THEPOWERGAME
Προ εξαμήνου κορυφαίο στέλεχος της εγχώριας αγοράς του e-commerce προέβλεπε ότι στο προσεχές μέλλον το 15-20% των παραγγελιών από ηλεκτρονικά καταστήματα, θα εξυπηρετούνται μέσα από εναλλακτικά κανάλια παράδοσης όπως smart lockers και pick up και drop off points.
Αυτή η εκτίμηση ίσως και να αποδειχθεί συντηρητική, με τα smart lockers να εξελίσσονται σε επενδυτικό Ελ Ντοράντο για τους παίκτες της εγχώριας αγοράς ταχυμεταφορών, οι οποίοι επιδίδονται σε μπαράζ επενδύσεων, με αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες θυρίδες να κατακλύζουν όχι μόνο τα αστικά κέντρα, αλλά και την ελληνική περιφέρεια.
Courier Center, BOX NOW, ACS, ΕΛΤΑ Courier, Skroutz κάνουν disrupt στην αγορά του last mile delivery, επενδύοντας στις αυτοματοποιημένες θυρίδες -smart lockers ή parcel lockers όπως είναι ο διεθνής όρος- μέσω των οποίων οι e-shoppers παραλαμβάνουν τις οι ίδιοι τις αγορές τους στον χρόνο που επιθυμούν.
Όπως προκύπτει από την έρευνα του powergame.gr και τα στοιχεία που διέθεσαν οι παίκτες της αγοράς, το πλέον εκτενές δίκτυο διαθέτει σήμερα στην Ελλάδα η BOX NOW, θυγατρική του Emma Capital Group, στην οποία ποσοστό 12,5% κατέχει ο Όμιλος Olympia. Έχοντας ήδη αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο αυτόματων μηχανημάτων παραλαβής δεμάτων στην Ελλάδα, επενδύοντας μέχρι τώρα 22 εκατ. ευρώ, η BOX NOW τρέχει με ρυθμό 920% (σσ αύξηση στα διακινούμενα δέματα), ενώ με την εκπνοή του 2023 επέκτεινε την παρουσία της στην Κύπρο με 120 lockers σε πρώτη φάση.
Σήμερα, η εταιρεία, που απασχολεί 240 εργαζόμενους, αν και μετρά μόλις δύο χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, αριθμεί 75.000 θυρίδες και 2.100 BOX NOW Lockers σε περισσότερες από 560 πόλεις/περιοχές της χώρας, με πληθυσμιακή κάλυψη που προσεγγίζει το 90%. Ο πήχης για το 2024, όπως μετέφεραν στο powergame.gr στελέχη της BOX NOW, μπαίνει στις 150.000 θυρίδες και τα 3.000 BOX NOW Lockers.
Lockers και στο Μετρό
Συνεχίζοντας την υλοποίηση της στρατηγικής της ανάπτυξης, η startup δίνει μάλιστα ραντεβού και στο Μετρό, εγκαθιστώντας από δύο lockers στους σταθμούς σε Μοναστηράκι, Ομόνοια και Πλατεία Αττικής, αλλά και σε Κηφισιά, Καλλιθέα, και Πειραιά. Κίνηση-ματ θεωρείται και η εγκατάσταση locker στη ναυαρχίδα της αλυσίδας Public στο Σύνταγμα.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΒΟΧ ΝΟW, Δημήτρη Ανδριώτη, το 2023 κλείνει για την εταιρεία με περισσότερους από 1 εκατ. πελάτες, τουλάχιστον 3 εκατ. παραδόσεις και συνεργασίες με πάνω από 1.700 e-shops. Εξίσου σημαντικό είναι το ποιοτικό χαρακτηριστικό ότι οι 95 στους 100 πελάτες βαθμολογούν τις παρεχόμενες υπηρεσίες με 9 ή 10 σε μέτρηση αξιολόγησης (NPS – Net Promoter Score).
Τα Αυτόματα Μηχανήματα Παραλαβής Δεμάτων της BOX NOW είναι τελείως αυτόνομα και λειτουργούν αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια, προσφέροντας έναν καινοτόμο και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο παράδοσης παραγγελιών. Τοποθετούνται σε κομβικά σημεία της πόλης, εξωτερικούς και εύκολα προσβάσιμους χώρους, ώστε ο καταναλωτής να έχει ο ίδιος πρόσβαση 24/7 στο δέμα του. Μάλιστα, ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να πραγματοποιήσει την αγορά του στο e-shop και να πληρώσει μόλις το δέμα παραδοθεί στο locker μέσω payment link.
ACS: Επενδύσεις 15 εκατ. ευρώ στα Smartpoint Lockers
Επενδύσεις της τάξης των 15 εκατ. ευρώ δρομολογεί η ACS για τη διευρύνση του δικτύου Smart Point Lockers, όπως ανακοίνωσε προ διμήνου ο Aπόστολος Γεωργαντζής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ACS και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Quest. Η ACS προχωρά με ταχείς ρυθμούς στον ψηφιακό μετασχηματισμό της, επενδύοντας στα ACS Smartpoint Lockers, έχοντας εγκαταστήσει ήδη 6.164 «έξυπνες» θυρίδες σε περίπου 181 σημεία σε όλη την Ελλάδα, με στόχο να αυξήσει την παρουσία της σε 400 σημεία τους επόμενους μήνες και σε 1.000 τα επόμενα χρόνια.
Ήδη, το 2023, η ACS προχώρησε σε παραγγελία επιπλέον 200 νέων ACS Smartpoint Lockers, «με σκοπό να έχει σχετική παρουσία σε όλες τις κεντρικές πόλεις της Ελλάδας, καθώς και να πυκνώσει την παρουσία της στα μεγάλα αστικά κέντρα, Αθήνας και Θεσσαλονίκης» -όπως μετέφεραν στο powergame.gr πηγές της εταιρείας. Εκτός από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, τα πλάνα επέκτασης του δικτύου περιλαμβάνουν πόλεις όπως Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Τρίκαλα και Βόλος.
Με τη χρήση των ACS Smartpoint Lockers, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν τις αποστολές τους 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, αποπληρώνοντας τα δέματα με αντικαταβολή με τη χρήση τραπεζικής κάρτας στο τερματικό POS, που είναι εγκατεστημένο πάνω στο ACS Smartpoint Locker. Η δυνατότητα αυτή αποτελεί, μάλιστα, καινοτομία της εταιρείας στην ελληνική αγορά, που ενισχύει ακόμα περισσότερο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη.
Η εταιρεία έχει δώσει μεγάλη έμφαση στην ευελιξία των Smartpoint Locker, δίνοντας, για παράδειγμα, στους καταναλωτές τη δυνατότητα να επιλέξουν το locker από το tracking του site, καθώς έχει ενεργοποιήσει τη δυνατότητα ανακατεύθυνσης της αποστολής σε κάποιο locker επιλογής του πελάτη, ώστε να την παραλάβει από εκεί.
«Με τη χρήση των ACS Smartpoint Lockers, το κατάστημα βελτιώνει σημαντικά τους χρόνους παράδοσης των δεμάτων του, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ποιότητα εξυπηρέτησης πελατών» αναφέρουν πηγές της εταιρείας. Όπως εξηγούν, με τις αυτόματες θυρίδες της ACS τα καταστήματα μπορούν να προσεγγίσουν διαφοροποιημένα κοινά που ψάχνουν τις νέες τάσεις και αγκαλιάζουν την τεχνολογία, να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά τους όγκους των αποστολών, αλλά και να επεκτείνουν την εμβέλεια της επιχείρησής τους σε ακόμα περισσότερα σημεία σε όλη την Ελλάδα.
Τα πλάνα για το 2024
Με γρήγορους ρυθμούς κινείται και η ανάπτυξη των Skroutz Points, που σήμερα είναι σήμερα εγκατεστημένα σε περίπου σε 1.550 σημεία σε
Αττική, Θεσσαλονίκη, Κόρινθο, Χαλκίδα και Λουτράκι. Σύμφωνα με πηγές προερχόμενες από την εταιρεία, η οποία μετρά ήδη περίπου 40 συνεργασίες εκτός Skroutz, υπάρχουν πλάνα περαιτέρω ανάπτυξης της παρουσίας της επί ελληνικού εδάφους το 2024.
Όπως μετέφεραν στο powergame.gr οι συγκεκριμένες πηγές, το πρώτο τρίμηνο του 2024 θα πρέπει να αναμένεται επέκταση των Skroutz Points στην Κρήτη, ενώ υπάρχουν έχουμε πλάνα για νέες ηπειρωτικές περιοχές και ενδεχομένως και για άλλα νησιά. Οι ίδιες πηγές, αναφερόμενες στη μέχρι σήμερα πορεία της υπηρεσίας των «έξυπνων» θυριδων έκαναν λόγο για περίπου 2,5 εκατ. παραγγελίες, που παραδόθηκαν μέσω Skroutz Point.
Από την πλευρά της, η ΕΛΤΑ Courier έχει εγκαταστήσει smart lockers σε επιλεγμένα σημεία, τεστάροντας επί του παρόντος τη νέα υπηρεσία. Αυτή τη στιγμή λειτουργεί το πιλοτικό πρόγραμμα με 40 θυρίδες, σε διάφορα σημεία, όπως μετρό, Πανεπιστήμια κλπ.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, τα data από τη μέχρι σήμερα λειτουργία τους αναλύονται, ενώ «τρέχει μελέτη προκειμένου τα ΕΛΤΑ να προχωρήσουν σε πύκνωση του δικτύου αυτού σε όλη τη χώρα το 2024. «Ο σχεδιασμός προβλέπει και άλλου τύπου εναλλακτικά spots παράδοσης αντικειμένων (αλυσίδες καταστημάτων κλπ) για ταχύτερη εξυπηρέτηση σε ένα πυκνό δίκτυο» αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Πλάνα για τις εναλλακτικές παραδόσεις έχει και η εταιρεία ταχυμεταφορών Courier Center, η οποία με την υπηρεσία Clever Point δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να μην περιμένει να έρθει το δέμα στον χώρο του, αλλά να το παραλαμβάνει όποτε τον εξυπηρετεί. Μέχρι σήμερα, η εταιρεία διατηρεί περί τα 650 clever points ανά την Ελλάδα.
Πόσες θυρίδες «σηκώνει» η Ελλάδα
Η αγορά των smart lockers στην Ελλάδα έχει γίνει εξαιρετικά κινητική τον τελευταίο έναν χρόνο, με την αύξηση των online αγορών και τα εγγενή προβλήματα στην αγορά του last mile delivery να έχουν παίξει καταλυτικό ρόλο σε αυτήν την κινητικότητα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕΤΤ, που έχει διενεργήσει δημόσια διαβούλευση για τις θυρίδες, η εγχώρια αγορά, δεδομένου του γεωγραφικού της αναγλύφου και της σημαντικής υστέρησης σε θέματα μεταφορών, μπορεί να «σηκώσει» τουλάχιστον 2.200, έως και 3.100 σημεία smart lockers.
Οι περαιτέρω επενδύσεις θα πρέπει να αναμένονται στην ελληνική περιφέρεια, αφού μέχρι σήμερα η γεωγραφική διασπορά της αγοράς είναι περιορισμένη, με την πλειονότητα των lockers να εντοπίζεται στα μεγάλα αστικά κέντρα. Η Ελλάδα, σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της ΕΕΤΤ, απέχει μακράν από άλλες ώριμες στα smart lockers ευρωπαϊκές αγορές. Για παράδειγμα, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 1,34 σημεία ανά 10.000 κατοίκους, ενώ υπάρχουν και χώρες που εντοπίζονται 3 σημεία αυτοματοποιημένων θυρίδων ανά 10.000 κατοίκους.