THEPOWERGAME
Καλπάζει η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας χάρη στη διάδοση των ευρυζωνικών συνδέσεων υψηλών και υπερυψηλών ταχυτήτων. Σήμερα εκατοντάδες χιλιάδες σπίτια -ίσως και εκατομμύρια- διαθέτουν συνδρομητικές συνδέσεις IPTV χάρη στο διαδίκτυο και την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας.
Μόνον οι εγχώριοι παίκτες, Cosmote, Nova και Vodafone, σήμερα εκτιμάται ότι ξεπερνούν τις 500.000 συνδρομές, ενώ άλλες τόσες τουλάχιστον συνδρομές εκτιμάται ότι έχουν πουλήσει οι ξένοι ανταγωνιστές τους, όπως είναι οι υπηρεσίες Netflix, Disney+, AppleTV+ κ.ά. Έτσι η συνολική αγορά, εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1 εκατ. συνδέσεις αν όχι και περισσότερο.
Η επέλαση της διαδικτυακής τηλεόρασης, αναπόφευκτα συρρικνώνει την παραδοσιακή αγορά της δορυφορικής τηλεόρασης. Τα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) εμφανίζουν μια σημαντική συρρίκνωση της συγκεκριμένης αγοράς κατά την περίοδο Ιούνιος 2020 – Ιούνιος 2022. Οι δορυφορικές συνδέσεις από 833 χιλ. που ήταν τον Ιούνιο του 2020, υποχώρησαν σε 729 χιλ. τον περασμένο Ιούνιο, καταγράφηκε δηλαδή μείωση 12,5%.
Αντίθετα οι συνδρομές που βασίζονται στο διαδίκτυο εκτοξεύθηκαν περισσότερο από 80%. Από 248 χιλ. που ήταν τον Ιούλιο του 2020 ξεπέρασαν πέρυσι τον Ιούνιο τις 447 χιλ. συνδέσεις. Και σε αυτές τις συνδέσεις δεν υπολογίζονται οι συνδέσεις mobile TV, καθώς η ΕΕΤΤ θεωρεί ότι μια IPTV σύνδεση γίνεται ταυτόχρονα διαθέσιμη τόσο στην τηλεόραση ή/και τον υπολογιστή, όσο και σε ένα κινητό τηλέφωνο. Και όντως οι περισσότερες συνδέσεις IPTV γίνονται διαθέσιμες σε τρείς έως τέσσερις συσκευές.
Αυτό έχει πολλαπλασιάσει τη δύναμη της ευρυζωνικής συνδρομητικής τηλεόρασης, καθώς μια συνδρομή, μπορεί να έχει πολλαπλούς αποδέκτες. Με άλλα λόγια μια συνδρομή μπορεί να την μοιράζονται περισσότερα του ενός νοικοκυριά και στην την πράξη, το 1 εκατ. συνδέσεις και πλέον IPTV που υπολογίζεται ότι υπάρχουν σήμερα στη χώρα μας, ν’ απευθύνονται σε πολλά περισσότερα νοικοκυριά.
Η πορεία αυτή της IPTV, αλλάζει συνολικά το παιχνίδι στην ελληνική ραδιοτηλεοπτική αγορά. Νέοι παίκτες εισέρχονται σε αυτή, τόσο διεθνείς (Disney+, HBO Max) όσο και εγχώριοι (Antenna+). Ο όμιλος Antenna ωστόσο απέτυχε να πραγματοποιήσει μια θεαματική είσοδο, αφού η πλατφόρμα διανομής του περιεχομένου που επέλεξε, δεν ήταν η κατάλληλη να σηκώσει τη ζήτηση Παγκοσμίου Κυπέλου ποδοσφαίρου.
Αντίστροφα, η είσοδος στην επίγεια τηλεόραση επιδιώκουν τώρα οι μέτοχοι της United Group. Είναι πλέον φως φανάρι ότι ιδρυτής και δεύτερο βασικός μέτοχος της United Group, Ντράγκαν Σόλακ, είναι πίσω από την εξαγορά του 50% της Alpha Δορυφορική Τηλεόραση. Η συμμετοχή δεν θα αργήσει να φανερωθεί, ειδικά μετά τη ψήφιση της τροπολογίας, η οποία πλέον δεν απαγορεύει τις επιχειρήσεις συνδρομητικής τηλεόρασης να κατέχουν μετοχές σε επιχειρήσεις μετάδοσης ραδιοτηλεοπτικού σήματος ελεύθερης λήψης.
Τα παραπάνω δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις μετάδοσης ελεύθερης τηλεόρασης κάποια στιγμή θα επιχειρήσουν να μπουν στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης και το αντίστροφο. Εξάλλου αυτό που μετρά στον καταναλωτή πλέον είναι η εμπειρία και το είδος του περιεχομένου και όχι το μέσο μετάδοσης, δεδομένου ότι οι χρεώσεις στη συνδρομητική τηλεόραση, χάρις και στην εξάπλωση της ευρυζωνικότητας έχουν υποχωρήσει αισθητά.
Πριν από 15 χρόνια, η Nova ζητούσε μηνιαία συνδρομή 65 ευρώ για να μεταδώσει λίγα κανάλια και αυτά με ποιότητα χαμηλής ανάλυσης και σε μια συσκευή, ενώ σήμερα με το ίδιο ποσό κάποιος μπορεί να αποκτήσει μια ετήσια συνδρομή, πλούσιου περιεχομένου που μεταδίδεται σε υψηλή ευκρίνεια και σε πολλαπλές συσκευές στο σπίτι, στο αυτοκίνητο, στην εργασία κ.ά.