THEPOWERGAME
Ορατά από τους e-shoppers ανά τον κόσμο γίνονται σταδιακά τα ελληνικά online καταστήματα, τα οποία αποκτούν πλέον αγοραστικό κοινό και εκτός ελληνικών συνόρων. Για την ακρίβεια σήμερα το 1/3 (28%) του συνολικού τζίρου των e-shops του ελληνικού λιανεμπορίου προέρχεται από διεθνείς πελάτες.
Τα ελληνικά e-shops κοντράρουν στα ίσα τα αντίστοιχα sites του λιανεμπορίου στην Ευρώπη. Ο μέσος όρος του 28% του τζίρου των εγχώριων online καταστημάτων του λιανεμπορίου βρίσκεται πολύ κοντά στον αντίστοιχο ευρωπαϊκό, που τοποθετείται για το 2022 στο 29%.
Μάλιστα, το ελληνικό online λιανεμπόριο έχει διεθνείς επιδόσεις καλύτερες από τα αντίστοιχα στην Ισπανία, την Ιταλία, αλλά και τη Μεγάλη Βρετανία. Σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα της PayPal, τα ιταλικά e-shops αντλούν το 19% του τζίρου τους από διεθνείς πελάτες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ισπανία είναι 20% και στη Μεγάλη Βρετανία στο 24%.
Τα ίδια τα e-shops στην Ελλάδα δείχνουν να καλλιεργούν το διεθνές προφίλ τους και να αναζητούν πελάτες εκτός ελληνικής αγοράς, με το 82% να κάνει πλέον πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα πιο διεθνοποιημένα online καταστήματα της Ευρώπης είναι, πάντως, τα γαλλικά με το 91% των e-shops στη Γαλλία να κάνουν διεθνείς πωλήσεις.
Οι Έλληνες ψηφίζουν e-shops του εξωτερικού
Δεν είναι, ωστόσο, μόνο τα ελληνικά online καταστήματα που αντλούν πελατολόγιο στο εξωτερικό. Και οι ίδιοι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν αποκτήσει διεθνές προφίλ και πλέον αγοράζουν ηλεκτρονικά από καταστήματα του εξωτερικού.
Σήμερα, το 87% των Ελλήνων καταναλωτών κάνει αγορές από διεθνή ηλεκτρονικά καταστήματα, με το ποσοστό αυτό μάλιστα να είναι -σύμφωνα με το PayPal eCommerce Index 2022- το υψηλότερο πανευρωπαϊκά.
Οι Έλληνες λοιπόν αναδεικνύονται στους Ευρωπαίους με το πιο διεθνοποιημένο προφίλ αγορών, με τους Ιρλανδούς να ακολουθούν με 83%, τους Γερμανούς να έπονται με 82% και του Ισραηλινούς να βρίσκονται στην 4η θέση των πιο φανατικών e-shoppers από το εξωτερικό με 79%. Συνολικά, ο μέσος όρος των Ευρωπαίων που αγοράζουν από ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού διαμορφώνεται για το 2022 στο 74%.
Θέμα τιμής
Οι Έλληνες προτιμούν να προβαίνουν σε ηλεκτρονικές αγορές από επιχειρήσεις που εδρεύουν εκτός Ελλάδας με βασικό κίνητρο τις τιμές. Ειδικότερα, τα κίνητρα που τους οδηγούν σε online αγορές στο εξωτερικό είναι κυρίως οι καλύτερες τιμές (56%), όπως και η πρόσβαση σε μία πλουσιότερη γκάμα διαθέσιμων ειδών (42%).
Επιπλέον, ένας στους τρεις (το 35%) απαντά ότι επιλέγει να ψωνίζει από ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού γιατί έχει τη δυνατότητα να ανακαλύψει νέα ενδιαφέροντα προϊόντα, τα οποία δεν γνώριζε καν ότι υπήρχαν.
Πρόβλημα το shipping και η ασφάλεια
Αν και οι Έλληνες κρατούν τον τίτλο των πιο φανατικών Ευρωπαίων στις online αγορές εκτός συνόρων, μια σημαντική μερίδα καταναλωτών εξακολουθεί να διστάζει να αγοράσει προϊόντα από ξένη χώρα. To 21% των Ελλήνων απαντά ότι ο βασικός λόγος που δεν αγοράζει από το εξωτερικό είναι γιατί το marketplace δεν κάνει shipping στην Ελλάδα. Άλλο ένα 31% παραδέχεται ότι έχει αφήσει ημιτελή μια αγορά από site του εξωτερικού γιατί η μέθοδος πληρωμής του καταστήματος δεν το εξυπηρετούσε.
Και φυσικά ένα από τα βασικά εμπόδια είναι ο καθοριστικός παράγοντας της ασφάλειας, ο οποίος αφορά την έλλειψη εμπιστοσύνης των καταναλωτών προς ορισμένα marketplaces του εξωτερικού. Σχεδόν 1 στους 3 Έλληνες προβάλει αυτό τον λόγο ως τη βασική αιτία που δεν κάνει online αγορές από καταστήματα εκτός Ελλάδας.