THEPOWERGAME
Η ψηφιακή αναπαραγωγή ενός εμπορικού κέντρου είναι η κεντρική ιδέα πίσω από τη δημιουργία της Temu, η οποία με έδρα τη Βοστώνη απειλεί σήμερα την πρωτοκαθεδρία της Amazon και της Walmart στην αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου των ΗΠΑ. Ο 43χρoνος Κολίν Χουάνγκ δημιούργησε προ οκταετίας μια πλατφόρμα όπου οι καταναλωτές μπορούν ενεργά να εξασφαλίζουν ευκαιρίες για τις αγορές τους μέσα από εφαρμογές που λειτουργούν σαν ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως είναι ο τροχός της τύχης ή ένα ενυδρείο σε ψηφιακή μορφή.
Γεννημένος στην πόλη Χαντζό της ανατολικής Κίνας, ο Χουάνγκ απέκτησε εμπειρία ως μηχανικός πληροφορικής της Google και της Microsoft πριν αποφασίσει να πειραματιστεί στον κόσμο των επιχειρήσεων. Ίδρυσε προ οκταετίας τον όμιλο PDD Holdings. Θυγατρικές είναι η Temu και η Pinduoduo, η οποία εδρεύει στη Σαγκάη και εν μέσω πανδημίας πρόσθεσε στην πλατφόρμα της την ηλεκτρονική πώληση αγροτικών προϊόντων, συντομεύοντας την πρόσβαση στους καταναλωτές.
Μολονότι ο Χουάνγκ παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην PDD Holdings το 2020, οι επιχειρηματικές του δραστηριότητες συνεχίζουν να αναπτύσσονται ραγδαία. Σε τέτοιον βαθμό, μάλιστα, που ο Τζακ Μα, ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος που έφερε εδώ και χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Κίνα με την ίδρυση της Alibaba, εξέπληξε το προσωπικό του στα τέλη Νοεμβρίου, συγχαίροντας σε εσωτερικό φόρουμ την Pinduoduo για τις επιδόσεις της. Ήταν μία από τις σπάνιες φορές που μίλησε δημόσια τα τελευταία χρόνια ο Μα, με τους ειδήμονες του κλάδου να επισημαίνουν πως έτσι προσπάθησε να καταδείξει την αμεσότητα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Alibaba.
Τα θετικά σχόλια του Μα δεν άργησαν να ταξιδέψουν στους επενδυτικούς κύκλους και σχεδόν αυτόματα οδήγησαν την κεφαλαιοποίησή της στα 196 δισ. δολάρια, υπερβαίνοντας αυτήν της Αlibaba στα 190 δισ. δολάρια. Η ταχύρρυθμη ανάπτυξη της PDD Holdings φαίνεται από το άλμα των πωλήσεών της. Αν και τα έσοδα του προηγούμενου τριμήνου αναλογούν μόνον στο ένα τρίτο αυτών της Alibaba, αυξήθηκαν κατά 94%. Στην περίπτωση της Alibaba σημειώθηκε άνοδος 9%. Η Pinduoduo έχει καταφέρει να καθιερωθεί στην καταναλωτική συνείδηση των Κινέζων, καθώς προσφέρει προϊόντα σε ελκυστικότερες τιμές και έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο μεταποίησης, ιδιαίτερα στην ένδυση, με αρκετά χαμηλότερο κόστος από ανταγωνιστές.
Σε ανάλογους βηματισμούς κινείται η Temu. Eνσωματώνει τις διεθνείς δραστηριότητες της PDD Holdings, η οποία μάλιστα μετέφερε τα κεντρικά γραφεία από τη Σαγκάη στο Δουβλίνο το 2023. Μόνον στις ΗΠΑ η Temu κατοχύρωσε 52 εκατ. ενεργούς χρήστες μέσα σε έναν χρόνο, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Sensor Tower και τη Wall Street Journal. Η Goldman Sachs υπολογίζει πως η ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων (gorss merchandise value) διαμορφώθηκε στα 6,5 δισ. δολάρια το τρίμηνο που έληξε τον Σεπτέμβριο, συμβάλλοντας στο 28% των εσόδων της PDD. Πηγές της αμερικανικής εφημερίδας θέλουν την Temu να μην αναπτύσσεται με την ίδια δυναμική στις ΗΠΑ το τρέχον τρίμηνο, ενώ επεκτείνεται σε νέες περιοχές, όπως η Μέση Ανατολή.
Η απήχηση της Temu ή της Pinduoduo, πάντως, καταδεικνύει πως οι καταναλωτές δέχονται πιέσεις, ανεξάρτητα από τη χώρα στην οποία βρίσκονται. Στον ανεπτυγμένο κόσμο ο πληθωρισμός έχει αναγκάσει τους καταναλωτές να αναζητούν διαρκώς ευκαιρίες, ενώ ο αποπληθωρισμός στην Κίνα επιβεβαιώνει πως οι πολίτες γίνονται συντηρητικοί με τις δαπάνες, λόγω της χαμηλής ανάπτυξης και της κρίσης στον κλάδο ακινήτων.