THEPOWERGAME
Πριν από ακριβώς έναν χρόνο, το Facebook και η μητρική του, Meta, απέκτησαν επίσημα παρουσία στην Ελλάδα, εξαγοράζοντας το 100% της ελληνικής startup Accusonus. Με τίμημα που δεν έγινε ποτέ γνωστό, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, κυμαίνεται στα επίπεδα των 80-100 εκατ. ευρώ, ο κολοσσός απέκτησε την καινοτόμο τεχνολογία της startup από την Πάτρα, την οποία σήμερα χρησιμοποιούν τα 2 δισ. χρήστες της πλατφόρμας.
Από ένα ημιυπόγειο στην Πάτρα και με την αγάπη τους για τη μουσική, ο Ηλίας Κοκκίνης και ο Αλέξανδρος Τσιφλίδης, αφού διέγραψαν μια 9ετή πορεία στην παραγωγή state of the art τεχνολογιών στην περιοχή του ψηφιακού ήχου, βρέθηκαν υπό τη σκέπη μιας από τις τέσσερις μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες στον κόσμο.
Οι δυο τους γνωρίστηκαν στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, με τον Αλέξανδρο να επιβλέπει τον Ηλία στη διπλωματική του. Ακολούθησε το διδακτορικό πάνω στην ακουστική, που έκαναν και οι δύο στην Πάτρα με καθηγητή τον Γιάννη Μουρτζόπουλο.
Στη διάρκεια αυτών των σπουδών μοιράστηκαν ένα κοινό: το πάθος για τη μουσική και τον ήχο. Ο Αλέξανδρος… κουλτουριάρης, πρωτοπόρος στην ηλεκτρονική μουσική, παραγωγός και συνθέτης μουσικής για το θέατρο. Ο Ηλίας… χεβιμεταλάς, μουσικός παραγωγός και ηχολήπτης.
Και οι δύο έπαιζαν μουσική και ως μουσικοί αντιλήφθηκαν εκ των έσω τα προβλήματα στον χώρο. Εστιάζοντας στην επαγγελματική σκηνή του ήχου, θέλησαν να διευρύνουν την αξία της με τη χρήση της τεχνολογίας. Να βοηθήσουν τους ανθρώπους του χώρου να γίνουν πιο παραγωγικοί. Είναι η εποχή που ο ήχος έχει περάσει από την αναλογική εποχή στην ψηφιακή, αλλά τα μηχανήματα δεν είχαν γίνει ακόμη «έξυπνα».
Ένα ημιυπόγειο στην Πάτρα
Είμαστε στο 2013. Η Ελλάδα διανύει την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης. Οι δυο τους, με τους βαρείς τίτλους σπουδών, δέχονταν προτάσεις να φύγουν στο εξωτερικό. Αλλά ήθελαν να μείνουν Ελλάδα. Αποφάσισαν να φτιάξουν μια εταιρεία τεχνολογίας, που να ασχολείται με τον επαγγελματικό ήχο. Και έφτιαξαν την Accusonus.
«Δεν είχαμε στόχο να φτιάξουμε μια startup. Δεν ξέραμε τι είναι startup. Googlαραμε τη λέξη αφού φτιάξαμε την εταιρεία. Ήμασταν τότε σε ένα ημιυπόγειο στην Πάτρα. Και το όνειρό μας ήταν να βρούμε έστω έναν πελάτη. Έναν μόνο πελάτη, που θα χρησιμοποιήσει το προϊόν μας», μετέφερε ο Αλέξανδρος Τσιφλίδης από τη σκηνή του Open Coffee.
Tα πράγματα κάθε άλλο παρά ρόδινα ήταν στην Ελλάδα πριν από μια δεκαετία: «Για μία πενταετία κρύβαμε ό,τι είχε να κάνει με Ελλάδα από το website μας. Η κρίση στη χώρα μας δημιουργούσε τρομερό πρόβλημα στην ανάπτυξή μας. Πηγαίναμε να κλείσουμε deals και μας έλεγαν “δεν ξέρουμε καν εάν θα υπάρχετε”», πρόσθεσε ο Αλέξανδρος.
Κόντρα στο ρεύμα, το 2014 έγιναν μία από τις πρώτες εταιρείες που ανέπτυξαν προϊόντα μηχανικής μάθησης (Machine Learning) στην αγορά λογισμικού επεξεργασίας ήχου. Έφτιαξαν το πρώτο τους προϊόν, το Accusonus Drumatom, ένα λογισμικό για πολυκαναλικές ηχογραφήσεις τυμπάνων, που απευθύνονταν στους επαγγελματίες του ήχου.
Τότε ήρθαν και οι πρώτοι πελάτες: επαγγελματίες παραγωγοί ήχου, heavymetalάδες από τη Σκανδιναβία. «Με ένα πολύ μικρό demo του προϊόντος στο youtube ταρακουνήσαμε τα νερά σε έναν μικρόκοσμο. Κάναμε κάτι που οι μέντορες των startups λένε «μην το κάνεις. Κάναμε κάτι πολύ “ουάου” μεν, αλλά που απευθυνόταν σε ένα πολύ μικρό κοινό», εξήγησε ο Αλέξανδρος.
Η συνάντηση με τον Μιχάλη Τζάννε
Έχουμε φτάσει στο 2016. Είναι η εποχή που -εντελώς τυχαία- τους εντοπίζει στην Πάτρα ο τρίτος co-founder της εταιρείας, ο Μιχάλης Τζάννες, CEO της εισηγμένης στον Nasdaq εταιρείας Aware, ο άνθρωπος που πρωτοπόρησε στην ανάπτυξη και αδειοδότηση της τεχνολογίας DSL.
Ο Μιχάλης έχει μόλις αποχωρήσει από την Aware και επιστρέφει στη γενέτειρά του την Πάτρα, θέλοντας να στηρίξει την τοπική καινοτομία. Τους εντοπίζει και τους προτείνει να τους χρηματοδοτήσει. «Θυμάμαι να φεύγει από το γραφείο και να googlάρουμε τι σημαίνει “investment”», αποκάλυψε ο Αλέξανδρος στο Open Coffee.
Ο Έλληνας ομογενής στη Βοστώνη γίνεται ο πρώτος business angel investor της εταιρείας και στη συνέχεια co-founder της Accusonus, αλλάζοντάς της την πορεία. Εκτός από χρήματα, τους μεταλαμπάδευσε το mentality μιας αμερικάνικης εταιρείας τεχνολογίας και τους βοήθησε να πατεντάρουν το προϊόν.
Από τα ψυγεία στα στούντιο του Χόλιγουντ
Είναι τότε που βγάζουν το δεύτερο προϊόν για την αφαίρεση της ηχούς και του θορύβου από τον επαγγελματικό ήχο. Η Accusonus αναζητεί εκείνη την περίοδο το κατάλληλο business model. Ασχολείται με διάφορα. Μεταξύ άλλων, έχει ένα συμβόλαιο με τη Frigoclass, για να μειώνουν τον ήχο από τα ψυγεία της Coca-Cola.
Συνεχίζει, παράλληλα, να δουλεύει πάνω στην επόμενη γενιά της τεχνολογίας της, βάζοντας τον πήχη ψηλά και στοχεύοντας στα μεγάλα στούντιο της Αμερικής. «Προσπαθώντας να έρθουμε σε επαφή μαζί τους, η απάντηση ήταν “ωραίο το προϊόν, αλλά το ροκ δεν είναι το μέλλον. Δεν ασχολείστε με την ηλεκτρονική μουσική;”». Έτσι, αρχίσαμε να φεύγουμε από τον επαγγελματικό ήχο και να πηγαίνουμε πιο πολύ στο κομμάτι του consumer», διηγήθηκε στο ακροατήριο του Open Coffee ο Ηλίας Κοκκίνης.
Το 2017 η Accusonus φτιάχνει το τρίτο της προϊόν, το Regroover, ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που αναλύει ένα μιξαρισμένο ηχητικό δείγμα και το χωρίζει στις αρχικές πηγές από τις οποίες προήλθε. Το λανσάρει σε ένα μεγάλο tradeshow στο Λος Άντζελες και με αυτό αρχίζει να αποκτά μια σημαντική ροή εσόδων.
Σταδιακά τα προϊόντα της Accusonus άρχισαν να τα χρησιμοποιούν όχι για audio, αλλά για video. Τότε ήρθε η Αdobe. Το 2018 έκαναν license την τεχνολογία τους και χορήγησαν άδεια για την πατενταρισμένη τεχνολογία της απομάκρυνσης θορύβου και αντήχησης μονού καναλιού στην Adobe, η οποία το ενσωματώνει στα προγράμματά της για την παραγωγή οπτικοακουστικού περιεχομένου.
Tο software της Accusonus αρχίζει να χρησιμοποιείται από παραγωγούς που συνεργάζονται με κορυφαία ονόματα, όπως οι Bob Dylan, Aerosmith, Dream Theatre και Sepultura, αλλά και από κορυφαία αμερικανικά στούντιο παραγωγής ταινιών. Τα προϊόντα της (Drumatom, Regroover, ERA Bundle, Mauvio, SFX Cellar) φτάνουν να χρησιμοποιούνται από εκατομμύρια creators, παραγωγούς και στούντιο ηχογράφησης σε όλο τον κόσμο.
Η ζωή μετά τη… Meta
Από το 2018 μέχρι το 2022 η εταιρεία διαγράφει μια σταθερά ανοδική πορεία στο τεχνολογικό πεδίο, αναπτύσσονται περαιτέρω τα εργαλεία της για την επιδιόρθωση ηχητικού περιεχομένου, καθώς και την ενίσχυση της παρουσίας της στην αγορά δημιουργίας περιεχομένου. Κάνει έτσι το αρχικό της όραμα πραγματικότητα: να «εκδημοκρατίσει» τη δημιουργία περιεχομένου, αναπτύσσοντας τεχνολογία για δισεκατομμύρια χρήστες.
Ένα όραμα πάνω στο οποίο «κούμπωσε» η πρόταση του Facebook. Αυτό, άλλωστε, όπως είπαν και οι δύο, βάρυνε στην απόφασή τους να πουν το «ΟΚ» στην πρόταση εξαγοράς του αμερικανικού κολοσσού. Όσο για την πορεία της ομάδας της Accusonus με τη… Meta, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο και τον Ηλία, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα δυνατό παράρτημα στην Ελλάδα από τα 35 άτομα που εργάζονται από την Ελλάδα για το Facebook.
Ταυτόχρονα, η αρχική ομάδα της Accusonus, μαζί με τον Μιχάλη Τζάννε, έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη δημιουργία ενός μικρού, early stage, τεχνολογικού fund, με την επωνυμία Optimality, προκειμένου να στηρίξει τη νεοφυή επιχειρηματικότητα, αναζητώντας ανθρώπους με βαθύ τεχνολογικό background, οι οποίοι δεν είναι «VC investable».