THEPOWERGAME
Το ενδεχόμενο να αποκλεισθούν εξαρχής οι υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ) από τα δίκτυα κινητής, εξετάζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η ρυθμιστική αρχή των τηλεπικοινωνιών, σύμφωνα με τον πρόεδρό της Κωνσταντίνο Μασσέλο, πρόκειται να ξεκινήσει νέα διαβούλευση με στόχο την τροποποίηση και περαιτέρω αυστηροποίηση του κανονισμού λειτουργίας των εταιρειών παροχής υπηρεσιών πολυμεσικών πληροφοριών (ΥΠΠ) στην Ελλάδα.
Ειδικότερα ο κ. Μασσέλος, μιλώντας χθες στη Επιτροπή Θεσμών & Διαφάνειας στην Ελληνική Βουλή, κατά την παρουσίαση των Πεπραγμένων της ΕΕΤΤ για το 2019, είπε ότι η ανεξάρτητη αρχή θα ξεκινήσει άμεσα νέα διαβούλευση με στόχο να τεθούν περισσότεροι περιορισμοί στην χρήση των συγκεκριμένων ΥΠΠ. «Πλέον αξιολογούμε την δυνατότητα εξ’ ορισμού να είναι αποκλεισμένες οι υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης προς τους συνδρομητές», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι οι συγκεκριμένες υπηρεσίες θα παρέχονται, μόνον αν το επιθυμεί ο καταναλωτής ο οποίος και θα μπορεί να τις «ξεκλειδώσει» και να ενεργοποιήσει τη λήψη τους από το κινητό του.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, το 2019 υπήρξε μια πολύ μεγάλη αύξηση των καταγγελιών στην ανεξάρτητη αρχή από καταναλωτές για αθέμιτες χρεώσεις από διάφορες επιχειρήσεις λειτουργίας ΥΠΠ. Η ΕΕΤΤ, πρόσθεσε αφού συγκέντρωσε τις καταγγελίες τις αξιολόγησε και κάλεσε σε ακροάσεις τις εταιρείες παροχής ΥΠΠ και επέβαλε πρόστιμα. Σε μια περίπτωση μάλιστα ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας μιας επιχείρησης.
Παράλληλα όπως είπε ο κ. Μασσέλος, τροποποίησε την κανονισμό θέτοντας ως άμεση προϋπόθεση εγγραφής στην ΥΠΠ την αποστολή της συγκατάθεσης του καταναλωτή μέσω μηνύματος (SMS). H υποχρέωση αυτή οδήγησε σε πιο ορθολογική αξιοποίηση των ΥΠΠ. Οι καταγγελίες μειώθηκαν το 2020 έναντι της προηγούμενης χρονιάς κατά 57%. «Δεν θα σταματήσουμε όμως εδώ» είπε ο χθες ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ.
Οι ΥΠΠ παρέχονται μέσω των γνωστών πενταψήφιων κωδικών του τύπου 54ΧΧΧ και στο παρελθόν οι πάροχοι τους έχουν κατηγορηθεί ότι «παγιδεύουν» και «εξαπατούν» τους καταναλωτές, υπερχρεώνοντάς τους σε υπηρεσίες που δεν έχουν αιτηθεί (π.χ. ringtones, άστρα & προβλέψεις, ροζ συνομιλίες κ.ο.κ.). Για το θέμα, εκτός της ΕΕΤΤ έχει επιληφθεί και ο Συνήγορος του Καταναλωτή ο οποίος έχει συναρμοδιότητα.
Μάλιστα σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΤΤ, ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει την αρμοδιότητα επίλυσης μιας διαφοράς καταναλωτή με μια εταιρεία, ενώ η ΕΕΤΤ δεν έχει μια τέτοια αρμοδιότητα. Το μόνο που εξετάζει είναι αν παραβιάστηκαν οι όροι της άδειας λειτουργίας του παρόχου τον οποίο έχει αδειοδοτήσει η ΕΕΤΤ.
Εταιρείες ταχυμεταφορών
Αναφορικά με τα άλλα ζητήματα που απασχολούν την αγορά τηλεπικοινωνιών & ταχυδρομείων, το προεδρείο της ΕΕΤΤ είπε ότι εξετάζονται και οι καταγγελίες των καταναλωτών σχετικά με τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών οι οποίες αστόχησαν εντελώς μέσα στην πανδημία. Το προεδρείο της ΕΕΤΤ σημείωσε ότι σύντομα θα υπάρξουν κυρώσεις καθώς μετά τις καταγγελίες, πραγματοποιήθηκαν οι σχετικές ακροάσεις. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ, αρμόδιος για τα ταχυδρομεία, Σπύρος Παντελής, υπάρχουν δυσκολίες στον καταλογισμό προστίμων, καθώς υπάρχει μια «γκρίζα ζώνη» που δημιουργείται από τη συνυπευθυνότητα μεταξύ της εταιρείας διάθεσης ενός αγαθού (e-Shop) και της εταιρείας παράδοσης του αγαθού (ταχυμεταφορών).
Τέλος, όπως αναφέρθηκε κατά τη παρουσίαση των πεπραγμένων της ΕΕΤΤ, η ρυθμιστική αρχή πρόκειται να προχωρήσει σε αλλαγή του κανονισμού της καθολικής υπηρεσίας στις τηλεπικοινωνίες, όπου αναμένεται να προστεθεί σε αυτές η ευρυζωνική πρόσβαση. Μάλιστα όπως αναφέρθηκε από τον πρόεδρος της ΕΕΤΤ, όπου δεν υφίσταται σύνδεση σταθερού σημείου, αυτή να υποκαθίσταται με μια σύνδεση κινητού τηλεφώνου.