EETT: Ο νέος εθνικός… τροχονόμος τρομοκρατικού περιεχομένου στο διαδίκτυο

Ο νέος ρόλος της ΕΕΤΤ ως «εκκαθαριστή» του τρομοκρατικού περιεχομένου (και όχι μόνον) οδηγεί σε αναβάθμιση του ρόλου της ανεξάρτητης αρχής

Ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ, καθηγητής Κώστας Μασσέλος © Eurokinissi

Η επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ και ειδικότερα ο τρόπος που έγινε αυτή ξύπνησε τα αντανακλαστικά της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Καθώς μάλιστα η πόλωση ανάμεσα στους υποστηρικτές και τους πολέμιους της ισλαμιστικής τρομοκρατίας της Χαμάς κορυφώνεται, με πεδίο σύγκρουσης και τα κοινωνικά δίκτυα και το Διαδίκτυο, τόσο η ελληνική κυβέρνηση, όσο και η Κομισιόν, φέρονται να επιθυμούν να παρέμβουν στον «πόλεμο» των πληροφοριών που διεξάγεται τις τελευταίες ημέρες.

Έτσι, μέσα σε λίγες ημέρες από την επίθεση των ισλαμιστών τρομοκρατών, η Ελληνική κυβέρνηση έφερε νόμο καταπολέμησης της διάδοσης του τρομοκρατικού περιεχομένου στο Διαδίκτυο. Παράλληλα, ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, με σύσταση του (20 Οκτωβρίου 2023) ζητεί από τα κράτη-μέλη να επιταχύνουν την εφαρμογή του Κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Service Act, DSA), που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από 17 Φεβρουαρίου 2024.

Ο Κανονισμός (EE) 2265/2022 κυρώθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο και ορίζει την πλήρη εφαρμογή του από τα κράτη-μέλη τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Στόχος του είναι το επιβλαβές περιεχόμενο και η προστασία των καταναλωτών, της δημοκρατίας, της ασφάλειας των πολιτών, της υγείας κ.ο.κ. από τα λεγόμενα fake news (και όχι μόνον).

Στη σύστασή του ο Τιερί Μπρετόν αναφέρει ότι, επειδή με τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και με την τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ ο κόσμος βιώνει μια άνευ προηγουμένου περίοδο σύγκρουσης και αστάθειας και την ευρεία εμβέλεια και του σημαντικού ρόλου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη συγκεκριμένη σύγκρουση, ζητεί από τα κράτη-μέλη να προχωρήσουν στην ενεργοποίηση των διατάξεων του Κανονισμού DSA.

Ουσιαστικά καλείται κάθε κράτος-μέλος να ενεργοποιήσει τον εθνικό ανεξάρτητο συντονιστή ψηφιακών υπηρεσιών (για τα κράτη-μέλη που δεν τον έχουν ορίσει), να ορίσει εθνικό εκπρόσωπο σε ένα άτυπο, μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου 2024, συμβούλιο συντονισμού των ψηφιακών υπηρεσιών και να ξεκινήσει η από κοινού συνεργασία στον περιορισμό του επιβλαβούς περιεχομένου.

Ουσιαστικός στόχος του άτυπου συμβουλίου συντονισμού ψηφιακών υπηρεσιών θα είναι το τρομοκρατικό περιεχόμενο, δηλαδή υλικό που υποκινεί τη διάπραξη τρομοκρατικού αδικήματος, φυλετικού και θρησκευτικού μίσους, περιεχόμενο που εξυμνεί τρομοκρατικές ενέργειες, συνηγορεί στη διάπραξη τέτοιων αδικημάτων, ζητεί τη διάπραξή τους, παρέχει οδηγίες για την κατασκευή όπλων για τρομοκρατικούς σκοπούς κ.ο.κ.

Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ορίσει τον εθνικό ανεξάρτητο συντονιστή ψηφιακών υπηρεσιών στο πλαίσιο του Κανονισμού (EE) 2265/2022. Ωστόσο, άτυπα τον ρόλο αυτόν διαδραματίζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Εκτιμάται ότι στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο θα μεταφερθεί ο νέος Κανονισμός DSA και η ΕΕΤΤ θα είναι ο εθνικός εκπρόσωπος του δικτύου καταπολέμησης του επιβλαβούς περιεχομένου της ΕΕ.

Επιπλέον, η κυβέρνηση πρέπει να ορίσει και τον εθνικό εκπρόσωπο (φυσικό πρόσωπο) που θα συμμετέχει στο άτυπο συμβούλιο συντονισμού των ψηφιακών υπηρεσιών της ΕΕ μέχρι να οριστεί το επίσημο μέλος του συμβουλίου. Το πιο πιθανό είναι το μέλος αυτό να προέρχεται από την ΕΕΤΤ ή τις αστυνομικές Αρχές.

Πάντως, η χώρα φαίνεται να αφυπνίζεται για το θέμα του τρομοκρατικού περιεχομένου. Λίγες ημέρες μετά τη σύσταση Μπρετόν για το DSA, o Έλληνας υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, παρουσίασε το εθνικό θεσμικό πλαίσιο που αφορά αποκλειστικά τη διάδοση του τρομοκρατικού περιεχομένου.

Πρόκειται για το σχέδιο νόμου «Εφαρμογή διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/784 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2021 σχετικά με την πρόληψη της διάδοσης τρομοκρατικού περιεχομένου στο Διαδίκτυο», που παρουσιάστηκε στο opengov.gr και αποτελεί αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης.

Η ανάρτηση αυτή δεν είναι άμοιρη των εξελίξεων που σημειώνονται στη Μέση Ανατολή. Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2021/784 θεωρητικά έπρεπε να ισχύσει στη χώρα μας από τον Ιούνιο του 2022. Ωστόσο, όπως συμβαίνει συχνά, καθυστέρησε και όλα δείχνουν ότι ήρθε εσπευσμένα από το υπουργείο Δικαιοσύνης, μετά την τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς. Σύμφωνα με τις διατάξεις, η ΕΕΤΤ ορίζεται αρμόδια, κατόπιν δικαστικής εντολής, να κλείνει ιστοτόπους, να αφαιρεί περιεχόμενό τους κ.ο.κ.

Ο νέος ρόλος της ΕΕΤΤ ως «εκκαθαριστή» του τρομοκρατικού περιεχομένου (και όχι μόνον) στη χώρα μας οδηγεί σε αναβάθμιση του ρόλου της ανεξάρτητης Αρχής, για την οποία θα διατεθούν νέοι πόροι, κυρίως προσωπικό, δεδομένου ότι η ανεξάρτητη Αρχή είναι ιδιαίτερα πλούσια, με έσοδα που φτάνουν τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως. Επίσης, θα πρέπει να αναβαθμίσει το είδος της συνεργασίας της με τις δικαστικές και αστυνομικές Αρχές, προκειμένου να φέρει εις πέρας το έργο.

DIMAND
-0.24%
8.30
ΕΛΣΤΡ
-1.30%
2.27
ΚΥΡΙΟ
-2.61%
0.97
ΟΛΠ
-1.55%
31.75
CENER
-0.85%
9.36
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.17
ΕΕΕ
-0.10%
40.84
ΟΛΥΜΠ
-1.19%
2.50
ΙΚΤΙΝ
-0.44%
0.34
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
6.54%
1.14
ΜΥΤΙΛ
0.88%
36.82
ΟΤΟΕΛ
1.64%
11.18
ΕΒΡΟΦ
0.55%
1.83
ΡΕΒΟΙΛ
-1.47%
1.68
ΜΟΝΤΑ
0.55%
3.68
ΠΑΙΡ
-1.88%
0.94
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.27
ΑΡΑΙΓ
0.82%
11.02
ΜΙΝ
0.00%
0.50
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0.26%
3.84
ΤΕΝΕΡΓ
-1.09%
20.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
7.20
ΙΝΛΙΦ
-0.84%
4.70
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.00
ΤΡΑΣΤΟΡ
2.36%
1.30
ΠΕΙΡ
1.70%
4.78
ΠΡΔ
5.76%
0.29
ΦΡΛΚ
-0.97%
4.10
AKTR
0.97%
5.23
ΛΑΜΔΑ
-1.37%
6.46
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.12%
1.61
ΚΑΡΕΛ
-3.03%
320.00
ΙΝΤΚΑ
1.31%
3.09
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-3.23%
0.60
ΒΙΟΚΑ
-0.59%
1.69
ΟΛΘ
0.00%
27.90
ΚΟΥΑΛ
-0.63%
1.26
ΝΑΚΑΣ
0.66%
3.06
ΙΝΤΕΚ
-0.65%
6.10
ΝΑΥΠ
6.22%
0.82
ΜΕΒΑ
0.00%
4.08
ΠΕΤΡΟ
0.00%
7.90
ΚΕΚΡ
0.79%
1.28
ΠΡΟΦ
1.39%
5.10
BOCHGR
-0.36%
5.48
ΕΥΔΑΠ
0.51%
5.94
ΜΟΤΟ
0.73%
2.75
ΦΡΙΓΟ
0.83%
0.24
ΜΠΡΙΚ
-0.42%
2.36
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0.83%
5.95
ΔΟΜΙΚ
-2.28%
2.57
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
-0.45%
0.44
ΜΕΝΤΙ
1.36%
2.23
ΜΕΡΚΟ
-1.55%
38.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
-0.61%
3.25
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.40
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.38%
0.80
ΟΤΕ
1.07%
15.10
ΔΕΗ
-0.69%
12.91
ΕΛΙΝ
0.47%
2.14
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΜΠΤΚ
-9.84%
0.55
AEM
3.03%
4.78
ΑΣΚΟ
0.96%
3.17
ΙΝΛΟΤ
1.18%
1.03
ΛΑΒΙ
1.01%
0.80
ΕΣΥΜΒ
0.44%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.20
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.80
ΑΝΔΡΟ
0.93%
6.50
ΔΑΑ
-0.48%
8.79
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.60%
1.68
ΚΡΙ
0.00%
15.50
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.20%
5.03
ΠΛΑΘ
0.00%
3.89
ΙΛΥΔΑ
-1.51%
1.63
ΕΚΤΕΡ
-0.51%
1.96
ΒΙΟ
-1.05%
5.68
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
TITC
-1.48%
40.00
ΜΟΗ
-0.09%
21.40
ΣΙΔΜΑ
-0.66%
1.51
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
10.00%
0.40
ΑΔΜΗΕ
-1.13%
2.62
ΒΙΟΣΚ
-1.68%
1.46
ΙΑΤΡ
-0.53%
1.89
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
-6.69%
0.56
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-0.84%
5.93
ΕΧΑΕ
0.10%
4.96
ΠΑΠ
1.57%
2.58
ΟΠΑΠ
-0.12%
17.07
ΑΒΑΞ
-1.64%
2.10
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.42%
2.35
ΜΠΕΛΑ
2.25%
26.40
ΣΑΡ
-0.46%
12.90
ΔΑΙΟΣ
0.57%
3.54
ΕΛΠΕ
-0.19%
7.85
ΕΥΡΩΒ
-2.61%
2.43
ΜΑΘΙΟ
2.58%
0.72
ΑΛΜΥ
3.30%
4.38
NOVAL
1.19%
2.55
ΑΤΤ
1.12%
0.72
ΧΑΙΔΕ
-2.92%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.34
ΕΛΒΕ
-7.02%
5.30
ΕΛΧΑ
-2.34%
2.09
ΒΙΟΤ
-9.60%
0.23
OPTIMA
0.00%
14.62
ΓΕΒΚΑ
-1.34%
1.47
ΦΛΕΞΟ
-0.65%
7.65
ΑΤΕΚ
9.09%
1.20
ΠΡΕΜΙΑ
-0.32%
1.26
ΣΠΕΙΣ
-2.83%
5.50
ΕΛΛ
-1.35%
14.60
CNLCAP
0.00%
7.00
ΑΚΡΙΤ
6.76%
0.79
ΜΙΓ
-1.24%
2.79
ΑΛΦΑ
-1.36%
2.02
ΤΖΚΑ
0.00%
1.36
ΕΛΤΟΝ
-1.67%
1.77
ΣΕΝΤΡ
-0.59%
0.34
ΛΕΒΚ
-4.35%
0.22
ΑΒΕ
0.00%
0.42
ΞΥΛΚ
0.38%
0.26
ΕΤΕ
1.28%
9.50
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.22%
18.58
ΠΛΑΚΡ
-1.32%
14.90