THEPOWERGAME
Καθορίστηκε για τα έτη 2012-2016 το Κόστος Καθολικής Υπηρεσίας (ΚΚΥ) στις τηλεπικοινωνίες στη χώρα μας από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Παράλληλα, η ρυθμιστική αρχή τηλεπικοινωνιών της χώρας, προχωρά στην αποτίμηση του ΚΚΥ για τα έτη 2017-2020. Το κόστος αυτό, για πρώτη φορά από το 2000 που απελευθερώθηκε η αγορά αφορά στην εταιρεία Forthnet και όχι στον ΟΤΕ.
Ταυτόχρονα, όλα δείχνουν ότι η ΕΕΤΤ εντός των επομένων εβδομάδων θα μεταβάλλει το περιεχόμενο της Καθολικής Υπηρεσίας στις τηλεπικοινωνίες. Η μεγάλη αλλαγή που έρχεται αφορά στην ένταξη της ευρυζωνικής πρόσβασης από σταθερό σημείο στην Καθολική Υπηρεσία. Αντίθετα από την άλλη πλευρά, θα αφαιρεθούν από το σετ υπηρεσιών που περιλαμβάνει σήμερα η καθολική υπηρεσία, οι υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου και δημόσιων τηλεφωνικών θαλάμων (καρτοτηλέφωνα). Πρόκειται βεβαίως για υπηρεσίες που πλέον θεωρούνται απαξιωμένες.
Έτσι, το νέο σετ επικοινωνιακών υπηρεσιών που θα περιληφθεί στην Καθολική Υπηρεσία -πιθανώς από το 2022 και μετά- θα περιλάβει τις υπηρεσίες τηλεφωνίας και ευρυζωνικής πρόσβασης από σταθερό σημείο. Η τηλεφωνία ούτως ή άλλως περιέχονταν στην καθολική υπηρεσία μέχρι σήμερα ενώ η μεγάλη αλλαγή αφορά στη προσθήκη της ευρυζωνική πρόσβαση μέσω σταθερού σημείου. Μάλιστα σε περίπτωση που η ευρυζωνική πρόσβαση σταθερού σημείου, αντικειμενικά δεν είναι εφικτή, π.χ. σε απομακρυσμένα χωριά, νησιά κ.λπ., η υποχρέωση του Φορέα Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΚΥ), θα είναι να την προσφέρει μέσω κινητού.
Οι αποφάσεις αυτές δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη. Πρόκειται ωστόσο να ληφθούν άμεσα. Προς την κατεύθυνση αυτή, δύο είναι τα ζητούμενα: πρώτον, ο καθορισμός της ελάχιστης εγγυημένης ταχύτητας πρόσβασης στο διαδίκτυο την οποία θα είναι υποχρεωμένος να προσφέρει ο ΦΚΥ και, δεύτερον, το πακέτο κινητής ευρυζωνικής πρόσβασης που θα δοθεί εναλλακτικά, εκεί όπου δεν υπάρχει δίκτυο σταθερής ευρυζωνικής πρόσβασης.
Αναφορικά με το πρώτο, δηλαδή την ελάχιστη εγγυημένη ταχύτητα πρόσβασης μέσω ΚΥ, κάποιες χώρες στην Ε.Ε. έχουν ορίσει το 1 Mbps (Ισπανία, Βέλγιο, Κροατία, Φινλανδία), κάποιες άλλες τα 4 Μbps (Μάλτα) και οι πιο προχωρημένοι τα 10 Mbps (Σουηδία, Ελβετία, Ην. Βασίλειο, Σλοβενία). Μάλιστα καθώς περνά ο χρόνος, όλοι μετακινούνται στο όριο των 10 Mbps.
Φυσιολογικά, όσο ανέρχεται η ελάχιστη ταχύτητα μετάδοσης, τόσο αυξάνει το κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας, δεδομένου ότι τα δίκτυα πρέπει να επεκταθούν και φτάσουν στα πιο ακραία (γεωγραφικά) σημεία, προσφέροντας υψηλές ταχύτητες. Αυτό σημαίνει περισσότερες επενδύσεις και μάλιστα χαμηλότερης απόδοσης.
Στη Ελλάδα το θέμα της ταχύτητας πρόσβασης στο διαδίκτυο μέσω ΚΥ δεν έχει ακόμη καθοριστεί. Οι προτάσεις για τον ορισμό της ελάχιστης ταχύτητας πρόσβασης είναι τα 4-10 Mbps, εκτός και αν η πολιτεία αποφασίσει να βγει μπροστά, ξεπρνώντας τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Επίσης οι προτάσεις για το ελάχιστο πακέτο σύνδεσης μέσω κινητού, εκεί όπου αξιοποιείται ως υποκατάστατο στην παροχή ευρυζωνικής πρόσβασης μέσω ΚΥ, αναμένεται να ορισθεί πέριξ των 30 GB το μήνα. Ο όγκος αυτός θεωρείται ως ο μέσος όρος χρήσης μιας σύνδεσης σταθερού σημείου.
Κόστος Καθολικής Υπηρεσίας 2012-2016
Για τα έτη 2012-2016, ΦΚΥ ήταν ο ΟΤΕ. Σύμφωνα με απόφαση της ΕΕΤΤ, το Κόστος ΚΥ για τα έτη αυτά καθορίσθηκε σε 36,8 εκατ. ευρώ και θα αποζημιωθεί από όλους τους παρόχους της αγοράς. Το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αποζημίωσης αφορά και στον ίδιο τον ΟΤΕ (αυτοαναφορικό) και σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, σχεδόν το 70% του ΚΚΥ, αντιστοιχεί στον ίδιο τον ΟΤΕ ως ΦΚΥ. Δεν ισχύει το ίδιο για την περίοδο 2017 έως σήμερα, όπου ΦΚΥ ορίσθηκε η Forthnet για την τηλεφωνία.
Τηλεπικοινωνίες: Kόστος Καθολικής Υπηρεσίας (2012-2016) | |||
Eτος | OTE* | EETT** | δ% |
2012 | 15,14 | 12,69 | -16% |
2013 | 21,20 | 7,29 | -66% |
2014 | 7,00 | 6,02 | -14% |
2015 | 9,25 | 6,63 | -28% |
2016 | 5,24 | 4,17 | -20% |
Σύνολο | 57,83 | 36,80 | -36% |
* Εισήγηση ΟΤΕ | |||
** Απόφαση ΕΕΤΤ | |||
Ποσά σε εκατ. ευρώ |
Η νέα προκήρυξη διαγωνισμού ορισμού του νέου ΦΚΥ που θα προσφέρει και τη ευρυζωνική πρόσβαση, εκτιμάται ότι δεν θα ελκύσει το ενδιαφέρον των τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Αυτό συμβαίνει αφενός επειδή θεωρούν χαμηλές τις αποζημιώσεις της παροχή ΚΥ, αφετέρου επειδή οι πάροχοι τείνουν να μην επιδιώκουν να αναλαμβάνουν τέτοιου είδους (δημόσιες) υποχρεώσεις. Στην περίπτωση αυτή, η ΕΕΤΤ θα ορίσει με δικά της κριτήρια το νέο ΦΚΥ, που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι ο κυρίαρχος πάροχος, δηλαδή ο ΟΤΕ.