THEPOWERGAME
Η οικονομική αβεβαιότητα δεν έχει κάμψει το αγοραστικό φρόνημα των Ελλήνων όσον αφορά την τεχνολογία, με τρεις στους τέσσερις καταναλωτές να προγραμματίζουν την αγορά μια ηλεκτρικής ή ηλεκτρονικής συσκευής τους επόμενους 12 μήνες.
Μάλιστα, το 9% των πολιτών απαντά ότι σκοπεύει να αυξήσει τον επόμενο έναν χρόνο τις δαπάνες για τεχνολογία, με το 33% να απαντά ότι θα ξοδέψει τα ίδια με πέρσι, σύμφωνα με το Future Consumer Index 2023 της ΕΥ.
Μπορεί οικονομική κρίση και πληθωρισμός να ασκούν πιέσεις στην αγοραστική δύναμη, αλλά και στην ψυχολογία των Ελλήνων, ωστόσο, οι καταναλωτές δεν φαίνονται διατεθειμένοι να περικόψουν δαπάνες που θεωρούν ανελαστικές, με την τεχνολογία να ανήκει σε αυτή την κατηγορία.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ενώ σχεδόν το 60% των Ελλήνων ανησυχεί για το αυξανόμενο κόστος των ειδών σούπερ μάρκετ και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης, όπως ρεύμα και φυσικό αέριο, μόλις το 20% ανησυχεί για το κόστος των προϊόντων τεχνολογίας και των ηλεκτρικών συσκευών (20%).
Όσον αφορά το ποια είδη τεχνολογίας αγοράζουν κυρίως οι Έλληνες είναι ξεκάθαρο πως η πιο δημοφιλής αγορά ηλεκτρονικών είναι τα κινητά τηλέφωνα. Μάλιστα, σύμφωνα με τη Focus Bari, η Ελλάδα προηγείται του μέσου όρου 19 χωρών, καταλαμβάνοντας την 5η θέση στις αγορές smartphones τους τελευταίους 12 μήνες.
Ανελαστική αγορά το smartphone
Τα smartphones είναι με διαφορά οι πιο συχνές αγορές ηλεκτρονικών ειδών στην Ελλάδα: στην ερώτηση «ποια ηλεκτρονική συσκευή αγοράσατε τους τελευταίους 12 μήνες» το 44% απαντά το κινητό τηλέφωνο, με τον μέσο όρο σε 18 άλλες χώρες να είναι στο 32%. Στο μεταξύ, το 22% των Ελλήνων απαντά ότι το τελευταίο 12μηνο αγόρασε μια συσκευή τηλεόρασης, το 17% ηλεκτρονικό υπολογιστή ή laptop, το 17% smartwatches και ένα 15% ότι αγόρασε tablet.
Σύμφωνα με νέα έρευνα της Focus Bari σε 19 χώρες του κόσμου, η Ελλάδα έρχεται 5η στην αγορά συσκευής κινητού τους τελευταίους 12 μήνες. Τα ποσοστά των Ελλήνων στην αγορά κινητού τηλέφωνου ξεπερνούν μόνο το Μεξικό και η Κίνα, όπου το 47% των καταναλωτών δηλώνει ότι αγόρασε κινητό τους προηγούμενους 12 μήνες. Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στην Ινδία, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 46% και 45%, ενώ η Ελλάδα ακολουθεί με 44%.
Στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη οι αγορές κινητών τηλεφώνων τους περασμένους 12 μήνες κινήθηκαν σε πολύ χαμηλότερα ποσοστά: 36% στην Ισπανία, 30% στην Ιταλία, 27% στη Σουηδία, 26% στη Γαλλία,25% στη Γερμανία. Ακόμη χαμηλότερα είναι τα ποσοστά των Δανών και των Βρετανών που αγόρασαν τον τελευταίο χρόνο κινητό τηλέφωνο: 23% και 19% αντίστοιχα.
Βέβαια, οι Έλληνες δεν σφυρίζουν αδιάφορα στην κρίση, αφού -όπως δηλώνουν οι ίδιοι- βασικό κριτήριο επιλογής μιας συσκευής στην Ελλάδα -αλλά και διεθνώς- είναι η τιμή και τα χαρακτηριστικά της συσκευής, ενώ το design έπεται σημαντικά ως κριτήριο αγοράς.
Πολυεργαλείο το κινητό
Η προσκόλληση του Έλληνα με το κινητό συμβαδίζει με την παγίωση των online αγορών στην Ελλάδα και τη μετατροπή του σπιτιού σε «hub» ψυχαγωγίας. Το 95% των Ελλήνων απαντούν ότι χρησιμοποίησαν συχνά ή μερικές φορές, το τελευταίο τρίμηνο, το Διαδίκτυο για την ψυχαγωγία τους, και το 91% για χρηματοοικονομικές ή τραπεζικές υπηρεσίες.
Σύμφωνα με το Future Consumer Index Ελλάδα 2023 της ΕΥ, υψηλά ποσοστά χρησιμοποίησαν, επίσης, online υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών (84%) ή έκαναν online αγορές (81%).
Οι καθυστερήσεις στην παράδοση προβληματίζουν, πλέον, μόλις έναν στους πέντε καταναλωτές, από έναν στους δύο το 2021, ενώ βασικό εμπόδιο σήμερα εμφανίζεται το υψηλό κόστος (43%) και, σε μικρότερο βαθμό, η δυσκολία στην αλλαγή προϊόντων.