THEPOWERGAME
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Meta Platforms, έχει αναλάβει μια σύνθετη αποστολή. Το Facebook, το σημείο εκκίνησης της ψηφιακής αυτοκρατορίας που ξεκίνησε να οικοδομεί προ 18ετίας, κινδυνεύει να θεωρηθεί παλαιό μπροστά στο μεταγενέστερο μέσο αναπαραγωγής βίντεο TikTok σε μια περίοδο που η αμερικανική οικονομία κινείται σε βραδύτερους ρυθμούς.
Ήδη, η περυσινή απόφαση της Apple να αφήνει κάθε χρήστη να αποφασίζει εάν επιθυμεί την παρακολούθηση των περιηγήσεων του στο πιο πρόσφατο λειτουργικό σύστημα iOS14 των iPhone και iPad ήταν πλήγμα για το μέσο κοινωνικής δικτύωσης Facebook. Διότι στέρησε μια πολύτιμη πηγή δεδομένων για τους διαφημιζόμενους που αποτελούν τη βασικότερη πηγή εσόδων για τον ψηφιακό όμιλο.
Πέραν τούτου, ο Ζούκερμπεργκ και η Meta έχουν μπει στο στόχαστρο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC), η οποία θεωρεί πως η συμπεριφορά του ψηφιακού ομίλου αντιβαίνει στους κανόνες ανταγωνισμού διότι πολύ απλά «καταπίνει» δυνητικούς ανταγωνιστές με εξαγορές. Αυτή ήταν η κριτική που είχε δεχτεί με την απόκτηση του Instagram. Την περασμένη εβδομάδα, η επικεφαλής της FTC Λίνα Καν προσέφυγε στη δικαιοσύνη για να παγώσει την εξαγορά της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης Within από την Meta, με το επιχείρημα πως έτσι αποτρέπει τον υγιή ανταγωνισμό.
Η μεγαλύτερη επιτυχία της Within είναι η εφαρμογή φυσικής κατάστασης Supernatural που θέτει νέα και πιο διασκεδαστικά δεδομένα στην εκγύμναση, συνδυάζοντας το στοιχείο της ψυχαγωγίας. Η Meta υποστηρίζει πως η αγωγή του FTC στηρίζεται σε μια ιδεολογία αλλά είναι σημαδιακή σε μια εποχή που η στρατηγική των ψηφιακών κολοσσών εξετάζεται εξονυχιστικά από εποπτικές αρχές των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Πάντως, η εξαγορά της Within θα συμπορεύονταν αρμονικά με τα σχέδια του Ζούκερμπεργκ για το μετασύμπαν και τη νέα κατεύθυνση που θέλει να δώσει στο Facebook, δίνοντας μεγαλύτερο βάρος στην αναπαραγωγή βίντεο. Ο ιδρυτής της Facebook και επικεφαλής της Meta αναγνωρίζει πως ο όμιλος βρίσκεται σε περίοδο καμπής.
«Φαίνεται να έχουμε εισέλθει σε περίοδο ύφεσης που θα έχει μια γενικευμένη επίδραση στην ψηφιακή διαφήμιση» δήλωσε ο Ζούκερμπεργκ την περασμένη εβδομάδα στην ενημέρωση των οικονομικών αποτελεσμάτων. Πράγματι, η πτώση των διαφημιστικών εσόδων επηρέασε επίσης τα τριμηνιαία αποτελέσματα του Twitter, της Alphabet και του SNAP.
«Είναι πάντα δύσκολο να προβλέψει κανείς τι βάθος ή διάρκεια θα έχουν αυτοί οι κύκλοι, αλλά θα έλεγα πως η κατάσταση είναι χειρότερη σε σχέση με ένα τρίμηνο πριν», είπε ο ίδιος. Για πρώτη φορά, η Meta ανακοίνωσε πτώση εσόδων, η οποία καταγράφηκε το β΄ τρίμηνο του έτους.
Αφενός, η αμερικανική οικονομία βρίσκεται επίσημα σε τεχνητή ύφεση ύστερα από την ανακοίνωση στοιχείων για συρρίκνωση του ΑΕΠ επί δεύτερο συναπτό τρίμηνο. Αφετέρου, η υποχώρηση των τριμηνιαίων εσόδων της Meta κατά 1% από πέρσι στα 28,8 δισ. δολάρια αντί των 28,9 δισ. δολαρίων που αναμένονταν από τη Wall Street εγείρει ερωτήματα για το εάν είναι ένα προσωρινό φαινόμενο ή εάν το Facebook πρέπει να αναπροσαρμοστεί σε μια νέα ψηφιακή εποχή όπου οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης υπερβαίνουν τα σύνορα των συμβατών μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Υπό αυτό το πρίσμα, τα σχέδια της Meta για την ανανέωση του Facebook, ενός εκ των δυο μέσων κοινωνικής δικτύωσης που της ανήκουν, αποκτούν χαρακτήρα «κατεπείγοντος». Από την άλλη πλευρά, οι περσινές απώλειες άνω των 10 δισ. δολαρίων για την Reality Labs, την εταιρεία της Meta που κατασκευάζει εξοπλισμό τεχνητής νοημοσύνης, είναι ισχυρό δείγμα της πρόκλησης που έχει αναλάβει ο Ζούκερμπεργκ.