Γ.Δ.
1452.5 0,00%
ACAG
0,00%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.11
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
7.82
NOVAL
0,00%
2.285
OPTIMA
0,00%
12.56
TITC
0,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.494
ΑΒΕ
0,00%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.27
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.755
ΕΕΕ
0,00%
32.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
0,00%
7.3
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
0,00%
7.84
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.25
ΕΧΑΕ
0,00%
4.47
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.334
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.975
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.83
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.998
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.429
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.86
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.56
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
14.85
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.891
ΠΕΡΦ
0,00%
5.39
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.55
ΠΡΟΦ
0,00%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
0,00%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Ποια η στάση των Ελλήνων στα προϊόντα αντιγραφής και στην πειρατεία

Σχετικά με τις συμπεριφορές των νέων απέναντι στη διαδικτυακή πειρατεία και στα παραποιημένα προϊόντα, πραγματοποιήθηκε έρευνα του Intellectual Property and Youth Scoreboard, που κυκλοφόρησε από το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO).

Η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση για το 2022 πραγματοποιήθηκε μεταξύ συνολικά 22.021 νέων, ηλικίας 15-24 ετών, στα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ, μεταξύ 7 και 28 Φεβρουαρίου 2022.

Η έρευνα εξετάζει τις δύο πλευρές της παράβασης της ΔΙ: τις τάσεις των νέων που αγοράζουν παραποιημένα προϊόντα και έχουν πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο, αξιολογώντας τις τάσεις από το 2016. Πάνω από το ήμισυ (52 %) των νέων που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν αγοράσει τουλάχιστον ένα παραποιημένο προϊόν στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, σκόπιμα ή τυχαία, ενώ το ένα τρίτο (33 %) είχε πρόσβαση σε παράνομο ψηφιακό περιεχόμενο.

Αγορά παραποιημένων προϊόντων

Κάνοντας μία επισταμένη μελέτη, μετά την υγειονομική κρίση, η νέα έρευνα επιβεβαίωσε ότι το 37 % των νέων αγόρασαν σκόπιμα ένα ή περισσότερα αντιγραμμένα προϊόντα, γεγονός που αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τα προηγούμενα αποτελέσματα (14 % το 2019). Ο αριθμός αυτός ποικίλλει κυρίως ανά χώρα, με το υψηλότερο ποσοστό να είναι στην Ελλάδα (62 %). Τα παραποιημένα προϊόντα που αγοράζουν συνήθως οι νέοι σκόπιμα είναι κυρίως ρούχα και αξεσουάρ (17 %), ακολουθούν τα υποδήματα (14 %), οι ηλεκτρονικές συσκευές (13 %) και τα είδη υγιεινής φροντίδας, τα καλλυντικά και τα αρώματα (12 %).

Ωστόσο, οι νέοι παραπλανούνται πολλές φορές στην αγορά παραποιημένων προϊόντων: Η ακούσια αγορά ανέρχεται στο 37 %, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως οι ερωτηθέντες αναγνώρισαν δυσκολίες στη διάκριση των γνήσιων αγαθών από τα αντίστοιχα παραποιημένα. Το 48 % δεν είχε αγοράσει τέτοια προϊόντα ή δεν ήταν βέβαιο αν είχαν ή όχι.

Διαδικτυακή πειρατεία

Όσον αφορά το ψηφιακό περιεχόμενο, η πρόσβαση σε νόμιμες πηγές κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος μεταξύ των νεότερων γενεών. Το 60 % δήλωσε ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει, αναπαράγει, κατεβάσει ή μεταδώσει περιεχόμενο από παράνομες πηγές το περασμένο έτος, σε σύγκριση με το 51 % το 2019 και το 40 % το 2016, επιβεβαιώνοντας με αυτό τον τρόπο την τάση για καλύτερη και πιο αποδεκτή χρήση.

Ωστόσο, η εκ προθέσεως πειρατεία παραμένει σταθερή, με το 21 % των νέων καταναλωτών (ένας στους πέντε) να αναγνωρίζουν ότι είχαν εν γνώσει τους πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο τους τελευταίους 12 μήνες. Ένα σημαντικό ποσοστό των νέων παραπλανήθηκε, το 12 % είχε τυχαία πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο και το 7 % δεν γνωρίζει εάν έχει πρόσβαση σ’ αυτό. Το κύριο είδος πειρατικού περιεχομένου ήταν οι ταινίες (61 %) και οι τηλεοπτικές σειρές (52 %), ακολουθούμενη είναι η μουσική (36 %), χρησιμοποιώντας κυρίως αποκλειστικούς ιστότοπους, εφαρμογές και κανάλια κοινωνικών δικτύων.

Υπό το φως των νέων αποτελεσμάτων της έρευνας, ο εκτελεστικός διευθυντής του EUIPO, Christian Archambeau, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Αυτή η τρίτη έκδοση του  Intellectual Property and Youth Scoreboard που δημοσιεύεται κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Έτους Νεολαίας, επιβεβαιώνει τις τάσεις που εντοπίστηκαν σε προηγούμενες εκδόσεις και προσφέρει πλουσιότερες γνώσεις σχετικά με τις αντιλήψεις και τις στάσεις των νέων. Σε μια εποχή κατά την οποία το ηλεκτρονικό εμπόριο και η ψηφιακή κατανάλωση αυξάνονται σημαντικά, η αύξηση της σκόπιμης και ακούσιας αγοράς παραποιημένων αγαθών αποτελεί ανησυχητική τάση.

Όσον αφορά την πειρατεία, αυτή η στάση δεν πρόκειται να αλλάξει,  ακόμη και αν οι νέοι καταναλωτές προτιμούν όλο και περισσότερο να καταναλώνουν περιεχόμενο από νόμιμες πηγές. Αυτή η νέα ανάλυση παρέχει ένα πολύτιμο εργαλείο για να βοηθήσει τα ενδιαφερόμενα μέρη, τους πολιτικούς, κάθε υπεύθυνου χάραξης στρατηγικής, καθώς και τους εκπαιδευτικούς και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, να διαμορφώσουν πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης για την υποστήριξη των ενημερωμένων επιλογών των νέων πολιτών και καταναλωτών μας»

Βασικοί παράγοντες πίσω από την αγορά παραποιημένων προϊόντων και την πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο

Ενώ η τιμή και η διαθεσιμότητα εξακολουθούν να είναι οι κύριοι λόγοι για την αγορά παραποιημένων, καθώς και τη σκόπιμη πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο, οι κοινωνικές επιρροές, όπως η συμπεριφορά της οικογένειας, των φίλων ή των ανθρώπων που γνωρίζουν, κερδίζουν σημαντικό έδαφος.  Άλλοι παράγοντες περιλαμβάνουν τη μη φροντίδα για το αν το προϊόν ήταν ψεύτικο (ή αν η πηγή περιεχομένου ήταν παράνομη), μη αντιλαμβανόμενοι κάποιας διαφοράς μεταξύ αυθεντικών και μη αυθεντικών προϊόντων, καθώς και η ευκολία εύρεσης ή παραγγελίας παραποιημένων στο διαδίκτυο. Ένας στους 10 ερωτηθέντες ανάφερε συστάσεις από influencers ή ανθρώπους με δημόσια προβολή.

Τι κάνει τους νέους να το ξανασκεφτούν;

Τόσο για τα προϊόντα όσο και για το ψηφιακό περιεχόμενο, οι νέοι ανάφεραν τους προσωπικούς κινδύνους της απάτης στον Κυβερνοχώρο και τις  Κυβερνο – απειλές ως σημαντικούς παράγοντες που θα περιορίσουν τη μη θεμιτή συμπεριφορά τους. Επίσης, η καλύτερη κατανόηση των αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον ή στην κοινωνία, αποτελούν όλο και περισσότερο σημαντικές απαντήσεις τους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!