THEPOWERGAME
Οι χάκερ αποτελούν έναν ακόμη κίνδυνο για την ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σήμερα, που η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει πλήξει την παγκόσμια οικονομία, ομάδες συμφερόντων που επιθυμούν να παρατείνουν την κατάσταση κρίσης, έχουν τη δυνατότητα να προσλάβουν χάκερ για να καταφέρουν καίρια πλήγματα.
Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, οι επιθέσεις αυτές έχουν ήδη πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες και πλέον στο στόχαστρο πιθανό να βρεθούν ακόμα και τα ίδια τα πλοία, τα οποία άλλωστε είναι ιδιαίτερα ευάλωτα, καθώς προχωρά ο εκσυγχρονισμός του παγκόσμιου στόλου και προστίθενται συνεχώς νέα πλοία, που ενσωματώνουν υψηλή τεχνολογία και πλειάδα ηλεκτρονικών συστημάτων.
«Το μόνο που χρειάζεται ένας χάκερ για να καθηλώσει ένα πλοίο, ή ένα αεροπλάνο, είναι έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Όπως κάθε άλλο ηλεκτρονικό σύστημα, έτσι κι αυτά μπορούν να υποστούν επίθεση από χάκερ» ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής ασφαλείας κι έρευνας της Kaspersky μιας εταιρεία που ειδικεύεται στην κυβερνοασφάλεια.
Ήδη, η αμερικανική κυβέρνηση έχει επιβεβαιώσει τις σχετικές ανησυχίες, σε μια σχετική δοκιμή που πραγματοποίησε το 2019, χρησιμοποιώντας ένα αεροσκάφος της εταιρείας Boeing.
Πριν από μερικούς μήνες, τον Δεκέμβριο του 2021, στο απόγειο της ζήτησης εν όψει εορτών, μια εταιρεία logistics στην Γερμανία, η Hellmann Worldwide Logistics, η οποία προσφέρει εναέριες, θαλάσσιες κι επίγειες μεταφορές, υπέστη κακόβουλη επίθεση από χάκερ και υποχρεώθηκε να σταματήσει να δέχεται νέες παραγγελίες για αρκετές ημέρες. Στην περίπτωση εκείνη, στόχος της επίθεσης ήταν ο οικονομικός εκβιασμός.
H Maersk χτυπήθηκε από ιό ransomware
Τον Ιούνιο του 2017, μια άλλη επίθεση, με την ονομασία Notpetya, επηρέασε μια σειρά μεταφορικών εταιρειών. Μεταξύ αυτών και η Maersk της Δανίας, ο μεγαλύτερος όμιλος τακτικών γραμμών παγκοσμίως, ο οποίος όχι μόνο ελέγχει τα περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά επιπλέον διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του, από εγκαταστάσεις logistics, μέχρι λιμενικές υποδομές ανά τον κόσμο.
Η Maersk χτυπήθηκε από τον ιό τύπου ransomware (ζητούσε λύτρα). Αφορούσε την Maersk Line, τη θυγατρική του ομίλου στην διαχείριση λιμένων APM Terminals και τον κολοσσό των logistics Damco, επίσης συμφερόντων του ομίλου από την Δανία.
Το μεταφορικό έργο μειώθηκε για δύο εβδομάδες εκείνο τον Ιούλιο, ενώ το κόστος της επίθεσης υπολογίστηκε σε 200-300 εκατ. δολάρια. Σε συνθήκες ομαλούς λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως εκείνες που ίσχυαν τότε, δεν παρατηρήθηκε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα από την εν λόγω επίθεση.
Αν όμως επαναλαμβανόταν σήμερα, οι συνέπειες θα ήταν πολύ μεγαλύτερες. Η επίθεση εκείνη πάντως οφειλόταν σε κενό ασφαλείας του λειτουργικού συστήματος των Windows, το οποίο έχει έκτοτε διορθωθεί.
Άλλες φορές πάλι, οι χάκερ δεν επιτίθενται για λόγους οικονομικού εκβιασμού. Πριν από μερικά χρόνια, καταγράφηκε επίθεση στα συστήματα λειτουργίας του λιμανιού της Αμβέρσας, του δεύτερου μεγαλύτερου στην Ευρώπη μετά το Ρότερνταμ. Στόχος των χάκερ ήταν να αναλάβουν τον έλεγχο της διακίνησης κοντέινερ, ώστε να κρύψουν και να μεταφέρουν φορτίο από ναρκωτικά.
Μόλις άλλαξαν την ώρα παράδοσης των επίμαχων κοντέινερ, φρόντισαν να στείλουν δικά τους οχήματα και οδηγούς για να τα παραλάβουν, πριν την προκαθορισμένη ώρα.
Όπως αναφέρουν φορείς της αγοράς, τα logistics και οι μεταφορές αποτελούν στόχο των χάκερ αυτήν την περίοδο, έχοντας αντιληφθεί το πόσο σημαντικός τομέας είναι για την ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας. Ως εκ τούτου, εκτιμούν ότι η επόμενη σημαντική επίθεση είναι ζήτημα χρόνου.