THEPOWERGAME
Σημαντική ώθηση στον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (MμΕ) έδωσε η πανδημία. Όπως αποκαλύπτει έρευνα που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Cosmote, τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρήθηκε αύξηση στη χρήση των ψηφιακών εργαλείων και υποδομών από τις ΜμΕ.
Η έρευνα του ELTRUN που πραγματοπιήθηκε τόσο το 2020, όσο και το 2022, καταδεκνύει αυξημένα ποσοστά χρήσης τεχνολογιών για ψηφιακή παρουσία, ηλεκτρονικό εμπόριο, τηλεδιασκέψεις και ψηφιακές καμπάνιες. Οκτώ στις δέκα ΜμΕ φαίνεται να διαθέτουν παρουσία στο διαδίκτυο (website), ενώ παράλληλα σημειώνεται και αύξηση σε 77%, από 65% πριν, των εταιρειών που διαθέτουν websites, τα οποία υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες.
Ειδικότερα, λόγω της COVID-19, μία στις δύο (1/2) ΜμΕ χρησιμοποίησε περισσότερα εργαλεία για τηλεργασία και τηλεδιάσκεψη και πραγματοποίησε περισσότερες digital προωθητικές ενέργειες. Επιπλέον, δύο στις τρεις (2/3) ΜμΕ αξιοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες, με στόχο όπως αναφέρουν, να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα από την πανδημία. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων, επτά στις δέκα (7/10) ΜμΕ παρατήρησαν αύξηση της κίνησης στο ηλεκτρονικό κατάστημα και μια στις δύο (1/2) ΜμΕ με τηλεφωνικό κέντρο, κατέγραψε αύξηση στις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Ακόμη αύξηση 40% καταγράφηκε στις ΜμΕ που διαθέτουν e-shop, ενώ φαίνεται ότι έξι στις (6/10) ΜμΕ χρησιμοποιούν σταθερά, πληροφορικά συστήματα διαχείρισης πόρων και πελατών (ERP ή/και CRM συστήματα).
Συνολικά, σύμφωνα με την έρευνα του ELTRUN, στα δύο χρόνια της πανδημίας, σημειώθηκε αύξηση 10% στον μέσο όρο (Μ.Ο.) του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα, ο Μ.Ο. των εταιρειών με βάση τον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας είναι σήμερα στο 4,49 με άριστα το 10, ενώ το 2020 κυμαινόταν στο 4,06. Οι εταιρείες κατατάσσονται στον δείκτη, σύμφωνα με τη χρήση των 10 ψηφιακών τεχνολογιών που αξιοποιούν, σε πέντε εξελικτικά στάδια:
- 1-2 στοιχειώδες στάδιο (Elementary)
- 3-4 βασικό (Basic)
- 5-6 μεσαίο (Medium)
- 7-9 προχωρημένο (Advanced)
- 10 ιδεατό (Ideal)
Στην έρευνα του ELTRUN καταγράφεται αύξηση των εταιρειών που συγκαταλέγονται στο προχωρημένο στάδιο (Advanced) ψηφιακής ετοιμότητας, από 12% σε 18% μέσα σε δύο χρόνια. Στο ιδεατό στάδιο ψηφιακής ετοιμότητας βρίσκεται ακόμη μικρός αριθμός επιχειρήσεων -μόλις το 1%- αλλά δείχνει ότι αυξάνει. Αντίθετα μειώνονται τα ποσοστά των επιχειρήσεων που βρίσκονται στα τρία πρώτα στάδια ψηφιακής ετοιμότητας.
Παρά τα βήματα όμως που έγιναν στη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός πρέπει να προχωρήσει με πιο γοργά βήματα. Και αυτό επειδή μόλις μια στις πέντε (1/5) ΜμΕ βρίσκεται, ήδη, σε προχωρημένα στάδια ψηφιακής ετοιμότητας, ενώ μία στις δύο (1/2) ΜμΕ βρίσκεται ακόμη σε αρχικά στάδια (Elementary, Basic).
Προς την κατεύθυνση αυτή, η έρευνα του ELTRUN έδειξε ότι η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, και η απουσία πόρων και δεξιοτήτων είναι τα βασικά εμπόδια στη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών από τις ΜμΕ. Έτσι, η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο νέο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία για ΜμΕ» που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η Cosmote μάλιστα ανακοίνωσε τη συμμετοχή της στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, προκειμένου να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις που θα επιδιώξουν τον «Ψηφιακό Μετασχηματισμό» τους.
Η έρευνα του ELTRUN πραγματοποιήθηκε πανελλαδικά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2022 σε συνέχεια προηγούμενης αντίστοιχης έρευνας του 2020. Στην έρευνα αποτυπώνεται και ο Δείκτης Ψηφιακής Ετοιμότητας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, που καταγράφει την ψηφιακή ωριμότητα τους, με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών εργαλείων και υποδομών.
Τα κύρια ευρήματα της έρευνας, καθώς και τις πρωτοβουλίες της Cosmote για τη στήριξη των ΜμΕ μπορείτε να δείτε στο: growyourbusiness.gr.