THEPOWERGAME
H πλατφόρμα δημιουργίας σύντομων βίντεο που ανέτρεψε τα καθιερωμένα και έγινε το αγαπημένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης σε ολόκληρο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, εισέρχεται δυναμικά στο χώρο του delivery. Η δημοφιλής πλατφόρμα TikTok λανσάρει ένα νέο είδος online παραγγελίας και διανομής φαγητού, σε μία αγορά που μεγαλώνει με εντυπωσιακό ρυθμό την τελευταία πενταετία και ιδιαίτερα στην Κίνα, όπου η συνολική της αξία υπολογίζεται σε 66 δισ. δολάρια.
Μέσω της νέας υπηρεσίας delivery, οι επιχειρηματίες θα μπορούν να ανεβάζουν βίντεο στα οποία θα προσφέρουν ομαδικά πακέτα προσφορών για τους πελάτες τους. Η ByteDance, μητρική εταιρεία του TikTok, προσφέρει πιλοτικά τη νέα υπηρεσία στην πλατφόρμα σύντομων βίντεο Douyin, που είναι η κινεζική εκδοχή του TikTok. Οι πρώτες δοκιμές γίνονται στο Πεκίνο, στη Σαγκάη και στην πόλη Τσενγκντού. Η κινεζική εταιρεία θέλει να εκμεταλλευτεί το γεγονός ότι εστιάτορες πολλές φορές κάνουν livestreaming στην πλατφόρμα Douyin για να προωθήσουν τη δουλειά τους, προσφέροντας εκπτώσεις και με το πάτημα ενός κουμπιού ο χρήστης κάνει την παραγγελία του και επιλέγει το χρόνο διανομής.
Πρόκειται για ένα νέο είδος delivery που δεν έχει σχέση με τις υφιστάμενες υπηρεσίες που προσφέρουν οι πιο παραδοσιακές εταιρείες διανομής φαγητού Meituan και Ele.me (της Alibaba), οι οποίες κυριαρχούν στην κινεζική αγορά delivery. Κινεζικά μέσα αναφέρουν ότι Meituan και Alibaba κατέχουν μαζί μερίδιο αγοράς που ξεπερνά το 95%, με την Meituan να έχει το 69% και την Ele.me το 26%. Η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το TikTok βλέπει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, προσφέροντας μία υπηρεσία που μπορεί να κάνει τη διαφορά απέναντι στους ανταγωνιστές της.
Ο στόχος της ByteDance να μπει ανάμεσα σε δύο κολοσσούς που έχουν εδραιωθεί στην κινεζική αγορά δεν είναι εύκολος, όμως το ίδιο εύκολο δεν ήταν να πλασαριστεί και ανάμεσα σε μεγαθήρια όπως το Facebook, το Youtube και το Instagram, με το TikTok. Αν η Douyin καταφέρει να κερδίσει έστω ένα μικρό κομμάτι από την πίτα της αγοράς θα είναι μεγάλη επιτυχία καθώς πρόκειται για μία αγορά τεραστίων διαστάσεων. Το 2021 η αγορά πλατφορμών διανομής φαγητού της Κίνας μετρούσε 544 εκατομμύρια χρήστες, σημειώνοντας άνοδο 30% έναντι του 2020.
Ήδη, στην κινεζική αγορά γίνονται αισθητές οι πρώτες δονήσεις. Η Meituan ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι θα προχωρήσει άμεσα σε 10.000 προσλήψεις για να αποκρούσει την επίθεση της ByteDance, από τη στιγμή που η τελευταία έχει αφήσει να εννοηθεί ότι το πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής της νέας υπηρεσίας θα επεκταθεί και σε άλλες πόλεις. Η ανακοίνωση προκάλεσε μεγάλη πτώση στη μετοχή της Meituan άνω του 12% σε τέσσερις ημέρες γιατί η στρατηγική νέων προσλήψεων πάει κόντρα στο παγκόσμιο ρεύμα περικοπών που έχει κλονίσει τον τεχνολογικό κλάδο.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά online delivery φαγητού αναμένεται να ξεπεράσει σε τζίρο τα 900 δισ. δολάρια το 2023 με πάνω από το 1/3 των εσόδων να προέρχονται από την Κίνα όπου προβλέπεται να ανέλθουν σε 354 δισ. δολάρια φέτος. Την προηγούμενη απόπειρα να προκαλέσει disruption στην αγορά την έκανε η Baidu (αντίστοιχη της Google στην Κίνα) λανσάροντας τη δική της εφαρμογή το 2014 για να την πουλήσει στην Alibaba τρία χρόνια αργότερα.