THEPOWERGAME
Η Meta ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στους όρους χρήσης των Facebook και Instagram, το οποίο ενδεχομένως να αλλάξει τη φύση των μέσων της κοινωνικής δικτύωσης. Όσοι χρήστες κάνουν sign up στο Facebook και το Instagram μέσω περιηγητών (web browsers) θα πρέπει να πληρώνουν μηνιαία συνδρομή 11,99 δολαρίων για να έχουν πρόσβαση στην υπηρεσία Meta Verified, μέσω της οποίας θα πιστοποιείται η αυθεντικότητα των λογαριασμών τους με τη διασταύρωση της ταυτότητάς τους. Μεγαλύτερη συνδρομή και ειδικότερα της τάξεως των 14,99 δολαρίων θα πρέπει να καταβάλλουν οι συνδρομητές που χρησιμοποιούν τα λειτουργικά συστήματα Android και iOS της Apple.
H νέα πολιτική θα εφαρμοστεί αρχικά στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία αυτήν την εβδομάδα, ενώ αναμένεται να ισχύσει στις ΗΠΑ μέσα στους επόμενους μήνες και έπειτα σε άλλες αγορές, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας. Αν και το Twitter ή το Snap έχουν κάνει ανάλογα βήματα, το Facebook και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Meta διαθέτουν μεγαλύτερο αριθμό χρηστών.
Τον Δεκέμβριο η Meta ανακοίνωσε πως οι ενεργοί χρήστες του Facebook, σε ημερήσια βάση, ανέρχονται σε 2 δισεκατομμύρια. Στα 3 δισ. υπολογίζονται, συνολικά, οι χρήστες με ημερήσια δραστηριότητα σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένου του Instagram, του WhatsApp και του Messenger. Οι χρήστες του Twitter αριθμούνται σε 353 εκατ. και του Snap σε 363 εκατ. άτομα.
Απώτερος στόχος της Meta Verified, έτσι όπως ονομάζεται η συγκεκριμένη υπηρεσία, είναι η πιστοποίηση των λογαριασμών που διατηρούν οι χρήστες με την επίσημη ταυτότητά τους και η παροχή υπηρεσιών ασφαλείας, όπως διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Θα αποτελέσει, όμως, και ένα «πείραμα» για τον βαθμό που οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν συνδρομή, όταν η πρόσβαση ήταν δωρεάν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Το Twitter, μετά την εξαγορά του από τον Έλον Μασκ, υιοθέτησε τη συνδρομητική υπηρεσία Twitter Blue, μέσω της οποίας πιστοποιείται η επαλήθευση του λογαριασμού και επιτρέπει στους χρήστες να επεξεργάζονται τις αναρτήσεις τους ή και να ανεβάζουν βίντεο 108p έναντι ανάλογου αντιτίμου.
Η απόφαση αυτή της Meta απορρέει από έναν συνδυασμό παραγόντων. Έχουν υπάρξει παράπονα από χρήστες για την αδυναμία πρόσβασης σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών και για την ύπαρξη πλαστών λογαριασμών. Η Meta επιδιώκει, παράλληλα, την άντληση εσόδων από εναλλακτικές πηγές εκτός της διαφήμισης, επισημαίνει η Wall Street Journal.
Οι διαφημίσεις είναι βασική πηγή εσόδων σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όταν ο Έλον Μασκ δημιούργησε αμφιβολίες για τους ελέγχους περιεχομένου στο Twitter, οι διαφημιζόμενοι τράπηκαν σε φυγή, με αποτέλεσμα η απώλεια εσόδων να υπολογίζεται έως και τα 4 εκατ. δολάρια την ημέρα, όπως είχε ανακοινώσει ο ίδιος. Λίγο μετά προχώρησε στην απόλυση του ήμισυ του προσωπικού του Twitter.
Ο Ζούκερμπεργκ της Meta, στο μεταξύ, είχε εκδηλώσει τη δυσαρέσκεια του από την Apple, η οποία ενσωμάτωσε στο λειτουργικό σύστημα iOS 14.5.1 μια πολιτική απορρήτου που καλεί τους χρήστες να αποφασίσουν εάν θέλουν να καταγράφεται η δραστηριότητά τους στο Διαδίκτυο και να αξιοποιείται για εμπορικούς λόγους. Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Lotame, η απώλεια περσινών εσόδων των Facebook, Snap, Apple, Twitter και YouTube εκτιμάται στα 18 δισ. δολάρια από τη νέα πολιτική απορρήτου της Apple. Οι ψηφιακοί κολοσσοί διανύουν, γενικά, μια δύσκολη περίοδο, έχοντας ανακοινώσει δεκάδες χιλιάδες απολύσεις από τον Νοέμβριο, εν μέρει, λόγω της υποχώρησης των διαφημιστικών εσόδων.