THEPOWERGAME
Θα πληρώνατε ποτέ συνδρομή για να έχετε πρόσβαση στο Faceboοk ή το Instagram ή και τα δύο μαζί; Ίσως αυτή η εποχή να είναι κοντύτερα από ποτέ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της Wall Street Journal.
Ο Έλον Μασκ εισήγαγε πρώτος την έννοια της συνδρομής στα social media, καθιερώνοντας αντίτιμο έναντι παροχής συγκεκριμένων υπηρεσιών από την πλατφόρμα που σήμερα ονομάζεται Χ. Η μαζική φυγή των διαφημιζόμενων αφού αγόρασε το Twitter τον ανάγκασε να αναζητήσει νέες πηγές εσόδων. Σήμερα η Meta Platforms εξετάζει μια ανάλογη πολιτική, για διαφορετικούς λόγους.
Κάποτε η σχέση των χρηστών του Διαδικτύου με τα διαφημιστικά έσοδα των τεχνολογικών κολοσσών ήταν ομιχλώδης και αόριστη. Η άμεση σχέση του «ψηφιακού προφίλ» των χρηστών με τα διαφημιστικά έσοδα των κολοσσών του Internet έγινε εμφανής από την απόφαση της Apple προ διετίας να αφήνει κάθε χρήστη να αποφασίζει εάν επιθυμεί την παρακολούθηση των περιηγήσεών του στο λειτουργικό σύστημα iOS14 των iPhone και iPad.
Η αντίδραση της Meta Platforms ήταν τότε άμεση, με τον διευθύνοντα σύμβουλο, Μάρκ Ζάκερμπεγκ, να προειδοποιεί για μεγάλη πτώση των διαφημιστικών εσόδων από τη νέα πολιτική απορρήτου της Apple. Σήμερα η Meta Platforms εξετάζει να καθιερώσει τη συνδρομή στους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης WhatsApp, Facebook και Instagram στην Ευρώπη, εάν δεν επιθυμούν τις εξατομικευμένες διαφημίσεις, σύμφωνα με τη Wall Street Journal. H Meta Platforms καταλήγει σε αυτήν την τακτική, αφού οι αρμόδιες αρχές της ΕΕ αποφάσισαν πως δεν θα πρέπει να ζητεί από τους χρήστες να συναινούν σε εξατομικευμένες διαφημίσεις βάσει των περιηγήσεών τους μέσα από τους γενικούς όρους χρήσης (terms of service) των υπηρεσιών του ομίλου.
Επί σειρά ετών η Meta επέτρεπε στους χρήστες να αποφασίζουν εάν επιθυμούν τις εξατομικευμένες διαφημίσεις από τα προσωπικά τους δεδομένα που είχαν συλλεχθεί από άλλες ιστοσελίδες. Αλλά δεν παρέχει ανάλογη επιλογή για τις διαφημίσεις που απορρέουν από δεδομένα περιήγησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του ομίλου, όπως τα βίντεο που αναρτώνται στους λογαριασμούς του Instagram.
Πηγές της αμερικανικής εφημερίδας αποκάλυψαν πως ο τεχνολογικός κολοσσός, παραδείγματος χάριν, εξετάζει την επιβολή μηνιαίας συνδρομής της τάξεως των 14 δολαρίων για τη χρήση του Instagram στα κινητά τηλέφωνα. Περίπου 10 δολάρια σκοπεύει να χρεώνει για την πρόσβαση των χρηστών του Facebook και του Instagram μέσα από προσωπικούς υπολογιστές. Μια τέτοια πολιτική έρχεται σε πλήρη αντίθεση με παλαιότερους ισχυρισμούς του Ζάκερμπργκ πως η πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του ομίλου θα ήταν δωρεάν. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη βέβαιο εάν οι Βρυξέλλες θα εγκρίνουν αυτήν την πολιτική. Μπορεί να μη συμβαδίζει με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ.
Η χρήση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Διαδικτύου αποτελεί κεντρικό ζήτημα στη διαμάχη για την ισχύ αλλά και το μοντέλο λειτουργίας των τεχνολογικών κολοσσών. Αναμφίβολα είναι η βασική πηγή των εσόδων της Alphabet, της Meta Platforms και άλλων ψηφιακών ομίλων, εκτός αυτών που λειτουργούν αμιγώς με συνδρομές, όπως το Netflix και το Spotify. Δίχως την αξιοποίηση των προσωπικών δεδομένων, ο κλάδος της ψηφιακής τεχνολογίας θα πρέπει να βρει νέο μοντέλο επιβίωσης.