THEPOWERGAME
Όταν το 1999 ένας καθηγητής, ένας βοηθός καθηγητή και δύο φοιτητές από το Τμήμα Μηχανολόγων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης έβαζαν τις βάσεις για την BETA CAE Systems, κανείς δεν φανταζόταν ότι η εταιρεία θα έφτανε κάποια στιγμή να πουλά τα προϊόντα της σε πέντε ηπείρους και να είναι βασικός συνεργάτης της NASA και της Formula 1, αλλά και κολοσσών όπως οι BMW, Mercedes, Rolls Royce, Honda, General Motors, Lockheed Martin, Stellantis, Renault Group, Volvo Cars.
Πολύ περισσότερο, κανείς δεν φανταζόταν ότι η ελληνική εταιρεία, με αφετηρία το Κάτω Σχολάρι Θεσσαλονίκης, θα έμπαινε στο στόχαστρο της εισηγμένης στον Nasdaq αμερικανικής Cadence, ενός τεχνολογικού κολοσσού με κεφαλαιοποίηση 83 δισ. δολαρίων, κύκλο εργασιών 4 δισ. δολαρίων και πάνω από 10.000 υπαλλήλους, ο οποίος θα διαθέσει 1,24 δισ. δολάρια για την απόκτησή της.
Το deal-μαμούθ ανακοινώθηκε επίσημα χθες και είναι η μεγαλύτερη εξαγορά τεχνολογικής εταιρείας στην Ελλάδα. Με τη συμφωνία να στέλνει ένα ηχηρό σήμα ότι η ελληνική καινοτομία μπορεί να κινητοποιήσει τεράστια κεφάλαια, αποσπώντας διεθνή ψήφο εμπιστοσύνης.
Η εταιρεία έχει ένα άκρως ειδικό αντικείμενο στον χώρο του software και δεν είναι τυχαίο ότι την έχουν χαρακτηρίσει «γιάφκα» καινοτομίας κι υψηλής τεχνολογίας. Η ΒΕΤΑ εξειδικεύεται στην εξέλιξη λογισμικού προεπεξεργασίας δεδομένων και μεθεπεξεργασίας αποτελεσμάτων ανάλυσης κατασκευών.
Με απλά λόγια, δημιουργεί λύσεις προσομοίωσης μηχανικής, που επιτρέπουν στις βιομηχανίες να ελέγχουν κρίσιμα στοιχεία ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, συμπεριφοράς κινητήρα, μείωσης θορύβου και αεροδυναμικής, πριν από το στάδιο της παραγωγής.
Από την απόρριψη στην απογείωση
Η ΒΕΤΑ, στο τιμόνι της οποίας βρίσκεται ο ένας εκ των τεσσάρων ιδρυτών της, Παναγιώτης Κουβράκης, ο οποίος ξεκίνησε αρχικά ακαδημαϊκή καριέρα, πριν περάσει στον χώρο της παραγωγής, έχει όλα τα χαρακτηριστικά που έχει ένα success story: πριν φτάσει να γίνει μια εταιρεία με παρουσία σε πέντε ηπείρους και τζίρο 90 εκατ. δολαρίων, οι προτάσεις της ιδρυτικής της ομάδας απορρίφθηκαν, είτε ως ανέφικτες είτε ως αχρείαστες.
Από εκείνες τις αρχικές αρνήσεις μέχρι το χθεσινό deal με την Cadence η ιδρυτική ομάδα πέτυχε πολλά σημαντικά ορόσημα. Το 2016 η εταιρεία μετέφερε τη φορολογική της έδρα στη Λουκέρνη της Ελβετίας, διατηρώντας στην Ελλάδα την παραγωγική της βάση, στο Κάτω Σχολάρι. Επίσης, διαθέτει παρουσία μέσω θυγατρικών σε Σουηδία, Τορίνο, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και σε Ιαπωνία, Ινδία, ΗΠΑ, Κίνα, και πρακτικά «οπουδήποτε στον κόσμο παράγονται αντικείμενα». Άλλωστε, το μότο του κ. Κουβράκη είναι το «φτάσε εκεί που δεν μπορείς», με την BETA να φτάνει όντως εκεί που ούτε οι ίδιοι οι ιδρυτές της φαντάζονταν!
Τι είδε η Cadence
Οι λύσεις της BETA CAE θα συμπληρώσουν και θα επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιο ανάλυσης συστημάτων της Cadence για τους κλάδους του αυτοκινήτου, της αεροδιαστημικής, της βιομηχανίας και της υγειονομικής περίθαλψης. Ο αμερικανικός κολοσσός, παγκόσμιος ηγέτης στον σχεδιασμό ηλεκτρονικών συστημάτων Cadence και ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές λογισμικού που χρησιμοποιείται στον σχεδιασμό τσιπ υπολογιστών, με την προσθήκη των τεχνολογιών της BETA θα επιταχύνει τη στρατηγική του, επεκτείνοντας το χαρτοφυλάκιο των συστημάτων του και ξεκλειδώνοντας μια ευκαιρία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Σύμφωνα με τους όρους της οριστικής συμφωνίας, η οποία αναμένεται να κλείσει το δεύτερο τρίμηνο του 2024, με την επιφύλαξη λήψης ρυθμιστικών εγκρίσεων, η Cadence θα καταβάλει περίπου 1,24 δισεκατομμύριο δολάρια για τη συναλλαγή, με το 60% να καταβάλλεται σε μετρητά και το 40% μέσω της έκδοσης κοινών μετοχών Cadence στους σημερινούς μετόχους της BETA CAE. Εκτιμάται μάλιστα ότι η ελληνική εταιρεία θα εισφέρει 40 εκατομμύρια δολάρια στα έσοδα της Cadence μόνο το 2024.
«Για περισσότερες από δύο δεκαετίες ηγούμαστε στην εξέλιξη της μηχανικής προσομοίωσης. Είμαστε ενθουσιασμένοι που θα γίνουμε μέλος της ομάδας της Cadence», σχολίασε ο Παναγιώτης Κουβράκης, πρόεδρος της BETA CAE.