THEPOWERGAME
Οι ραγδαίοι ρυθμοί ανάπτυξης του TikTok, του μέσου ανταλλαγής βίντεο, είχαν θορυβήσει τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ, διευθύνοντα σύμβουλο της Meta Platforms. Όμως ο ανταγωνισμός του TikTok ώθησε τη διοίκηση της Meta, η οποία επίσης κατέχει το Facebook και το WhatsApp, να ακονίσει τα αντανακλαστικά της. Πέρυσι, το Instagram απέκτησε προβάδισμα σε σχέση με το TikTok.
Οι νέες λήψεις (downloads) του Instagram αυξήθηκαν πέρυσι κατά 20% κατά 768 εκατ. χρήστες σε σχέση με έναν χρόνο πριν, ενώ αυτές του TikTok σημείωσαν μικρή άνοδο, της τάξεως των 733 εκατ. χρηστών ή κατά 4%. Αυτή η δυναμική του Instagram αποδίδεται στο «Reels», ένα ψηφιακό «εργαλείο» που προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργούν και να μοιράζονται σύντομα βίντεο όπως αυτά που προσέλκυσαν τα μέλη της γενιάς Ζ στο TikTok. Η Meta αύξησε, επίσης, τις επενδύσεις σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για να ενισχύσει την ακρίβεια των προτάσεων που κάνει ανά χρήστη. Υπάρχουν και άλλες ενδείξεις, που υποδεικνύουν πως το TikTok, ένα κινεζικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης που αξιοποιείται πια και από πολιτικούς για να προωθήσουν την ατζέντα τους, έχει εξαντλήσει τις προοπτικές ανάπτυξης του. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του δ’ τριμήνου του 2024. Οι ενεργοί χρήστες του Instagram έφθασαν τα 1,45 δισ., ανά μήνα, αντανακλώντας μια αύξηση της τάξεως των 13 εκατ. σε σχέση με το δ’ τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Sensor Tower και τους Financial Times. Στο 1,12 δισ. διαμορφώθηκε ο αριθμός των ενεργών χρηστών του TikTok το δ’ τρίμηνο του 2024, με πτώση κατά 12 εκατ. σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
H εταιρεία αναλύσεων OnlyAccounts.io προβλέπει πως το Instagram θα έχει επεκταθεί στο Διαδίκτυο κατά 17% έως το 2017 από τους 2,4 δισ. ενεργούς χρήστες, ανά μήνα, που καταγράφονται σήμερα. Αν και το Facebook έχει περισσότερους χρήστες, ανά μήνα, ξεπερνώντας τα 3 δισ., το Instagram είναι πιο προσφιλές μέσο, επισημαίνουν οι ειδικοί. Έρευνα της The Digital Global Overview καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι χρήστες του Instagram έχουν, επίσης, αυξήσει και τον χρόνο που δαπανούν στην εφαρμογή, αν και εκείνοι του TikTok είναι πιο αφοσιωμένοι. Συγκεκριμένα, οι χρήστες δαπάνησαν, κατά μέσον όρο, 95 λεπτά στο TikTok μέσα στο δ’ τρίμηνο του περσινού έτους έναντι των 62 λεπτών στο Instagram, των 30 λεπτών στο Χ και 19 λεπτών στο Snapchat.
Σε ανάλυση της Bernstein, στο μεταξύ, συμπεραίνεται πως το Instagram με την ιδιότητα της δημιουργίας βίντεο κατάφερε να κρατήσει ενεργό το ενδιαφέρον νέων χρηστών που, ενδεχομένως, να κατέληγαν στο TikTok. Τέλος, το Instagram επωφελήθηκε από την απόφαση του TikTok να μοιράζεται τα βίντεο με άλλες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.