες άτομα, σε σύγκριση με τις δεκάδες που διαθέτει η Starlink, λένε άνθρωποι που γνωρίζουν την επιχείρηση. Η Viasat αρνήθηκε να σχολιάσει.
Σίγουρα, η κερδοφορία αυξάνεται καθώς η Starlink μειώνει τα χρήματα που δαπανά για την κατασκευή δορυφόρων και επίγειων τερματικών. Ένα πρόσωπο που γνωρίζει τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας δήλωσε ότι η παραγωγή μετρητών της Starlink βελτιώθηκε προς το τέλος του 2023 και ότι η εταιρεία είναι πλέον πιο σταθερά κερδοφόρα.
Η SpaceX έχει επιτύχει ή ξεπεράσει τις προβλέψεις εσόδων τα τελευταία τρία χρόνια, λένε άλλα άτομα που γνωρίζουν τον ισολογισμό της εταιρείας. Η εταιρεία προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν στα 15 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος από 4,7 δισεκατομμύρια δολάρια πριν από ένα χρόνο, είπαν οι άνθρωποι αυτοί.
Για να συμβαδίσει με αυτή την ανάπτυξη, οι επενδυτές λένε ότι αναμένουν ότι η SpaceX θα πρέπει να αντλήσει περισσότερα χρήματα ή να λάβει μια εισροή μετρητών από τον ίδιο τον Μασκ.
Η SpaceX έχει σταθμίσει μια απόσχιση της Starlink και μια πιθανή δημόσια εγγραφή, η οποία θα επέτρεπε στην αυτόνομη οντότητα να αντλήσει χρέος ή μετοχές ξεχωριστά από τη μητρική εταιρεία, ανέφερε το Bloomberg News. Η SpaceX έχει ήδη αποσπάσει τα δεδομένα της Starlink, αποθηκεύοντάς τα σε ειδικούς διακομιστές, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν τα σχέδια.
Προς το παρόν, η εταιρεία δηλώνει ότι δεν βιάζεται να κάνει IPO.