THEPOWERGAME
Η Google βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα αγωγή πολλών δισεκατομμυρίων λιρών από καταναλωτές της Βρετανίας, οι οποίοι κατηγορούν την εταιρεία ότι συνέβαλε στην αύξηση των τιμών του κόστους ζωής, σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας theguardian.
Η αγωγή, εξ ονόματος κάθε καταναλωτή στη Βρετανία, αναφέρει ότι η Google κατέπνιξε τον ανταγωνισμό στην αγορά μηχανών αναζήτησης, γεγονός που προκάλεσε την αύξηση των τιμών σε ολόκληρη τη βρετανική οικονομία.
Η αγωγή που κατατέθηκε στο Competition Appeal Tribunal υποστηρίζει ότι η Google παραβίασε τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού και αύξησε το κόστος ζωής για κάθε καταναλωτή του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σύμφωνα με την αγωγή, η Google κατηγορείται ότι απέκλεισε τον ανταγωνισμό στις αναζητήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων και ότι χρησιμοποίησε την κυριαρχία της στην αγορά για να αυξήσει τις τιμές που πληρώνουν οι διαφημιζόμενοι για τη θέση τους στη σελίδα αναζήτησης της Google. Οι τιμές αυτές μετακυλίονται στη συνέχεια στους καταναλωτές.
Η ομαδική αγωγή χρηματοδοτείται από την Hereford Litigation, έναν παγκόσμιο χρηματοδότη εμπορικών αγωγών. Η Nikki Stopford, συνιδρύτρια της Consumer Voice, μιας εκστρατείας για τα δικαιώματα των καταναλωτών και εκπρόσωπος της ομάδας στην αγωγή, δήλωσε: «Αυτή η αγωγή αποσκοπεί στην αποκατάσταση της ισορροπίας – όχι μόνο με το να πάρουν πίσω οι άνθρωποι αυτά που τους οφείλονται, αλλά και με το να λογοδοτήσει η Google για τις ενέργειές της».
Εκτιμώμενη αποζημίωση ύψους 7,3 δισεκατομμυρίων λιρών (8,5 δισ. ευρώ) έχει ζητηθεί για περίπου 65 εκατομμύρια χρήστες του Ηνωμένου Βασιλείου άνω των 16 ετών, δηλαδή τουλάχιστον 100 λίρες ανά άτομο κατά μέσο όρο.
Νωρίτερα φέτος, το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης και οκτώ πολιτείες κατέθεσαν αγωγές κατά της Google με αφορμή ισχυρισμούς ότι η εταιρεία καταχράστηκε την κυριαρχία της στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου (CMA) έχει επίσης ξεκινήσει έρευνα για το κατά πόσον η Google έχει καταχραστεί τη δεσπόζουσα θέση της μέσω της συμπεριφοράς της στον τομέα της τεχνολογίας διαφημίσεων.
Σύμφωνα με την CMA, το 2019, η Google πλήρωσε στην Apple περίπου 1,2 δισ. στερλίνες για να εξασφαλίσει την προεπιλεγμένη κατάσταση στο Safari μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στη μήνυση, η Google κατηγορείται ότι συνωστίζει τις σελίδες αναζήτησης με πληρωμένες διαφημίσεις – πιέζοντας τις εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα για «κλικ», αντί να εξαρτώνται από τους καταναλωτές που βρίσκουν μόνοι τους τις ιστοσελίδες τους. Η αγωγή υποστηρίζει ότι μια πιο ανταγωνιστική μηχανή αναζήτησης θα επέλεγε τις διαφημίσεις περισσότερο με βάση τη συνάφεια με τον χρήστη παρά με βάση την τιμή που καταβάλλει ο διαφημιζόμενος.
Η αγωγή αναφέρει ότι οι εμπορικές συμφωνίες μεταξύ της Google και της Apple για να διασφαλιστεί ότι η Google ήταν η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης για το πρόγραμμα περιήγησης Safari που είναι προεγκατεστημένο με το iOS, το λειτουργικό σύστημα iPhone της Apple, συνέβαλαν στο να μπορέσει η Google να διατηρήσει την κυρίαρχη θέση της στα κινητά τηλέφωνα.
Οι διαφημίσεις της Google απέφεραν έσοδα άνω των 224 δισ. δολαρίων το 2022, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 80% των εσόδων της μητρικής εταιρείας Alphabet (283 δισ. δολάρια το 2022).
Ο Stopford είπε: «Έτσι είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης σε όλα σχεδόν τα κινητά τηλέφωνα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά για να χρεώνει τους διαφημιζόμενους περισσότερο από ό,τι αν η αγορά ήταν ανταγωνιστική – για παράδειγμα, για τους χορηγούμενους συνδέσμους που βλέπετε όταν χρησιμοποιείτε τη Google για να αναζητήσετε κάτι. Οι διαφημιζόμενοι έχουν αναπόφευκτα μετακυλήσει αυτό το υψηλότερο κόστος στους αγοραστές».
Ο Luke Streatfeild, εταίρος της νομικής εταιρείας Hausfeld, ο οποίος είναι επικεφαλής της δικαστικής διαδικασίας, δήλωσε: «Η Google παρέχει μια σπουδαία υπηρεσία, αλλά δεν είναι δωρεάν. Αντίθετα, η αγωγή αυτή λέει ότι η Google έχει πνίξει τον ανταγωνισμό στις μηχανές αναζήτησης εδώ και χρόνια, σε βάρος των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της – και, τελικά, των καταναλωτών. Η έλλειψη ανταγωνισμού οδηγεί σε υψηλότερες τιμές και φτωχότερη ποιότητα, και οι επιπτώσεις αυτού γίνονται αισθητές σε ολόκληρη την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου».
Εκπρόσωπος της Google δήλωσε: «Η Google δεν έχει καμία σχέση με τις υπηρεσίες της: «Η υπόθεση αυτή είναι κερδοσκοπική και καιροσκοπική – θα επιχειρηματολογήσουμε σθεναρά εναντίον της. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την Google επειδή είναι χρήσιμη. Βγάζουμε χρήματα μόνο αν οι διαφημίσεις είναι χρήσιμες και σχετικές, όπως υποδεικνύεται από τα κλικ – σε μια τιμή που καθορίζεται από μια δημοπρασία σε πραγματικό χρόνο.
«Η διαφήμιση παίζει καθοριστικό ρόλο στο να βοηθά τους ανθρώπους να ανακαλύπτουν νέες επιχειρήσεις, νέους σκοπούς και νέα προϊόντα», συμπλήρωσε.