THEPOWERGAME
Συστημικό χαρακτήρα αποκτά πλέον η στροφή των Ελλήνων στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με την πανδημία να λειτουργεί σαν λοκομοτίβα αυτής της στροφής, η οποία συνεχίζεται, πάντως, και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα. Η μέση εξαμηνιαία δαπάνη για online shopping φτάνει τα 889 ευρώ, (Ιούνιος-Δεκέμβριος 2022) έναντι 816 ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020.
Πλέον, οι τρεις στους τέσσερις Έλληνες ψωνίζουν διαδικτυακά, με το 76% να κάνει online αγορές, έναντι του 71% δύο χρόνια νωρίτερα. Το πιο δυναμικό αγοραστικό κοινό για το e-commerce στην Ελλάδα είναι οι καταναλωτές ηλικίας 25 έως 34 ετών, με το ποσοστό διείσδυσης σε αυτό το ηλικιακό γκρουπ να «χτυπά ταβάνι» και να φτάνει στο 86%.
Ταυτόχρονα με τη στροφή στο e-commerce, αλλάζουν και οι συνήθειες των καταναλωτών όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο πληρώνουν για τις online αγορές τους. Μπορεί η χρεωστική κάρτα (60%) να παραμένει ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμών, με την αντικαταβολή να ακολουθεί (53%) και την πιστωτική να έπεται (με 23%), ωστόσο πλέον οι Έλληνες δίνουν σθεναρή ψήφο εμπιστοσύνης και στα ψηφιακά πορτοφόλια (e-wallets), των οποίων η χρήση πριν από την πανδημία ήταν πρακτικά αμελητέα.
Έκρηξη της χρήσης e–wallets
Στην ελληνική αγορά παρατηρείται την τελευταία διετία έκρηξη της χρήσης e-wallets κατά 146%. Έτσι, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2020 μόλις το 6% των καταναλωτών πλήρωνε με ψηφιακό πορτοφόλι, σήμερα το ποσοστό αυτό έχει φτάσει στο 14%.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις υφιστάμενες εκτιμήσεις, το ποσοστό αυτό θα συνεχίσει να αυξάνεται, με τους Έλληνες να υιοθετούν το ψηφιακό πορτοφόλι ως τρόπο πληρωμής των διαδικτυακών αγορών τους όλο και πιο συστηματικά.
Το εντυπωσιακό είναι, όπως προκύπτει από την τελευταία έκδοση της Focus on Tech Life Tips, ότι η αύξηση της χρήσης e-wallets είναι μεγαλύτερη στις ηλικίες άνω των 55 ετών: μέσα σε μία διετία αυτή η ηλικιακή ομάδα αύξησε τις πληρωμές μέσω ψηφιακών πορτοφολιών κατά το εκρηκτικό ποσοστό του 339%.
Εξίσου εντυπωσιακή είναι η αύξηση της χρήσης ψηφιακών πορτοφολιών μεταξύ των νέων, ηλικίας 16 έως 24 ετών, όπου σημειώνεται την τελευταία διετία αύξηση κατά 192%, ενώ στην ηλικιακή ομάδα των 35 έως 44 ετών η αντίστοιχη άνοδος είναι κατά 118%.
Όλοι οι Έλληνες κάνουν like
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari που αποτυπώνει την ψηφιακή συμπεριφορά των Ελλήνων, πλέον σχεδόν όλοι οι πολίτες -και κυρίως νέοι και παιδιά- χρησιμοποιούν καθημερινά τα κοινωνικά δίκτυα. Άλλωστε, τα κοινωνικά δίκτυα, η χρήση του email και το online shopping είναι οι πιο δημοφιλείς λόγοι που οι Έλληνες χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο σήμερα.
Ειδικότερα, το 87% των χρηστών του Διαδικτύου κάνει χρήση social media networks, ενώ στην ηλικιακή ομάδα 25 έως 34 ετών το ποσοστό της διείσδυσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης χτυπάει κόκκινο και φτάνει το 90%.
Την ίδια στιγμή που οι Έλληνες μπαίνουν ακόμη πιο συστηματικά στα social media, εντυπωσιακές είναι οι αλλαγές στη δημοτικότητα των σελίδων αυτών. Πλατφόρμες όπως το TikTok έχουν ραγδαία εξέλιξη, ενώ άλλες φαίνεται να χάνουν τη δημοτικότητά τους.
Για την ακρίβεια, την τελευταία διετία είναι θεαματική η αύξηση της χρήσης του Tik Tok στην ελληνική αγορά (+99%), ενώ απώλειες 13% καταγράφει η χρήση του SKYPE.