THEPOWERGAME
Σε δοκιμή μπαίνει η νέα οδηγία της ΕΕ για την εποπτεία των μηχανών αναζήτησης του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εν όψει των ευρωεκλογών που είναι δρομολογημένες αυτόν τον Ιούνιο. Οι πλατφόρμες που δεν θα καταφέρουν να λάβουν αποτελεσματικά μέτρα για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και των deepfakes -των βίντεο που αναπαράγουν με τεχνητή νοημοσύνη την οπτική εικόνα προσωπικοτήτων με απώτερο στόχο την μετάδοση ψευδών ειδήσεων- κινδυνεύουν με πρόστιμο που μπορεί να φθάσει έως και το 6% του παγκόσμιου τζίρου τους.
Είναι η πρώτη φορά που λαμβάνονται νομικά μέτρα για την αποτελεσματικότερη διαχείριση περιεχομένου που αναρτάται από τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των μηχανών αναζήτησης. Η οδηγία της ΕΕ για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act, DSA), η οποία τίθεται σε εφαρμογή από την επόμενη εβδομάδα, αποκτά μεγαλύτερο ρόλο σε μια συγκυρία έντονων γεωπολιτικών εντάσεων.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει οδηγήσει στην κατάρρευση των σχέσεων ανάμεσα στην Δύση και τη Μόσχα. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την παραπληροφόρηση από πράκτορες της Ρωσίας με σκοπό την αποσταθεροποίηση των κυβερνήσεων και των πολιτικών συστημάτων στη Γηραιά Ήπειρο. Πρόσφατα ο επίτροπος για την εσωτερική αγορά, Τιερί Μπρετόν, τόνισε πως το 2024 ήταν ένα «κομβικό έτος» για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λόγω των εκλογών και θα πρέπει να μειωθούν οι κίνδυνοι στις εκλογικές διαδικασίες.
Ήδη υπάρχει ευρεία δυσαρέσκεια στην κοινή γνώμη από την αύξηση του κόστους διαβίωσης και την μετανάστευση έτσι όπως αποτυπώνεται στην ενίσχυση της δημοτικότητας των ακροδεξιών κομμάτων, τα οποία εκμεταλλεύονται αυτό το αρνητικό κλίμα για πολιτικές σκοπιμότητες. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η παραπληροφόρηση γιγαντώνεται. Το TikTok, το X που ήταν γνωστό ως Twitter, το Facebook και άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δημιουργούν γόνιμο έδαφος για τη μετάδοση πάσης φύσεως ψευδών ειδήσεων. Αξιωματούχοι των Βρυξελλών είπαν ανεπίσημα στους Financial Times πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι μηχανές αναζήτησης αναμένεται να εντείνουν τους ελέγχους στο περιεχόμενο που αναρτάται σε 23 διαφορετικές γλώσσες εντός ΕΕ.
«Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να δείξουν πως συμμορφώνονται ή να εξηγήσουν τι ακριβώς κάνουν για να διαχειριστούν τους κινδύνους», δήλωσε ένας αξιωματούχος στους Financial Times. Αξίζει να σημειωθεί αρχές Μαρτίου τέθηκε επίσης σε εφαρμογή η Οδηγία της ΕΕ για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), σκοπός της οποίας είναι η καταπολέμησης της μονοπωλιακής συμπεριφοράς των ψηφιακών κολοσσών.