THEPOWERGAME
Αγώνα για τη μετάβαση στην επόμενη γενιά της τεχνολογίας δίνουν οι ισχυρότερες εταιρείες, καταβάλλοντας προσπάθειες να αποκτήσουν το προβάδισμα σε έναν ταχύρρυθμο κλάδο. Αλλά ο δρόμος δεν είναι πάντα ομαλός. Η Apple καθυστερεί με την κυκλοφορία του νέου headset επαυξημένης πραγματικότητας Vision Pro, το οποίο αποτελεί το σημαντικότερο προϊόν που παρουσίασε μετά την κυκλοφορία του πρώτου iPhone.
Στο Τόκιο, η Softbank, ένας επενδυτικός κολοσσός με προσανατολισμό στην τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), φαίνεται να μην έχει καταφέρει να επωφεληθεί από την απότομη άνθηση μιας σειράς νέων εφαρμογών, με επίκεντρο το ChatGPT της OpenAI, παρά το ότι έχει διοχετεύσει πάνω από 140 δισ. δολάρια σε περίπου 400 νεοφυείς εταιρείες.
Στις αρχές του επόμενου έτους, αναμένεται να κυκλοφορήσει το νέο προϊόν της Apple, μετά την πάροδο μιας ολόκληρης επταετίας ερευνών. Πηγές των Financial Times ανακοίνωσαν πως η Apple, της οποίας η κεφαλαιοποίηση ξεπέρασε τα 3 τρισ. δολάρια την περασμένη εβδομάδα, και ο εργολάβος της Luxshare στην Κίνα σχεδιάζουν την παραγωγή λιγότερων από 400.000 συσκευών Vison Pro μέσα στο 2024. Άλλες πηγές θέλουν την Apple να ζητεί από προμηθευτές της αρκετά εξαρτήματα για 130.000 με 150.000 συσκευές, που η καθεμία κοστολογείται στις 3.500 δολάρια. Αρχικός στόχος της Apple ήταν η παραγωγή ενός εκατομμυρίου συσκευών μέσα στους πρώτους 12 μήνες. Βάσει των πληροφορίων της βρετανικής εφημερίδας, δεν θα είναι πρώτη φορά που η Apple βγαίνει εκτός χρονοδιαγράμματος για το νέο γκάτζετ της, όταν οι εκτιμήσεις της Wall Street έφθαναν στην παράδοση έως 5 εκατ. συσκευών μέσα στο 2024.
Την ίδια ώρα, μόνον μία από τις 26 νεοφυείς εταιρείες που έχει επενδύσει η Softbank και επικεντρώνεται σε αναπαραγωγικές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) ξεπέρασε το ένα δισ. δολάρια, σύμφωνα με την PitchBook και τη Wall Street Journal. Παρ’ όλα αυτά, επικρατεί μεγάλη κινητικότητα επενδυτικών κεφαλαίων στον ευρύτερο τομέα της ΑΙ, οδηγώντας μέσα σε λίγους μήνες στην εκτόξευση της κεφαλαιοποίησης της Nvidia, μία από τις σημαντικότερες εταιρείες στην παραγωγή προηγμένων τσιπ. Ανταγωνιστές της Softbank -όπως Coatue, Lightspeed και Tiger Global Management- επένδυσαν σε αρκετές εταιρείες που η αποτίμησή τους έφτασε σε αρκετά δεκάδες δισ. δολάρια.
Από την άλλη πλευρά, η Softbank έχασε ευκαιρίες, τονίζουν παράγοντες των αγορών. Αναφέρονται στη διοχέτευση 4 δισ. δολαρίων από τη Softbank στην Nvidia το 2017. Έπειτα, όμως, από μια διετία προχώρησε στην πώληση των μετοχών της. Αλλά έπρεπε να έρθει το 2023 για να παρουσιάσει η μετοχή της Nvidia άνοδο άνω του 196% έως τον Ιούνιο, με τη μετοχή της να καλπάζει από τα 147 στα 424 δολάρια. Κινητήριος δύναμη αυτής της επιτυχίας είναι το Νvidia A100, ένα από τα πιο προηγμένα τσιπ, που είναι απαραίτητα σε εφαρμογές όπως το ChatGPT και BingAI της Microsoft.
Παρ’ όλα αυτά, ο διευθύνων σύμβουλος της Softbank, Μασαγιόσι Σον, δεν εγκαταλείπει την τεχνητή νοημοσύνη. Στη ετήσια συνέλευση μετόχων που έλαβε χώρα τον Ιούνιο δήλωσε πως η ΑΙ θα δώσει νέα διάσταση στην ανθρωπότητα και πως ο ίδιος στοχεύει να είναι ένας από τους αρχιτέκτονες αυτού του νέου μέλλοντος. Αποκάλυψε πως ένιωσε «ντροπή για τα πολλά λάθη που έκανε». Αλλά η έλλειψη επιτυχιών της Softbank καταδεικνύει πως δεν είναι εύκολο να αναγνωρίσει κανείς τη δυνητική επιτυχία μιας νέας εταιρείας σε έναν κλάδο που κινείται και εξελίσσεται, με αβέβαιο, πολλές φορές, αποτέλεσμα.