THEPOWERGAME
Με την πλάτη στα σχοινιά βρέθηκε -και- το πρώτο τρίμηνο του 2023 η παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, με τις πωλήσεις να υφίστανται πραγματική καθίζηση και τους μεγαλύτερους κατασκευαστές του κόσμου να γράφουν -όλοι ανεξαιρέτως- αρνητικά πρόσημα.
Για τέταρτο συνεχές τρίμηνο, η παγκόσμια αγορά βρέθηκε στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού, με τις πωλήσεις PCs να υποχωρούν με ισχυρό διψήφιο ποσοστό. Αν και στοιχεία για την ελληνική αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών δεν είναι ακόμη διαθέσιμα, η πρώτη αίσθηση, που μεταφέρουν στο powergame.gr πηγές από το κανάλι διανομής, είναι ότι οι πωλήσεις PCs στην Ελλάδα δεν διολίσθησαν με τόσο γρήγορο ρυθμό.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τους τρεις πρώτους μήνες του 2023 πωλήθηκαν μόλις 54 εκατ. σταθεροί και φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, που συνιστά μείωση κατά 33% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Τη μεγαλύτερη πτώση υπέστησαν οι φορητές συσκευές, με τις πωλήσεις να υποχωρούν κατά 34% και να κινούνται στο επίπεδο των 41,8 εκατ. μονάδων. Ελαφρά πιο ανθεκτικές ήταν οι πωλήσεις επιτραπέζιων υπολογιστών, σημειώνοντας πτώση 28%, μόλις στα 12,1 εκατ.
Στο «κόκκινο»
Στο «κόκκινο» βρέθηκαν τους τρεις πρώτους μήνες του 2023 όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι οποίοι είδαν μειωμένες πωλήσεις σε διψήφιο ποσοστό. Η Lenovo, με μερίδιο 24%, αναδείχθηκε πρωταθλήτρια της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αν και κατέκτησε την πρώτη θέση της αγοράς, η κινεζική εταιρεία είδε τις πωλήσεις της να υποχωρούν κατά 30%, μειωμένες στα 12,7 εκατ. συσκευές.
Η HP, από την πλευρά της, απέσπασε τη δεύτερη θέση, σημειώνοντας μια λιγότερο δραματική πτώση, της τάξης του 24%, και όγκο πωλήσεων 12 εκατ. μονάδες αποστολών. Η τρίτη θέση ανήκε στην Dell, η οποία κατέγραψε πτώση 31%, με τις πωλήσεις να διολισθαίνουν στα 9,5 εκατ., -για πρώτη φορά από το 2018 κάτω από το όριο των 10 εκατ. συσκευών.
Η μεγάλη ήττα
Τη μεγαλύτερη… ήττα σε επίπεδο πρώτου τριμήνου υπέστη η Apple, καθώς ήταν αυτή που αντιμετώπισε τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των πέντε κορυφαίων κατασκευαστών. Τους πρώτους τρεις μήνες του 2023 οι καταναλωτές αγόρασαν μόλις 4 εκατ. Mac, αριθμός μειωμένος κατά το εκκωφαντικό 46%. Την πρώτη πεντάδα των πιο ισχυρών brands συμπλήρωσε η Asus, με 3,9 εκατ. πωλήσεις.
«Τα περισσότερα από τα ζητήματα που ταλαιπώρησαν τον κλάδο το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους συνεχίστηκαν και τους τρεις πρώτους μήνες του 2023», εξηγούν οι αναλυτές της Canalys σε σχετικό report.
Η ασθενής ζήτηση, τα υπερβολικά αποθέματα και η επιδείνωση του μακροοικονομικού κλίματος ήταν οι παράγοντες που συνέβαλαν στην απότομη πτώση των πωλήσεων.
Το πλέον ζέον από αυτά τα ζητήματα σχετίζεται με τα υψηλά αποθέματα. Το 39% των πωλητών έχουν πλέον αποθέματα της τάξης των πέντε εβδομάδων, με το 18% να αναφέρει έως και εννέα εβδομάδες, αν όχι και περισσότερες.
«Αν και το απόθεμα έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες, εξακολουθεί να είναι πολύ πάνω από το υγιές εύρος των τεσσάρων έως έξι εβδομάδων», αναφέρει η IDC.
Θολό το μέλλον
Καταναλωτές και επιχειρήσεις αναμένεται να παραμείνουν φειδωλοί στις δαπάνες για την αγορά νέων ηλεκτρονικών υπολογιστών, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. Ως αποτέλεσμα, η ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς δεν θα πρέπει να αναμένεται νωρίτερα από το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Η αγορά, πάντως, σύμφωνα με τους αναλυτές, έχει τα ισχυρά δομικά στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν σε μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, με όγκους αποστολών υψηλότερους από την προ-πανδημική εποχή.
«Ακόμη και με μεγάλες εκπτώσεις, οι κατασκευαστές καναλιών και υπολογιστών μπορούν να αναμένουν ότι το αυξημένο απόθεμα θα διατηρηθεί στα μέσα του έτους και ενδεχομένως στο τρίτο τρίμηνο».