THEPOWERGAME
Τον δυσεπίλυτο γρίφο της έγκαιρης και ασφαλούς παράδοσης των προϊόντων που αγοράζονται online επιχειρεί να λύσει -από την αρχή της πανδημίας– το ελληνικό λιανεμπόριο. Σε αυτό τον αγώνα, οι εταιρείες ενεργοποιούν μια σχετικά νέα για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά πολύ δημοφιλή σε αγορές, όπως οι ΗΠΑ, εναλλακτική πρόταση, τα smart lockers.
Τη στιγμή, που πλέον 8 στους 10 Έλληνες αγοράζουν ηλεκτρονικά το «last mile delivery», το «τελευταίο μίλι» παράδοσης-παραλαβής των προϊόντων, εξελίσσεται σε μεγάλο στοίχημα. Οι επενδύσεις στις λεγόμενες «έξυπνες» θυρίδες από εταιρείες, όπως η Courier Center, η ACS και προσεχώς τα ΕΛΤΑ, έρχονται να αλλάξουν σταδιακά το τοπίο.
Τα πλάνα των εταιρειών για εγκατάσταση δικτύων σημείων αυτόματης παραλαβής-παράδοσης δείχνουν να υποδέχονται θερμά οι ίδιοι οι καταναλωτές. Πλέον 1 στους 3 Έλληνες (33%) δηλώνει θετικός στη λογική της παραλαβής των προϊόντων από αυτοματοποιημένες θυρίδες. Πάντως, υπάρχει και ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 37% των καταναλωτών, που δεν διάκειται θετικά απέναντι σε αυτή την προοπτική.
Σύμφωνα με έρευνα της Metron Analysis για λογαριασμό της ΕΕΤΤ, σήμερα μόνο το 28% των Ελλήνων γνωρίζει τι είναι και πώς λειτουργούν οι «έξυπνες» θυρίδες, ενώ ένα 72% δηλώνει προς το παρόν άγνοια. Για εκείνους που προτιμούν τα smart lockers, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το κάνουν με κίνητρο πλεονεκτήματα όπως η παραλαβή των προϊόντων σε χρόνο που οι ίδιοι επιλέγουν, το χαμηλότερο κόστος, η αποφυγή της ανθρώπινης επαφής και η αποφυγή της παραλαβής από κατάστημα.
Μεγάλη κινητικότητα
Η αγορά έχει προεξοφλήσει ήδη από την είσοδο των smart lockers στην ελληνική αγορά ότι η νέα μέθοδος θα γίνει δημοφιλείς και από άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εγχώριο λιανεμπόριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, σχετική κινητικότητα αν και εν μέσω θέρους αναπτύσσεται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, με εταιρείες του λιανεμπορίου, ακόμη και φαρμακεία, να εξετάζουν το ενδεχόμενο αξιοποίησης των «έξυπνων» θυρίδων.
Τα smart lockers αποτελούν μια σύγχρονη εναλλακτική μέθοδο παράδοσης, η οποία είναι ήδη η προτιμητέα λύση διεθνώς και σε πολλές άλλες χώρες της ΕΕ. Απαντά δε στην ανάγκη των καταναλωτών να παραλαμβάνουν τα προϊόντα τους χωρίς χρονικούς περιορισμούς και χωρίς ανθρώπινη επαφή, ιδιαίτερα σημαντικό πλεονέκτημα στην COVID-19 εποχή.
Τη ζήτηση για τη χρήση αυτοματοποιημένων «έξυπνων» θυρίδων εντείνει η αυξανόμενη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς. Δεν είναι τυχαίο ότι η παγκόσμια αγορά έξυπνων θυρίδων δεμάτων αναμένει παγκοσμίως ραγδαία ανάπτυξη, καθώς προβλέπεται να αυξηθεί από τα 720 εκατ. δολ. το 2021 σε 1,6 δισ. δολ. το 2028.
«Έξυπνες» θυρίδες από τα ΕΛΤΑ
Στον χορό των smart lockers ετοιμάζονται να μπουν και τα ΕΛΤΑ. Όπως έχει κάνει γνωστό η διοίκηση της εταιρείας, μέσω των «έξυπνων» θυρίδων ο καταναλωτής θα μπορεί να παραλάβει ο ίδιος 24 ώρες το 24ώρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, τα προϊόντα που έχει αγοράσει online μέσα από μια πλήρως ανέπαφη διαδικασία. Στις «έξυπνες» θυρίδες ο πελάτης των ΕΛΤΑ θα μπορεί να παραδίδει ή να παραλαμβάνει το αντικείμενο, το πακέτο ή την αλληλογραφία του.
Οι πελάτες θα μπορούν να επιλέγουν την παράδοση ή την παραλαβή, μέσω της εφαρμογής, και θα ειδοποιούνται μέσω αυτής για τον χρόνο που το πακέτο τους θα φτάνει στο σημείο εξυπηρέτησης. Για την παράδοση, θα μπορούν να εξυπηρετηθούν οποιαδήποτε στιγμή, εναποθέτοντας το δέμα ή την αλληλογραφία στο smart locker, όπως εξυπηρετούνται από ένα ΑΤΜ.
Clever Point από την Courier Center
H Courier Center έχει εισάγε την υπηρεσία Clever Point, με την οποία ο παραλήπτης δεν χρειάζεται να περιμένει πότε θα έρθει το δέμα στον χώρο του, αλλά μπορεί να επιλέγει ένα Clever Point και να το παράλαβε όποτε τον εξυπηρετεί. Η υπηρεσία λειτουργεί σε τρία βήματα:
- Ο πελάτης βρίσκει το σημείο που τον εξυπηρετεί και στέλνει εκεί τις αγορές του, χρησιμοποιώντας τη διεύθυνση του σημείου σαν διεύθυνση αποστολής, έτσι οι αγορές του αποστέλλονται εκεί.
- Η Courier Center παραλαμβάνει την παραγγελία και ενημερώνει τον καταναλωτή ότι το δέμα φτάσει στο Clever Point.
- Ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει το δέμα του από το Clever Point 24 ώρες το 24ωρο μέσα σε διάστημα επτά ημερών.
ACS Smartpoint Lockers
Πανελλαδικό δίκτυο με σημεία ACS Smartpoint Lockers («έξυπνες» θυρίδες KePol της ΚΕΒΑ) δημιουργεί σταδιακά η ACS, αρχής γενομένης από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, και με προοπτικές επέκτασης σε πόλεις όπως η Πάτρα, τα Γιάννενα, η Κρήτη, αλλά και σε όλη την Ελλάδα με πληθυσμιακά κριτήρια και με έμφαση στη συγκέντρωση online shoppers (πχ. φοιτητές).
Τα συνεργαζόμενα με την ACS ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν στον πελάτη τους τη δυνατότητα να παραλάβει την παραγγελία του οποιαδήποτε ώρα ή ημέρα επιθυμεί (24/7) από το κοντινότερο ACS Smart Point, με τη χρήση ενός μοναδικού κωδικού (PIN) που έχει λάβει στο κινητό του. Μάλιστα, ο πελάτης έχει τη μοναδική δυνατότητα για τα ελληνικά δεδομένα πληρωμής της ηλεκτρονικής παραγγελίας του και με αντικαταβολή στο POS του locker, χρησιμοποιώντας τραπεζική κάρτα.
Τα ACS Smartpoint Lockers διαθέτουν σύστημα συναγερμού, κάμερα και φωτισμό LED, ενώ η παραλαβή της παραγγελίας γίνεται χωρίς ανθρώπινη επαφή. Σημειώνεται ότι το λογισμικό λειτουργίας των «έξυπνων» θυρίδων, αλλά και της δυνατότητας πληρωμής της αντικαταβολής μέσω ενσωματωμένου POS, έχει υλοποιηθεί εξ’ ολοκλήρου από την ACS.