THEPOWERGAME
Η σχεδιαζόμενη εξαγορά της εταιρείας λογισμικού μάρκετινγκ HubSpot , από την μητρική εταιρεία Alphabet της Google πιθανότατα θα προκαλέσει αντιδράσεις από τις ρυθμιστικές αρχές, ακόμη και αν πολλοί ειδικοί συμφωνούν ότι δεν θα περιορίσει τον ανταγωνισμό και θα απαιτήσει από τον τεχνολογικό γίγαντα να ανοίξει ένα νέο μέτωπο στη μάχη του με τους παρατηρητές της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Το Reuters ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ότι η Google εξετάζει μια προσφορά για την HubSpot, η οποία έχει χρηματιστηριακή αξία 34 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Google σταθμίζει τους αντιμονοπωλιακούς κινδύνους μιας πιθανής συμφωνίας και δεν έχει ακόμη αποφασίσει αν θα κάνει προσφορά.
Σχεδόν δώδεκα αντιμονοπωλιακοί εμπειρογνώμονες και αναλυτές του κλάδου δήλωσαν σε συνεντεύξεις και σημειώματα αναλυτών ότι είναι απίθανο μια εξαγορά από την Google να παρεμποδίσει τον ανταγωνισμό.
Είπαν ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο λεγόμενος τομέας λογισμικού διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM) στον οποίο δραστηριοποιείται η HubSpot εξυπηρετείται ήδη από αρκετούς μεγάλους παίκτες, όπως η Salesforce, η Adobe, η Microsoft και η Oracle. Η Google δεν ανταγωνίζεται στο CRM και η εξαγορά θα μπορούσε να καταστήσει την HubSpot έναν πιο τρομερό παίκτη χάρη στους υπολογιστικούς πόρους του cloud της Google, βελτιώνοντας τις προσφορές και τις τιμές για τους πελάτες, προσθέτουν.
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών τεχνολογίας Gartner, η HubSpot, η οποία επικεντρώνεται σε μικρότερους πελάτες, είχε μερίδιο αγοράς 4,9% το 2022 στον κλάδο του λογισμικού μάρκετινγκ CRM, ενώ η Salesforce και η Adobe κατείχαν μερίδιο 15%.
Ωστόσο, οι εν λόγω ειδικοί δήλωσαν επίσης ότι είναι πολύ πιθανό μια συμφωνία της Google για την HubSpot να προκαλέσει προκλήσεις από τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές, δεδομένης της αυξανόμενης αποστροφής τους προς τους τεχνολογικούς γίγαντες που μεγαλώνουν μέσω εξαγορών.
Πρόσθεσαν ότι η Google θα πρέπει να είναι πρόθυμη να υποστηρίξει τα πλεονεκτήματα της συμφωνίας σε μια μακρά δικαστική διαμάχη και θα πρέπει να πείσει την HubSpot να κάνει το ίδιο.
«Η αρχική μου αντίδραση είναι ότι μια τέτοια συμφωνία θα αντιμετωπίσει μια αρκετά σκληρή υποδοχή από τις αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές», δήλωσε ο Seth Bloom, πρώην γενικός σύμβουλος της αντιμονοπωλιακής υποεπιτροπής της αμερικανικής Γερουσίας, ο οποίος τώρα διευθύνει τη δική του συμβουλευτική εταιρεία.
Η Google αντιμετωπίζει ήδη αρκετές αντιμονοπωλιακές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων δύο αγωγών από το Υπουργείο Δικαιοσύνης των Ηνωμένων Πολιτειών. Η μία την κατηγορεί για κατάχρηση της θέσης της ως ηγέτιδας στην ηλεκτρονική αναζήτηση, ενώ η άλλη ισχυρίζεται ότι μονοπωλεί την αγορά της ψηφιακής διαφήμισης.
Το ρυθμιστικό πεδίο για την Google είναι επίσης εχθρικό στην Ευρώπη. Είναι μεταξύ των τεχνολογικών εταιρειών που εξετάζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για πιθανές παραβιάσεις του νέου νόμου για τις ψηφιακές αγορές, μιας οδηγίας που διευκολύνει τη μετακίνηση των ανθρώπων μεταξύ ανταγωνιστικών διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, τα προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο και τα καταστήματα εφαρμογών.
«Η συναλλαγή αυτή δεν έχει κοινοποιηθεί επίσημα στην Επιτροπή. Εάν μια συναλλαγή συνιστά συγκέντρωση και έχει διάσταση στην ΕΕ, εναπόκειται πάντα στις εταιρείες να την κοινοποιήσουν στην Επιτροπή», δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του εκτελεστικού βραχίονα της ΕΕ, η οποία έχει επιβάλει πρόστιμο στην Google στο παρελθόν για αντιανταγωνιστικές πρακτικές στην ηλεκτρονική αναζήτηση.
Η ένταση του αντιμονοπωλιακού ελέγχου έχει αποτρέψει τους περισσότερους τεχνολογικούς κολοσσούς από το να επιδιώξουν συμφωνίες μεγατόνων. Η τελευταία μεγάλη εξαγορά που ολοκληρώθηκε ήταν η συμφωνία της Microsoft 69 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εξαγορά της Activision Blizzard, της κατασκευάστριας εταιρείας του «Call of Duty», η οποία κατάφερε να περάσει τις ρυθμιστικές αρχές της Βρετανίας μόνο αφού συμφώνησε να παραιτηθεί από τα δικαιώματα streaming για τα παιχνίδια της Activision.
Τον Δεκέμβριο, η Adobe ανέβαλε τη συμφωνία ύψους 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την πλατφόρμα σχεδιαστών Figma που βασίζεται στο cloud, επικαλούμενη «μη σαφή πορεία» για τις αντιμονοπωλιακές εγκρίσεις στην Ευρώπη και τη Βρετανία. Οι ρυθμιστικές αρχές ανησυχούσαν για την ικανότητα των μικρότερων ανταγωνιστών της Figma να ανταγωνιστούν.
Πριν από τις διαβουλεύσεις με την HubSpot, η Google είχε αποφύγει τις μεγάλες εξαγορές. Η μεγαλύτερη συμφωνία της, η αγορά της Motorola Mobility έναντι 12,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, έγινε πριν από μια δεκαετία και πλέον.
Αυτό που έχει ωθήσει την Google προς μια μεγάλη συμφωνία είναι η διόγκωση των μετρητών της, ύψους 110 δισεκατομμυρίων δολαρίων, και η ανάγκη να αξιοποιήσει καλύτερα το κεφάλαιο για τη δημιουργία αποδόσεων. Ενώ επενδύει σε μεγάλο βαθμό στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως και οι ομόλογοί της, οι αποδόσεις των μετόχων της έχουν μείνει πίσω σε σχέση με εκείνες άλλων παικτών σε αυτόν τον χώρο, όπως η Microsoft και η Meta Platforms τους τελευταίους μήνες.
Ο William Kovacic, καθηγητής αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου George Washington, δήλωσε ότι η κυριαρχία της Google στην ηλεκτρονική αναζήτηση την αμαύρωσε στα μάτια των ρυθμιστικών αρχών ακόμη και σε τομείς όπου η εταιρεία δεν ανταγωνίζεται, όπως το λογισμικό CRM.
«Αν κλείσετε την πόρτα στις συγχωνεύσεις που θα μπορούσαν να επιτρέψουν σε έναν μη συμμετέχοντα ή έναν πιο αδύναμο συμμετέχοντα να αποκτήσει μεγαλύτερο πάτημα στην αγορά, αποσύρετε μια σημαντική πιθανή πηγή ανταγωνισμού στην αγορά», δήλωσε ο Kovacic.