THEPOWERGAME
Ο αντίπαλος της ευρωπαϊκής Stripe, η ολλανδική εταιρεία πληρωμών, η fintech Adyen, είδε 20 δισεκατομμύρια δολάρια να εξανεμίζονται από την αξία της μέσα σε μία μόνο ημέρα. Οι μετοχές της Adyen κατέρρευσαν κατά 39% την Πέμπτη, μετά την ανακοίνωση της πιο αργής αύξησης των εσόδων της στα χρονικά.
Η Adyen, που εισήχθη στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ το 2018, βρισκόταν σε ένα κύμα ανάπτυξης στον τομέα της τεχνολογίας της Ευρώπης και ανέκοψε τον ανταγωνισμό από τον μεγάλο ανταγωνιστή της στις ΗΠΑ, την PayPal. Έκτοτε, η εταιρεία έχει περάσει μια ταραχώδη πορεία, συμπεριλαμβανομένης μιας παγκόσμιας πανδημίας που έριξε σημαντικά τον όγκο των ταξιδιωτικών πελατών.
Η εταιρεία επεκτάθηκε επιθετικά στη Βόρεια Αμερική, όπου είχαν την έδρας τους ορισμένοι από τους πιο προβεβλημένους εμπόρους της, και προσέλαβε εκατοντάδες υπαλλήλους για να επιταχύνει την ανάπτυξη.
Καθώς το μακροοικονομικό περιβάλλον άλλαξε το 2023, η στρατηγική ανάπτυξης της Adyen αμφισβητήθηκε σε μεγάλο βαθμό.
Οι μετοχές σημείωσαν βουτιά 39% την Πέμπτη
Οι μετοχές της εταιρείας κατέρρευσαν κατά 39% την Πέμπτη, διαγράφοντας 20 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της Adyen, καθώς οι επενδυτές πώλησαν τη μετοχή μετά την ανακοίνωση της εταιρείας για την πιο αργή αύξηση των εσόδων της στα χρονικά.
Η μετοχή έκλεισε με περαιτέρω πτώση 2,9% την Παρασκευή μετά την κατακόρυφη πτώση της Πέμπτης.
Ποια είναι η Adyen;
Προσδιορισμένη ως μία από τις 200 κορυφαίες παγκόσμιες εταιρείες fintech παγκοσμίως από το CNBC και τη Statista, η Adyen είναι μια εταιρεία υπηρεσιών πληρωμών που συνεργάζεται με πελάτες όπως η Netflix, Meta και Spotify.
Πωλεί επίσης συστήματα point-of-sale για φυσικά καταστήματα και διαχειρίζεται πληρωμές online και in store.
Περισσότερο από έναν επεξεργαστή, η Adyen είναι αυτό που είναι γνωστό ως πύλη πληρωμών – που σημαίνει ότι χρησιμοποιεί τεχνολογία για να επιτρέψει στους εμπόρους να λαμβάνουν πληρωμές με κάρτες και συναλλαγές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Η εταιρεία παίρνει ένα μικρό μερίδιο από κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας της.
Συνιδρύθηκε από τον Pieter van der Does, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, και τον Arnout Schuijff, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο τεχνολογίας.
Τι συνέβη;
Η Adyen ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του έτους που ήταν πολύ κατώτερα των προσδοκιών. Τα έσοδα της εταιρείας ύψους 739,1 εκατ. ευρώ (804,3 εκατ. δολάρια) για την περίοδο αυξήθηκαν κατά 21% σε ετήσια βάση – αλλά παρουσίασαν την πιο αργή αύξηση των πωλήσεων της Adyen στα χρονικά.
Οι αναλυτές ανέμεναν έσοδα 853,6 εκατ. ευρώ και αύξηση 40% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Eikon Refinitiv.
Η Adyen θεωρείται συνήθως ως μετοχή ανάπτυξης, αφού ανέφερε σταθερά αύξηση εσόδων 26% σε κάθε εξαμηνιαία περίοδο από το ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο το 2018.
«Με τον υψηλότερο πληθωρισμό, που οδηγεί σε υψηλότερα επιτόκια, υπήρξε μια μικρή μετατόπιση της εστίασης – λιγότερη εστίαση στην ανάπτυξη, μεγαλύτερη εστίαση στην κατώτατη γραμμή», δήλωσε ο Ethan Tandowsky, Chief Financial Officer της Adyen, στο του CNBC την Πέμπτη.
Ο Tandowsky επέμεινε ότι η εταιρεία είχε «περιορισμένη απομάκρυνση» και ότι κανένας από τους μεγάλους πελάτες της δεν εγκατέλειψε την πλατφόρμα.
Ωστόσο, οι ανησυχίες ότι οι ανταγωνιστές στις τοπικές αγορές, ιδίως στη Βόρεια Αμερική, εισβάλλουν με φθηνότερες προσφορές έχουν επιβαρύνει σημαντικά τις προοπτικές της εταιρείας.
Η Adyen ανέφερε σε επιστολή προς τους μετόχους της αυτή την εβδομάδα ότι το περιθώριο κέρδους EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) μειώθηκε στο 43% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 59% την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.
Η εταιρεία δήλωσε ότι αυτό οφείλεται στην ηπιότερη ανάπτυξη στη Βόρεια Αμερική και στο υψηλότερο κόστος απασχόλησης, όπως οι μισθοί, καθώς αύξησε τις προσλήψεις κατά τη διάρκεια της περιόδου.
Ο Tandowsky επέμεινε ότι η εταιρεία είχε δώσει μεγαλύτερη έμφαση στη «λειτουργικότητα» από τους ανταγωνιστές της, παρόλο που οι εν λόγω ανταγωνιστές μπορεί να προσφέρουν φθηνότερες υπηρεσίες.
«Η αποτελεσματικότητα με την οποία μπορούμε να αναπτύξουμε νέες λειτουργίες, λειτουργίες που ξεπερνούν τις αντίστοιχες των ανταγωνιστών μας, θα μας οδηγήσει στην απόκτηση του μεριδίου αγοράς που αναμένουμε».
Διαρθρωτικές προκλήσεις
Στο επίκεντρο των προβλημάτων της Adyen βρίσκεται μια επιχείρηση που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προθυμία των πελατών να παραμείνουν σε μια ενιαία πλατφόρμα για όλες τις ανάγκες πληρωμών τους. Η εταιρεία πρέπει επίσης να πείσει αυτούς τους χρήστες ότι αυτό που πουλάει είναι καλύτερο από αυτό που προσφέρει ένας ανταγωνιστής.
Στην εξαμηνιαία έκθεσή της για το 2023, η Adyen ανέφερε ότι πολλοί από τους πελάτες της στη Βόρεια Αμερική μειώνουν τις δαπάνες για να αντέξουν τις οικονομικές πιέσεις, όπως η αύξηση των επιτοκίων και ο υψηλότερος πληθωρισμός.
«Οι επιχειρηματικές επιχειρήσεις έδωσαν προτεραιότητα στη βελτιστοποίηση του κόστους, ενώ ο ανταγωνισμός για ψηφιακούς όγκους στην περιοχή παρείχε εξοικονόμηση πάνω από τη λειτουργικότητα», ανέφερε η Adyen σε επιστολή προς τους μετόχους.
«Αυτές οι δυναμικές δεν είναι καινούργιες και οι online όγκοι είναι πιο εύκολο να μεταβούν μπρος-πίσω. Εν μέσω αυτών των εξελίξεων, συνεχίσαμε συνειδητά να τιμολογούμε για την αξία που φέρνουμε».
Η Adyen δήλωσε επίσης ότι η κερδοφορία της είχε υποφέρει από την πίεση για επιθετική αύξηση των προσλήψεων. Τα EBITDA ανήλθαν σε 320 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 10% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Η Adyen προσέλαβε 551 υπαλλήλους το πρώτο εξάμηνο του έτους, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης σε 3.883.
Ορισμένοι από τους ανταγωνιστές της εταιρείας έχουν μειώσει σημαντικά τις προσλήψεις. Τον Νοέμβριο του 2022, η Stripe απέλυσε το 14% του εργατικού της δυναμικού, δηλαδή περίπου 1.100 άτομα.
Η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίζει τώρα η Adyen είναι ο ανταγωνισμός από τους αντιπάλους της που είναι πρόθυμοι να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές από αυτές που παρέχει η ίδια.