Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Στοίχημα η ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης – Τι λένε ΣΕΒ και Γ. Κώτσηρας

Προκειμένου να καρπωθεί η οικονομία των ωφελειών της ψηφιακής ωρίμανσης της Δικαιοσύνης, είναι αναγκαίο να ενταθεί η προσπάθεια ψηφιακού μετασχηματισμού με συστηματικές και συντονισμένες ενέργειες, όπως υποστηρίζει ο ΣΕΒ σε πρόσφατη έκθεση. Σύμφωνα με τον σύνδεσμο, παρά τα βήματα που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη, το ελληνικό δικαστικό σύστημα εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από χαμηλό βαθμό τεχνολογικής διείσδυσης, όπως αποτυπώνεται σε δείκτες μελετών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Παγκόσμιας Τράπεζας, της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων κ.λπ. Διαπιστώνεται ανάγκη για επιτάχυνση έργων διαλειτουργικότητας και ψηφιοποίησης μητρώων, ώστε να είναι διαθέσιμα ευρέως και σε εύλογο -αλλά σύντομο- χρόνο.

Στην έκθεσή του ΣΕΒ «Από τη Δικαιοσύνη 0.2 στη Δικαιοσύνη 2.0», επισημαίνεται πως στην Ελλάδα ο χρόνος οριστικής επίλυσης μιας δικαστικής διαφοράς για τις επιχειρήσεις ξεπερνά τα 4,5 χρόνια (στοιχεία 2020). Η ταχύτητα και η ποιότητα της απονομής Δικαιοσύνης «συνδέονται τόσο με την ασφάλεια δικαίου, πολιτών και επιχειρήσεων όσο και με τη συνολική ποιότητα του επιχειρηματικού και κοινωνικού, περιβάλλοντος». Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΒ κατέθεσε μία δέσμη 11 προτάσεων για τη μετάβαση στη «Δικαιοσύνη 2.0».

Στην Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας (11/2021), η ΕΕ αναγνωρίζει την ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης ως καίρια διάσταση της σχέσης κράτους-επιχειρήσεων και σημειώνει ως θετικά τα βήματα για την ψηφιοποίηση των μητρώων και την ανάπτυξη ψηφιακών μηχανισμών που συνδέουν τη Δικαιοσύνη με άλλες υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης (π.χ. υποθηκοφυλακεία, δήμοι, πολεοδομίες). Υπογραμμίζει, επίσης, την πρόθεση σχεδιασμού ψηφιακών εργαλείων με πρακτική σημασία για την επιχειρηματικότητα και την οικονομία, όπως πλατφόρμες για την επίλυση μικροδιαφορών, την υποβολή εκθέσεων από δικαστικούς επιμελητές για την εκτέλεση αποφάσεων, την καταγραφή εγγυήσεων σε δανειακές συμβάσεις και την έκδοση εντολών πληρωμής.

Όπως επισημαίνουν η ΔιαΝΕΟσις (2019) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μη χρήση τεχνολογιών για την εξ αποστάσεως παρουσία δικηγόρων, μαρτύρων και διαδίκων συνεπάγεται υψηλά κόστη μετακινήσεων και χρόνου περαίωσης βασικών δικαστικών και νομικών πράξεων, που επιβαρύνουν δυσανάλογα τις ευάλωτες και απομακρυσμένες κοινότητες, εντείνουν χωρικούς και γεωγραφικούς αποκλεισμούς και παρατείνουν ανισότητες πρόσβασης στη Δικαιοσύνη. Σε επίπεδο υποδομών, σημειώνονται διαχρονικές ελλείψεις τεχνολογικού εξοπλισμού και υποδομών συνδεσιμότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανάγκη για την εγκατάσταση δικτύου δωρεάν wifi στο κτίριο του Πρωτοδικείου Αθηνών τέθηκε επίσημα μόλις το 2018, ενώ το wifi αρκετών περιφερειακών δικαστηρίων είναι μη λειτουργικό. Σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, ο Ν. 4871/2021 (12/2021) προβλέπει κατάρτιση και υποχρεωτική επιμόρφωση των δικαστών σε νομικές τεχνολογίες (legal tech), συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης.

Γ. Κώτσηρας: «Προχωράμε με γρήγορους ρυθμούς»

Το υπουργείο Δικαιοσύνης τα τελευταία 3 χρόνια έχει προχωρήσει σε καίριες παρεμβάσεις για την περαιτέρω ψηφιοποίηση του δικαστικού συστήματος, σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Κώτσηρα, υφυπουργό Δικαιοσύνης, αρμόδιο για θέματα Διεθνούς Συνεργασίας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Από τα συνολικά δικόγραφα που κατατέθηκαν το 2019, μόλις το 0,6% υποβλήθηκε ηλεκτρονικά. Το 2021, το αντίστοιχο ποσοστό ξεπέρασε το 14,5%.

Η ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Δικαιοσύνης. «Το υπουργείο Δικαιοσύνης τα τελευταία 3 χρόνια έχει προχωρήσει σε καίριες παρεμβάσεις για την περαιτέρω ψηφιοποίηση του δικαστικού μας συστήματος. Η ψηφιοποίηση αυτή συνεχίζεται και ενισχύει περαιτέρω την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα του συστήματος απονομής δικαιοσύνης. Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται με ακόμα μεγαλύτερη ένταση μέσω και του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και μέσω της ολοκλήρωσης υφιστάμενων έργων, ώστε συντόμως η ψηφιοποίηση να διατρέξει οριζόντια το σύνολο των διαδικασιών», δήλωσε ο υφυπουργός. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα ψηφιακών δράσεων που εκπονήθηκε και εφαρμόστηκε ποτέ, συνολικού ύψους πάνω από 300 εκατ. ευρώ, από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, αλλά και από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης σε αριθμούς

Περισσότεροι από 1.270.000 πολίτες έλαβαν ψηφιακά τα πιστοποιητικά που αιτήθηκαν από τις δικαστικές αρχές κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επίσης, από τα συνολικά δικόγραφα που κατατέθηκαν το 2019, μόλις το 0,6% υποβλήθηκε ηλεκτρονικά. Το 2021, το αντίστοιχο ποσοστό ξεπέρασε το 14,5%.

Παράλληλα, το υπουργείο Δικαιοσύνης έχει υλοποιήσει πρόσθετες εφαρμογές, όπως:

  • Ηλεκτρονική ροή της μήνυσης σε συνεργασία με την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων.
  • Ηλεκτρονική έκδοση αποφάσεων.
  • Απόδοση νέων προηγμένων ψηφιακών υπογραφών σε όλους τους παράγοντες της δίκης. Έχουν ήδη αποδοθεί περισσότερες από 9.565 ψηφιακές υπογραφές σε δικαστικούς λειτουργούς, δικαστικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους λοιπών εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου Δικαιοσύνης και χιλιάδες υπογραφές στους δικηγόρους.

Σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα υλοποιηθούν το προσεχές διάστημα:

  • Ψηφιακές δίκες (για την απομακρυσμένη κατάθεση μαρτύρων).
  • Αναβάθμιση του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος του Εθνικού Ποινικού Μητρώου.
  • Αναβάθμιση του συστήματος τήρησης πρακτικών συνεδριάσεων των δικαστηρίων.
  • Αναβάθμιση του ΟΣΔΔΥ ΔΔ και του Ολοκληρωμένου Προγράμματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου – Επέκταση του ΟΣΔΔΥ ΠΠ σε όλα τα δικαστήρια και τις Εισαγγελίες της χώρας.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!